Gå til innhold

Vannpipe spørsmål - Opptenning og opprettholdelse

nAz-guL

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Først av alt vil jeg si at den skal brukes til jordbær- og lakristobakk. Kjøpte denne pipen når jeg var på ferie i Januar, men har venta med å dra den ut til det ble fint vær ute.

Har kjøpt kull og tobakk og lurer på hvordan jeg skal legge dette i den gule tingen på toppen? Må man tenne lenge? Hvordan skal "sjåken" stå?

Håper noen har noe nyttig informasjon å komme med, gjerne linker til websider e.l.

På forhånd takk

nAz-guL :green:

Edit: La til bilde av den.

post-58-1119629265_thumb.jpg

Endret av nAz-guL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min er det bare å slenge tobakken på toppen av noe sølvpapir med små hull i, men på bildet så formen litt rar ut, så vet ikke hvordan du skal komme til med trekullet.

Hvor fikk du forresten kjøpt trekull?

Lenke til kommentar

Vanlighvis må man kjøpe en rist til å legge tobakken på, men det ser ikke ut til at det er veldig nødvendig på din modell. Med goddamn så mye tobakk du kan få plass til oppi den skålen der.

Edit: Sølvpapiret som T.L snakker om er hva jeg refererte til som "rist". Man får kjøpt skikkelige rister som er mye bedre enn sølvpapir. Sølvpapir brukes vell heller ved hjemmelagde piper av plastflasker.

Det er ikke nødvendig med kull, hvis du røyker gjevnt og trutt, så skal det ikke være noe problem å holde fyr i tobakken.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendig med kull, hvis du røyker gjevnt og trutt, så skal det ikke være noe problem å holde fyr i tobakken.

Når jeg har prøvd med lighter, så har det det bare ført til at tobakken svir seg, og ikke tar fyr. Derfor liker jeg med kull best. Tobakken var laget for vannpiper, men misstenker at kvaliteten var svært laber.

Lenke til kommentar

Legg tobakken oppå rista hvis du har en rist, eller så tar du bare sølvpapir og former det til en liten "skål" nede i hullet og stikker hull med nål i det. Så legger du tobakken oppå og tenner på med en lighter eller fyrer opp med kullet. Du kan prøve å rive opp tobakken mer hvis den plutselig tar fyr. Og ikke hold lighteren helt oppi tobakken,

Bør jeg skjemmes over å kunne sånt? :blush:

Endret av Loeve
Lenke til kommentar
Legg tobakken oppå rista hvis du har en rist, eller så tar du bare sølvpapir og former det til en liten "skål" nede i hullet og stikker hull med nål i det. Så legger du tobakken oppå og tenner på med en lighter eller fyrer opp med kullet. Du kan prøve å rive opp tobakken mer hvis den plutselig tar fyr. Og ikke hold lighteren helt oppi tobakken,

Bør jeg skjemmes over å kunne sånt?  :blush:

Neida.

Trådstarter: Ta bilde av frukt-tobakken din. Jeg har aldri sett frukt-tobakk før.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Du har kull ikke sant? Kullbiten skal antennes først. Såvidt jeg vet så spraker den eller noe sånt også blir den rødglødende. Da skal du ta en klyp og legg den oppå tobakken eller i et separat rom eller noe sånt.

Sjåken er enkel og grei. Bare hold for et hull for å passe på å få trekk. Slipp opp når du skal ha røyken i deg.

Nå har jeg bare prøvd en sånn pipe en gang og det er noen år siden, men jeg husker definitivt dette med kullbiten og at den skulle antennes også ble den etter veldig kort tid helt rødglødende.

Lenke til kommentar
Du har kull ikke sant? Kullbiten skal antennes først. Såvidt jeg vet så spraker den eller noe sånt også blir den rødglødende. Da skal du ta en klyp og legg den oppå tobakken eller i et separat rom eller noe sånt.

Sjåken er enkel og grei. Bare hold for et hull for å passe på å få trekk. Slipp opp når du skal ha røyken i deg.

Nå har jeg bare prøvd en sånn pipe en gang og det er noen år siden, men jeg husker definitivt dette med kullbiten og at den skulle antennes også ble den etter veldig kort tid helt rødglødende.

Riktig. :)

Har røyket vannpipe i tre år nå, og begynner vel egentlig å gå litt lei :p

Lenke til kommentar

vannis er digg ;)

jeg har også erfart at det ''sprakende'' kullet er best,det antenner lett,og funker veldig bra. Eneste som har overgått det er rødglødene kull fra bålet.

prøv å fyll hele vannisen med røyk,trekk godt og dypt inn og slepp sjåken... det er gøy :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...