Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forbredelse til forkurs - HIST

Anbefalte innlegg

Heisann.

Til høsten er jeg forhåpentligvis student på HIST (Høgskolen i Sør-Trøndelag), der jeg evt. skal gå 1-årig forkurs for bachelorutdanning i ingeniørfag.

Forkurset er arbeidskrevende og derfor lurer jeg på om noen her har gått dette kurset, eller har noen gode tips slik at jeg er forberedt til neste år.

Det undervises i fagene:

* Matematikk

* Norsk (hovedmål og sidemål)

* Fysikk

* Samfunnsfag

* Kjemi

* Engelsk

Slik jeg ser det, så vil norsk, samfunnsfag og engelsk gå greit.

Matematikk, fysikk og kjemi har jeg noe særlig erfaring med på høyere nivå.

Hadde matte på grunnkurs elektro, og det er vel den eneste "høyere" erfaringen jeg har av de 3.

Gode tips, erfaringer og evt. forbredende arbeid som jeg kan gjøre mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal gå tilsvarende i drammen, men jeg har bare matte og fysikk (jeg spurte om jeg kunne velge vekk kjemi, norsk og engelsk, og det kunne jeg :))

Har snakket med folk som har gått det før, og det ligner mye på det man hadde på vgs f.eks matte er bygd opp av 2mx+3mx, og fysikk er bygd opp av 2fy.

Lenke til kommentar

Hva har du gått tidligere?

Jeg har gått GK Elektro, VK1 Elektronikk og VK2 Service Elektronikk, så jeg tror nok ikke jeg kan velge vekk noen fag. Kanskje norsk og engelsk, siden jeg har hatt de fagene på GK og VK1. VK2 var bare praksis.

Er dette bare en ønsketenkning fra meg? :roll:

Jeg har ingen aning hva som omhandler 2MX, 2FY osv :p

Har med andre ord, omtrent ingen erfaring med matte, fysikk og kjemi.

Matte kun på "ungdomskole" nivå, og GK nivå :|

Lenke til kommentar

Jeg har gått Allmenn i 3 år... så jeg har karakter fra før i engelsk, norsk, fysikk, samnfunnsfag og kjemi (har hatt 2KJ+3KJ), så jeg trenger bare matte egentlig... Grunnen til at jeg går der er fordi jeg må ha 3MX for å komme inn på den linja jeg skal søke på høyskole. (har 2mx og 2fy fra før).

Ring til skolen og spør, eller send mail.

Lenke til kommentar
Jeg har gått Allmenn i 3 år... så jeg har karakter fra før i engelsk, norsk, fysikk, samnfunnsfag og kjemi (har hatt 2KJ+3KJ), så jeg trenger bare matte egentlig... Grunnen til at jeg går der er fordi jeg må ha 3MX for å komme inn på den linja jeg skal søke på høyskole. (har 2mx og 2fy fra før).

Ring til skolen og spør, eller send mail.

er det en ingenørlinje?

jeg vil søke på noe som krever realfagskompetanse, jeg har 2FY, men mangler 2MX og 3MX.

eller er det en annen realfagslinje?

vis jeg kan gå det, løser det "alle" mine problemer.

Lenke til kommentar

Du kan f.eks ringe til en høyskole i nærheten av deg, spørre om de har forkurs for ingeniør der, og spørre om du bare kan ta matte.

Forkurs gir realfagskompetanse. Dessuten så gir det et ekstra pluss å ha tatt forkurs istedenfor å bare ha tatt fagene på videregående.

Jeg har fysikk fra før, men tar det fordi da får jeg friska opp litt og så ser det bedre ut når jeg søker :p

Lenke til kommentar
Skal gå tilsvarende i drammen, men jeg har bare matte og fysikk (jeg spurte om jeg kunne velge vekk kjemi, norsk og engelsk, og det kunne jeg :))

Har snakket med folk som har gått det før, og det ligner mye på det man hadde på vgs f.eks matte er bygd opp av 2mx+3mx, og fysikk er bygd opp av 2fy.

Da havner vi kanskje i samme klasse ;)

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...