Gå til innhold

Få igjen penger t630?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det oppstår problemer hvis man ser på pris også, skal man ta det som innkjøpspris elelr utkjøpspris? med eller uten moms?

Man kan også si at som den profesjonelle part er det enklere for selger å gi kunden en feilfri vare gjennom å kreve bedre kvalitet og testing fra produsent.

Som sagt det kan problematiseres veldig, og det er litt problematisk..

Utgangspunktet i §29 vil jeg si at det er forbruker som har rett til å velge, og ikke slik det er i dag at det er oftest butikkene som velger. Men hva er urimelige kostnader. Man kan si at det å omlevere en 2 år gammel bil pga. dynamo feil er en urimelig kostnad. Men på den annen side er det ikke urimelig å kreve omlevering av en telefon som er kjøpt til 300 kr på tilbud.

Men det er når det nærmer seg telefoner til 3-4 tusen problemene starter for selgerene. Det er vel egentlig et ubesvart spørsmål der man må se fra sak til sak om det foreligger rett til å nekte omlevering. en pekepinn hr vi i denne saken her: http://forbrukerportalen.no/portal/Artikle...5/1112541848.55

Man kan også si at det er bedre å reparere enn å kaste pga miljøspørsmålet.

Problemet vil jeg heller si er EE bransjen som ikke setter krav til produsentene. De gikk så langt at de fikk kjennelse som sier at man har fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Før det kunne man sagt at det er en billig mobil og derfor har kun to års reklamasjonsrett, mens de dyrere hadde fem år. Dette med bakgrunn i tanken at pris og kvalitet hører sammen.

Så det er nok ikke et enkelt spørsmål, man må som jeg skrev over se fra situasjon til situasjon. Men uansett så fritas jo ikkebutikken for eventuelle erstatningskrav.

P.S Hvis en butikk går konk pga. 1000kr har den dårlig likviditet vil jeg si :)

Lenke til kommentar

Skal man ikke få lov til å drive butikk i små proporsjoner da? Er vel hyggeligere å kjøpe mobil av Gunnar-i-bua enn av de store stygge kjedene?

Er nok av vanskeligheter for de uavhengige fra før om ikke også lovverket skal snus mot dem.

Lenke til kommentar

Skal man ikke få lov til å drive butikk i små proporsjoner da? Er vel hyggeligere å kjøpe mobil av Gunnar-i-bua enn av de store stygge kjedene?

Er nok av vanskeligheter for de uavhengige fra før om ikke også lovverket skal snus mot dem.

litt små frekt dette, men skal loven tolkes til fordel for forhandlere eller forbrukere?

Mobiler er masseprodusert, skal dårlig kvalitet forsvares med at enkelte forhandlere ikke har bedre avtaler med sine importører/grossister?

Lenke til kommentar

Det var faktisk en diskusjon om dette i forarbeidene om man skulle la små firmaer også være beskyttet av loven..

Jeg skjønner de små bedriftene kjempe godt, men synes som sagt at EE bransjen burde tvinge produsentene litt mer. Får de med seg de store kjedene på dette så hadde det nok godt. Men istedenfor så danser de etter produsentenes piper. Dette går ut over alle, eneste som tjener på dette er Nokia, SE, Siemens etc. :no:

Lenke til kommentar
Jeg skjønner de små bedriftene kjempe godt, men synes som sagt at EE bransjen burde tvinge produsentene litt mer. Får de med seg de store kjedene på dette så hadde det nok godt. Men istedenfor så danser de etter produsentenes piper. Dette går ut over alle, eneste som tjener på dette er Nokia, SE, Siemens etc. :no:

true true

Det vi skulle hatt var en skikkelig forbrukerorganisasjon som jobbet for forbrukernes rettigheter. Om en mobilforhandler var medlem av EE-bransjen var de også nødt til å innbetale 1% av omsetningen til forbrukerorgansisasjonen.

DET hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...