Gå til innhold

Ny på Linux

Gjest Slettet+987123

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123

Har lyst til og prøve ut Linux men vet ikke heeelt hvordan jeg skal starte,

Hvordan funker det og "legge det inn" må jeg brenne ISO Filer til CD eller finnes det andre måter?

Vi har ett nettverk hjemme, Med en router som fordeler nett til de forskjellige PC`n i Huse, Må det gjøres noe med den ? eller kommer det til og funke på samme måte som før?

Og til slutt vil Steam Funke med Linux, Alså CS.. ?

:blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må gjøre er å bestemme deg for hvilken distro du vil prøve. Anbefaler Fedora, SuSE, Mandriva eller Ubuntu.

Du laster ned ISO'ene og brenner de på CD (du kan også laste ned minimale ISO'er som brukes til å installere over internett).

Du trenger ikke å gjøre noe med nettverket.

Steam/CS må emuleres gjennom Wine/Cedega.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123

Okey !

men har hørt litt om Fedora så kan jo prøve med det.

Er det noen spess sider elns som man finner dette på?

Lenke til kommentar
Hvordan funker det og "legge det inn" må jeg brenne ISO Filer til CD eller finnes det andre måter?

Først bestemmer du deg for hvilken distribusjon du vil prøve. Jeg anbefaler Ubuntu, den er enkel og rask. Så laster ned ISO-filen(e) til distroen og brenner dem til CD. Noen distribusjoner har også floppy-bilder som du kopierer til en diskett og starter opp fra. Deretter kopiereres installeringsfilene fra en server.

Vi har ett nettverk hjemme, Med en router som fordeler nett til de forskjellige PC`n  i Huse, Må det gjøres noe med den ? eller kommer det til og funke på samme måte som før?

Kommer sikkert til å fungere fint. Rett meg om jeg tar feil... ;)

Og til slutt vil Steam Funke med Linux, Alså CS.. ?

Steam må kjøres i en emulator, som Cedega, for at den skal virke. Cedega koster i utgangspunktet penger, men du kan laste den ned fra CVS-serveren deres gratis.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

For å sei det slik, er du ein som spelar mykje Counter-Strike vil du nok ikkje vere nøgd med ytelsen du får i GNU/Linux, som sagt fordi spelet må emulerast (spelet er ikkje laga for GNU/Linux).

Då er det fint å ha dual-boot, så berre bootar du Windows når du vil spele spel som kun er laga for Windows.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123

Okey! , Men ikke for og være vanskelig elns.. men er det noen som kunne ha gitt meg en "direkte " link til DVD-Versjonen?

Ja, Har DVD-Brenner.

Lenke til kommentar

Mitt første møte med linux var en cd med Gentoo minimal installation :love:

I dag kjører jeg Ubuintu på min kjære stasjonære pc og Gentoo på min bærbare he he.

Når jeg startet med Gentoo var det en ganske tøff start, tok meg ca to uker fra jeg startet til jeg fikk et system som funket 100 % (da er det inkludert kompilering, søking på nett, lesing på diverse forum samt prøving og feiling.). Det var en herlig følelse når alt virket, men det beste var at jeg hadde lært så utrolig mye om hvordan ting fungerer.

Hvis du ikke vil lære den dirty veien anbefaler jeg Ubuntu. Har det selv på den stasjonære og med litt personlig touch så er det helt herlig å bruke. Alt hos meg virket med en gang..

Personlig synes jeg at Linux er bedre og mer enklere å bruke enn Windows, hvis det er noe man trenger så er det stort sett bare å skrive sudo apt-get install for å få det på maskina. :)

Lenke til kommentar

Hvis du har en vanlig Pentium 4/Athlon XP-PC bruk FC4-i386-disc1.iso osv. fra den første lenken. Hvis du har en Athlon 64 bruk FC4-x86_64-disc1.iso osv. fra den andre linken. Hvis du har en Mac bruk filene fra den tredje...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123

tusen takk!

Men når jeg skal brenne dette.. så bare brenner jeg den inn på CD`n, oxo BOTER den i BIOS ? eller.. ?

Lenke til kommentar
tusen takk!

Men når jeg skal brenne dette.. så bare brenner jeg den inn på CD`n, oxo BOTER den i BIOS ? eller.. ?

Du brenner CDene eller DVDen, så starter du opp maskinen med den første platen i spilleren. Hvis maskinen ikke booter fra platen, må du stille det inn i BIOSen.

Lenke til kommentar

Du brenner den til CD med en "Burn Image/ISO" funksjon, endrer instillinger i BIOS slik at CD-ROM'en kommer først i oppstartsrekken og restarter maskinen... ;)

Lenke til kommentar
For å sei det slik, er du ein som spelar mykje Counter-Strike vil du nok ikkje vere nøgd med ytelsen du får i GNU/Linux, som sagt fordi spelet må emulerast (spelet er ikkje laga for GNU/Linux).

Då er det fint å ha dual-boot, så berre bootar du Windows når du vil spele spel som kun er laga for Windows.

HL2 yter faktisk veldig bra under Cedega! Får selv 46fps i stresstest ved:

800x600 @ medium detaljer med:

AMD XP2400+

512MB BH-5

GF4 Ti4200 @ stock

Og Cedega "emulerer" ikke spillet, men windows og det krever ikke mye ressurser og går mest ut på å definere macroer som oversetter DirectX til OpenGL&OpenAL/OSS/ALSA/Linux for deretter å linke API-kall fra windowsbinærfilene til disse macroene. Dersom du opplever betydelig dårligere ytelse med Cedega enn under Windows er det mest sannsynlig at du har feilinstallerte eller dårlige grafikkdrivere.

Ellers ser jeg at det er mange som anbefaler Fedora. Har hørt at FC4 har blitt litt bedre enn FC3 var. Blandt annet at det skulle være mulig å kjøre windows i et virtuelt miljø under fedora. Det virker jo spennende, men personlig synes jeg at Debian baserte distroer er veien å gå.

Blant annet har sarge nettopp blitt stable slik at jeg vil heller anbefale denne distroen:

Debian 3.1 stable (Sarge) (Denne installerer sarge direkte fra nettet, fungerer siden du har en router).

Jeg har gått fra Windows til linux i løpet av det siste halve året og installerte først Mandrake, så Fedora Core 3 deretter Debian Sarge.

Debian var den klart enkleste å håndtere. Fedora bruker RedHat alternativer til standardprogrammer som for eksempel yum isteden for apt. Debian setter standard for linux på alle områder. Modulerings-systemet av linuxkjernen i Debian gjør det enkelt å installere drivere og andre kernel moduler.

Ellers lønner det seg å velge en versjon som blir distribuert som "stable" og ikke som "unstable" eller "testing" rett og slett fordi at pakker som er med i "stable" er testet og bekreftet som stabile og du får en mye mer behagelig opplevelse med linux.

Om du spiller litt, så er et Transgaming-abonnement et must... og da kan du spille de fleste populære windows spill relativt enkelt og smertefritt i linux gjennom Point2Play.

Lenke til kommentar

Apt er ikke mer standard enn Yum, Apt tilhører Debian og Yum tilhører Fedora.

Andre distribusjoner, som f.eks Gentoo, Arch, Mandrake og SUSE har henholdsvis Portage, Pacman, URPM og YaST.

Debian setter ikke standard for Linux (eller rettere sagt GNU/Linux), det er bare en distribusjon i mengden.

Det er like lett å installere drivere i andre distribusjoner, f.eks Gentoo. Gentoo er min personlige favoritt, men jeg løper ikke rundt og sier at den er best, og at den setter standarden og så videre.

Forskjellige distribusjoner har forskjellige mål, fordeler og ulemper, alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123

Nå har det seg slik at jeg har lastet ned alt, og driver og skal brenne det som image.. Men skal jeg brenne Filene eller RAR-Fila???

Noen som vet??

Endret av Slettet+987123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...