Gå til innhold

fjerne GRUB fra MBR

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å fjerne GRUB fra maskinen, slik at jeg starter rett opp i Windows XP, uten noen dual boot. Er dette mulig med YaST2? Det er jo noe som heter Boot Loader Configuration der inne, men tør ikke tulle med den, i frykt for å miste Windows.

Bruker SuSE 9.2

Noen som kan hjelpe meg ut av dette?

Edit: Leif

Endret av Scix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva om jeg setter "Boot Loader Type" til "Do Not Install Any Boot Loader", og skriver dette til MBR?

Edit:

Hvordan er det å installere Slackware 10.1, og installere boot loaderen som følger med denne, blir da krasj da, eller fungker det fint?

Er forsatt redd for Windowsen min :love:

Endret av Scix
Lenke til kommentar

Start opp i Windows, gå til en konsoll (cmd) og skriv "fdisk /mbr".

Hvordan er det å installere Slackware 10.1, og installere boot loaderen som følger med denne, blir da krasj da, eller fungker det fint?

Går helt fint.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1 conv=noerror

Øøøøh... OK!

Er ikke så derven i dette faget... :blush:

Hvis du vil fjerne GRUB (bokstavelig talt) så kan du nullere bort MBR med den linja

EDIT: Dette kan være nyttig siden windows vil i noen tilfeller nekte å installere bootloader over en annen en. (bug? nei, en "nyttig funksjon" :D)

Endret av ratix
Lenke til kommentar

Jeg prøvde det der en gang på maskinen til en fyr som ville ha fjernet GRUB. (FYI: snipes :p)

Det fjernet også partisjonstabellen. Prøvde forskjellige verktøyer for å rekonstruere den, men det ville ikke fungere skikkelig. Vi ga opp, så måtte han legge inn alt pånytt.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde det der en gang på maskinen til en fyr som ville ha fjernet GRUB. (FYI: snipes :p)

Det fjernet også partisjonstabellen. Prøvde forskjellige verktøyer for å rekonstruere den, men det ville ikke fungere skikkelig. Vi ga opp, så måtte han legge inn alt pånytt.

Snipes = stallowned.jpg ? :D

Endret av ratix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...