Gå til innhold

Trenger man sw-firewall når man har ruter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du kikker litt på sider som omhandler internett sikkerhet og slikt, så anbefaler de som oftest en SW firewall i tillegg til firewallen som er i ruteren.

Applikasjonssjekk ut er forresten også veldig lett og lure, og fører egentlig bare til falsk trygghet.

Dersom du er virkelig paranoid, kan du jo sette en firewall til å spørre om tillatelese før den tillater utgående traffikk av noe slag.

Lenke til kommentar
Dersom du kikker litt på sider som omhandler internett sikkerhet og slikt, så anbefaler de som oftest en SW firewall i tillegg til firewallen som er i ruteren

Det tviler jeg ikke på. Jeg har bare ikke sett ett godt argument for det ennå. "Den sjekker trafikk ut", er det eneste jeg har hørt. Både faglærere på IT-høgskolen jeg har gått på og andre som jobber med sikkerhet (ikke digi.no, ITavisen o.l), er enige om at de er lette å lure.

Dersom du er virkelig paranoid, kan du jo sette en firewall til å spørre om tillatelese før den tillater utgående traffikk av noe slag.

Eh...tror ikke det. Jeg skal jo tross alt få gjort noe på den maskina mi også. Jeg tar forhåndsregler og tenker preventivt. Jeg får ikke spyware og trojanere, så enkelt er det ;).

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Eh...tror ikke det. Jeg skal jo tross alt få gjort noe på den maskina mi også. Jeg tar forhåndsregler og tenker preventivt. Jeg får ikke spyware og trojanere, så enkelt er det ;).

Som sagt dersom du er virkelig paranoid er det en mulighet, men som du sier, det begrenser hva du kan gjøre...

Tror du kommer langt med å klikke nei dersom makinene din foreslår å innstallere noe som du ikke mener å innstallere, her hjelper det endel å skifte fra IE til en annen litt sikrere nettleser.. Opera eller Firefox er ett par bra alternativer.

Regelmessig bruk av programmer som Adaware eller Spybot er også anbefalt slik at en kan få luket ut ting som kan være skadelig for PC en.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på HW firewall også, man får som oftest det man betaler for.

Kjøper man seg f.eks. en FW boks av den typen bedrifter spanderer 10000 lapp på så er man ganske sikker, og da er det bare et godt antivirusprogram som trenges men den Firewallen som sitter i en router som ISPen din leverer, så er nok ikke den så sikker som de dyreste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...