Gå til innhold

Meir websidekritikk; nye vega.rd.no

Anbefalte innlegg

Eg benytter sommermånadane til å oppdatere mi "noko" aldrande heimeside, og har kasta ihop eit nytt design (om du kan kalle det eit design). Laga nesten uten bilder, så er eg foreløpig ganske fornøgd sjølv, men det er jo heilt sikkert noko eg har gått glipp av.

Så, kva er tøft med dette designet? Eller viktigare, kva er ikkje tøft? Er det noko som rett og slett er feil?

Eg gjer oppmerksom på at den kanskje ikkje validerer som XHTML og CSS heile tida, sidan eg driv og jobbar på den omtrent heile tida. Undersidene er heller ikkje klare.

Du finn nettsida her.

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil nødig skuffe deg, men dette var ikke så pent. Litt rotete og fargene var litt "blasse".

For det første er :: ikke noe tøft. At folk ikke ser det er rart.

Bruk <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> i stedet for xhtml, da det ikke er bruk for det på den sida du har her. Skal du bruke xhtml kan du bruke php til å finne ut om nettleseren takler application/xhtml+xml og sende det som nettopp det til bare dem.

Lenke til kommentar

• Kunne godt tenkt meg flere farger, da det blir noe kjedelig og fargeløst.
  • Ville droppet "::" og ":.". Har ingen hensikt, og ser heller ikke spesielt bra ut.
  • Litt grafikk hadde ikke skadet. Tenker ikke på noe hi-tech, men små, enkle detaljer som gjør siden penere.

Mine synspunkter.

Edit: @Ingardj: Hvorfor ikke strict?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Endret av <ingve>
Lenke til kommentar

•  
  • Kunne godt tenkt meg flere farger, da det blir noe kjedelig og fargeløst.

• Ville droppet "::" og ":.". Har ingen hensikt, og ser heller ikke spesielt bra ut.

• Litt grafikk hadde ikke skadet. Tenker ikke på noe hi-tech, men små, enkle detaljer som gjør siden penere.

Mine synspunkter.

Har droppa desse kolona og slikt no, men det har ført til at eg føler noko manglar på overskrifta. Idear her?

Kva detaljar tenker du på? Gjer oppmerksom på at eg ikkje er nokon designar, og helst berre skal ha ei heimeside som er veldig enkel og lett.

Eg skal sjå om eg kan få på plass litt fleire fargar og, men noko radikalt annleis blir det nok ikkje. Ved å bruke skarpe/motståande fargar fryktar eg at det vil distrahere folk når dei leser.

Lenke til kommentar
Synes ikke det var så dumt jeg.

Takk... :) (ein må jo ta imot dei positive kommentarane ein får... :p)

Likte absolutt ikke menyen da

Kvifor ikkje? Eg er klar over at den ikkje indikerer kva menyvalg som har utvidbar meny, men har nokre planar om å legge til nokre piler som indikerer at her får du fleire val. Slit derimot litt med å få det til å ligge i CSSen, men det fiksar eg sikkert etterkvart.

Og du trenger mye mer whitespace.

Kvar skal eg ha meir whitespace? På framsida føler eg at det er passelig, men igjen, eg er absolutt ingen ekspert på dette. Å berre auke whitespace generelt på sida trur eg vil gjere ting uoversiktlig, men eg skal eksperimentere litt med det etterpå.

Den siste nytt tingen var også bare dum, prøv å lag en skikkelig footer.

Kvifor er den berre dum? Den skal du få lov til å grunngi litt betre... :)

Trenger litt hover på linkene dine også ser jeg :)

Fikses straks... ;)

Lenke til kommentar

Er ikke no stor fan av sånne dropdown menyer.

Tror det hadde blitt penere med en vanlig meny på siden din :)

Med whitespace mener jeg at siden ser litt komprimert ut, litt mer luft hadde nok gjort seg :)

Skjønner ikke hva programmer.no har med siden din å gjøre. :hm: bør heller ha en avslutting på siden, men en liten notis om hvem som har laget den eller lignende :)

EDIT: ok, så nå at du er medlem av forumstyre ;)

Men synes fortsatt en god gammal footer er bedre :)

Endret av orsus
Lenke til kommentar

Også jeg tror en vanlig meny hadde tatt seg bedre ut. Dropdowns kan være praktisk, men er ikke så nødvending når du har forholdsvis få menyvalg. Men det er din side, og du bestemmmer.

Synes ikke siste nytt fra programmer.no gjør så mye. Hvis det skulle være noe å si på den, måtte det være at det blir kollisjon(skrives det sånn?) mellom norsk og engelsk.

Et fint bilde eller noe i header hadde kanskje frisket opp litt.

Flere farger betyr nødvendigvis ikke at de er forstyrrende, forholdsvis lite som skal til for å få det bedre.

Hovereffekten er fin, ville fjernet dashed-border, men det er en smakssak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...