Gå til innhold

CPU produsenter litt og lære av GPU produsenter?

pcp160

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer litt på om det er slik som jeg spør i topic, at cpu produsentene har stagnert litt i utviklingen, i forhold til gpu prodsenter. Tenker da både ifht Moore's lov, og generelt ytelse.

Cpu ytelsen har jo i grunn ikke vært så veldig rivende det siste 22 mnd etter hva jeg kan se, og vi har vel heller ikke sett noen dobling av transistorer. Nå er jo forsjåvidt ikke dobling av transistor anntall nødvendigvis synonymt med dobbel ytelse, men syns liksom det ser ut til og gå mye tregere i cpu leiren enn gpu leiren.

Nå som dual får sitt inntog kan man kansje kalle det både en dobling av både transistorer og ytelse, men det blir jo liksom først den dagen alle programmer er tilpasset dual.

Prescott vs Northwood er vel gode eksempler på at flere transistorer ikke nødvendigvis betyr tilsvarende mer ytelse. Her gikk vi vel fra 55 mill til 125 mill uten nevneverdig ytelses økning...

Men det var egentlig da jeg leste om den nye G70 kjærnen fra Nvidia jeg reagerte litt. Den skal ha 302 millioner transistorer, og ytelsesmessig er det vel om ikke dobling, så i alle fall en kraftig økning i ytelse ifht sin forgjenger.

Hvorfor klarer de og få dobbelt så mange transistorer inn i sine kjærner, Prescott har vel som nevnt 125 mill, og AMD noe færre. (rett meg om jeg tar feil)

Men det jeg egentlig bare lurer på er altså hvorfor vi ikke ser den samme utviklingen på cpu, er det rett og slett mye vanskeligere og lage cpu'er?

Fint hvis noen gidder og hjelpe meg til og forstå dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dragavon Skrevet 24/06/2005 : 17:31

Du har kanskje lagt merke til at mens GPU går på mellom 400Mhz og 500Mhz, så går CPU minst 5 ganger så raskt. Eg tror kanskje det har noe med dette å gjøre. 

Det er sikkert et godt poeng ja.

Dette at de er laget av silisium som BaX nevner gjelder vel både gpu og cpu, men de stakkars små transistorene får kanskje rett og slett "kjørt seg" mye mer i en cpu, pga farten da...?

Lenke til kommentar

FYI: Moores sier *ingenting* om ytelse, bare at antall transistorer på prosessorer ser ut til å dobles hver 18 måned. Nå som kjernelogikken ikke kan gjøres så mye bedre, så må man bruke flere transistorer på andre ting for å holde denne loven gyldig. Jeg ser derfor ikke bort ifra at regelen blir at enten cache eller antall kjerner dobler seg hver 18 måned i tiden fremover, iallefall fra Intel :p

Ellers tror jeg ikke CPU-produsentene har så mye å lære av GPU/VPU-produsentene, ettersom de ligger langt etter både på produksjonsteknikk og buss-teknologi. Derimot så har andre maskinvare- og programvare-produsenter en del å lære av dem, spesielt mhp. optimalisering av drivere og støtte for andre plattformer.

Lenke til kommentar

GPU er parallellisert i en mye større grad enn CPU. G70 har vel 24 pipelines (?), mens nyere CPU'er har 6-8 stk. Muligheten for å parallellisere i slik stor grad, gjør at man kan oppnå meget høy ytelse uten å rævkjøre transistorene (3 GHz vs. 0,5 GHz). Grafikkoppgaver er mye lettere å parallellisere enn CPU-oppgaver. Bare tenk på at GPU'en kun skal tegne opp prikker i forskjellige farger, mens CPU skal regne ut og beregne utallige ting som overhodet ikke likner på hverandre.

GPU'er er også produsert på 110 nm mens CPU er produsert på 90 nm, noe som gjør at varmelekkasje blir en større fare.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Takker for gode svar :thumbup:

Og Snorreh, jeg er fulstendig klar over at Moore's lov ikke sier noe om ytelse (selv om mange liker og tro det), så beklager hvis jeg var litt uklar på det punktet.

Såvidt jeg har skjønt så er så og si hele økningen fra Northwood til Prescott snakk om cache, så du er vel inne på noe der.

Men hvis nå programvare etterhvert vil lages mer og mer med tanke på dual, eller fler tråder, vil vi kanskje kunne se en rivende utvikling igjen også på cpu fronten da. Jeg skjønner jo at gpu produsentene har det litt "lettere" ifht til dette Endre forklarer med paralellisering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...