Kenny Bones Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Hva slags arbeidsoppgaver kan lærlinger bli satt til? Skal arbeideidsoppgavene baseres på læreplanmål? Kan jeg bli satt til å gjøre vaktmesterarbeid? Er lærling i IKT-Driftsfag og blir satt til oppgavene hans. Som å flytte masse bord og stoler og rydding av lager osv. Kan jeg isåfall be om lønnstillegg? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 hvilke lager er dette, er det ett data-lager så er dette en jobb som passer en lærling... men det skader jo ikke å være litt grei heller da, jeg har gjort mye som en lærling ikke trenger/skal gjøre. du kommer mye lengre med å være litt snill Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Be om noe litt mer givende arbeid. Lenke til kommentar
Eplejus Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Var akkurat det samma når jeg var IKT-lærling. Ble satt til å rydde pappesker og annat dritt, så og si alt annet enn IKT. Toppen av kaka var den dagen sjefen min satte oss (vi var flere lærlinger) til å brette hundrevis med brosjyrer som hu hadde printa ut. Innholdet i brosjyrene hadde forresten heller ingenting med IKT å gjøre Fikk aldri noen oppfølging og læreplanen gikk vi aldri igjennom engang. Gikk så lei til slutt at jeg slutta fra jobben og begynnte i nytt yrke... Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Jobber på en Videregående Skole. Gjorde jobben allikevel, men det er no dritt. Jeg har egentlig dritmye å gjøre i sommer fordi jeg skal innrede tre datarom med 60 tynnklienter og da må jeg sette opp møbler(pulter) og kable i patchepanel og sette opp patcheskap og switcher og konfigurere 2003 Server for klientene. Jeg ble bare enormt frustrert fordi jeg følte at jeg hadde så dårlig tid. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Som lærling må man regne med mye dritt. Det er bare slik det er. Tør ikke tenke på all den driten meg og de lærlingene som jobbet sammen med meg gikk gjennom. Men det går over etterhvert som man får inn nye lærlinger. Da er det de som får all driten og vi andre kan kulan med skikkelige oppgaver. Husk at som lærlig er man bare billig arbeidskraft. Man setter ikke høyskole utdannede eller folk med flere års erfaring til å rydde papp i flere uker, eller til å brette papir... Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 lærling tia kan suge skikkelig,du skal være heldig hvis du havner hos noen som virkelig vil gi deg ordentlig arbeid i lærlinger tia. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Min lærling tid sugde noe helt grasalt Jeg ga faen til slutt, men skal se om jeg skal få tatt fagprøven. Da får jeg litt tilbake av 2 kjedelige år. Kommer sikkert til å stryke Lærte ikke noe IKT, men jeg er blitt kjempe flink til å stirre på skjermer og få tiden til å gå Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Dersom dere blir satt til for drøye oppgaver og ikke blir fulgt opp, må dere ta kontakt med fagopplæringskontoret og melde i fra, slik at lærebedriften enten må skjerpe seg, eller mister retten til å være lærebedrift. Man skal ikke bli satt til å koke kaffe. Å rydde i pappesker er greit dersom dette er en oppgave de andre ansatte også gjør til vanlig, og det er en del av jobben. Læreplanen skal gå foran det meste, og hvis man har dårlig tid til å få utført målene, så skal det andre tilsidesettes. Husk uansett at det er 50% læring og 50% verdiskapning. Når du arbeider alene og utfører oppgaver på lik linje med andre ansatte så utfører du verdiskapning. Prøv å ta ting opp på en saklig måte med din arbeidsgiver. Nei, du kan ikke kreve tillegg så lenge ting er innenfor vanlig arbeidstid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå