Gå til innhold

Windows 2003 AD og 2 lokasjoner.

Anbefalte innlegg

Jeg har nå flytta hjemmefra og dermed satt opp 2 nettverk. Nettverket hjemme hos foreldra mine bruker ip rangen 10.0.0.x i leiligheten har jeg 10.0.1.x, mellom oss har jeg satt opp en WLAN link, 10.0.0.1 er domain controller, og serveren i leiligheten min er slave for den. Alt av bruker filer osv blir replikert, slik at serverene er som speil av hverandre. Men det jeg lurer på, hvordan kan jeg få brukeren min til å logge seg automatisk på den serveren som er nærmest. Slik at når jeg kobler meg opp på foreldrene mine sitt nett hjemme, så logger jeg meg på 10.0.0.1 og når jeg kobler meg opp i leiligheten så kobler jeg meg opp mot 10.0.1.1?

Er det i det hele tatt mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepps, dette bruker du AD sites til. Kort fortalt:

Definer to Sites i AD Sites and Services, ett for deg selv og ett for foreldrene dine.

Definer de to subnettene, så tilordner du subnettene til respektive sites.

Når du logger deg på vil klienten vha. DNS finne ut hvilken server som er nærmest i forhold til hvilken IP adresse du har, og logge på denne.

Flisespikking: AD er multi-master, så med unntak av visse roller er begge domenekontrollerne likestillte (altså ingen er slaver).

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar, jeg er så absolutt ingen guru innen Windows Server familien og AD

oppsett, jeg bare så dette som eg kjekk og god løsning. Mens vi fortsatt er inne på temaet kan du anbefale noe god litteratur innen dette med Windows 2003 Server, AD osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...