Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny headunit< 2k, hva med denne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gammel Sony spiller i bilen. Denne er svært kresen på CD-R så jeg har bestemt meg for å skifte. Har ikke lyst til å kjøpe nytt over to tusen, da resten av anlegget ikke akkurat er high-end.

Vurderer denne og en fra Blaupunkt med iPod kompatibilitet som jeg ikke husker navn på (kampanje Mekonomen til 1498,-).

Siden jeg har sub i bilen, må den ha mulighet for å koble på forsterker. Jeg vil også gjerne ha AUX-inngang og kunne koble på iPod eller bærbar MD-spiller.

1: Trenger jeg noen overgang for å kunne koble på eksternt portabelt utstyr som f.eks. iPod?

2: Er det bare å dra ut gammel spiller og plugge i eksisterende kabler i ny spiller? Slik at det bare tar 2 sek å skifte spiller? Som om man bytter ut en CD-spiller i stua?

Aldri gjort dette før..

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ipod-tilkobling kan tilbys av stadig flere produsenter, bl.a. Blaupunkt, Pioneer og Alpine. Forhandleren bør kunne hjelpe deg å finne en spiller som er kompatibel. Bare husk at iPod-inngang og AUX-inngang antakeligvis vil være to forskjellige ting. iPod-inngangen lar deg styre ting som spor < og >, spoling osv, mens en AUX-inngang kun vil være en linjeinngang. Altså kun signal inn, ikke noen muligheter for styring osv.

2. Dersom bilen din har ISO-kontakter er det bare ut med den gamle og inn med den nye ja. Det kan være du vil trenge merkespesifikke overganger, men disse bør også forhandleren kunne skaffe og koster ikke altfor mye.

Lenke til kommentar

De fleste av Pioneer's spillere ser ut til å være Ipod godkjente. Hvor mange høyttalere finnes i bilen fra før? Hvis du har planer om fler enn 2 par høyttalere + sub vil ikke denne passe.

Ikke er den DAB klar om du bryr deg om slikt heller :)

Endret av Xvani
Lenke til kommentar

Kort og enkelt fortalt vil lav spenning ut fra spilleren øke mulighetene for støy i systemet. Ikke bra med andre ord. Men det er ikke derved sagt at man VIL få støy, kun at potensialet for støy er større enn med spillere med f.eks. 4V ut.

Hva DAB angår må man nesten se an sin egen situasjon også. Det er tross alt endel år til FM "skrues helt av", og dersom sjansen er stor for at man bytter spiller innen den tid, trenger man vel ikke bekymre seg nevneverdig om DAB-funksjonalitet. Med mindre du er veldig følsom for FM-knitring da... ;)

Lenke til kommentar

Så kjøpte jeg den spilleren som nevnt øverst i tråden... Erfaringsmessig blir det alltid masse klabb og babb når man skal koble opp noe for første gang, så det blir spennende å se hvor mye jeg skal banne i morgen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...