hnilsen Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Hei. Er det noen som vet om det er mulig å ha flere nettverks oppsett/configurasjoner på en pc? Jeg har en laptop som jeg drasser rundt til forskjellige steder. Noen steder bruker jeg en IP conf. andre steder en annen, noen ganger automatisk mottak av IP. Er det noe mulighet for å ha alle disse oppsettene lagret f. eks. under forskjellige icon el.lign.? Dette da for å slippe å gå inn manuellt og endre IP, proxy, DNS, osv..... Jeg har prøvd å opprette flere nettverkstilkoblinger, men jeg får bare beskjed om at jeg allerede har en tilkobling som fungerer. På forhånd takk Mvh. Hugo Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Jeg bruker GlobeSoft MultiNetwork Manager. Der stiller jeg inn trådløst nettverk, proxy, arbeidsgruppe, mm. og bare velger hvilken profil jeg vil bruker når jeg logger inn. Lenke til kommentar
hnilsen Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 ok, men kan denne brukes på kablet nettverk også? Lenke til kommentar
Poltus Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Det er klart det er det. Jeg pleier å bruke cmd filer for folk som er mye på farta mellom ulike lokasjoner der de ikke bruker dhcp (selv om dhcp helt klart er det beste). Første eksempel setter opp en statisk ip adresse: (lim inn alle linjene med @ foran i notepad og lagre den som cmd. Pass på at den får cmd fil ikon.) @echo # @echo # Setter opp statisk ip adresse paa angitt nettverkskort. @echo # @echo # - Laget av Kenneth G. -05 @echo # @echo # @netsh interface ip set address "Lokal tilkobling 2" static 192.168.1.105 255.255.255.0 192.168.1.1 1 @netsh interface ip set dns "Lokal tilkobling 2" static 62.179.100.29 @echo # @echo # Verdiene er satt. @echo # @pause Andre eksempel setter ting tilbake til dhcp: @echo # @echo # Setter opp nettverk ved hjelp av dhcp på angitt nettverkskort. @echo # @echo # - Laget av Kenneth G. -05 @echo # @echo # @netsh interface ip set address name="Lokal tilkobling 2" source=dhcp @netsh interface ip set dns "Lokal tilkobling 2" source=dhcp @echo # @echo # Verdiene er satt. @echo # @pause Det skulle vel være det Lenke til kommentar
Poltus Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 PS: Pass på at alle kommandolinjene kommer på en linje. Alle liinjer skal altså begynne med en "@" Lenke til kommentar
hnilsen Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 takker for svar. Jeg er helt grønn når det gjelder nettverk. Prøvde med statisk ip, sånn som du skriver. Byttet ut alle verdiene med mine ip config. Men jeg får følgene feilmelding: Invalid interfaceLokal tilkobling 2 specified ?????????? hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 "Lokal tilkobling 2" må byttes ut til det du har kalt tilkoblingen din. Standard kalles den "Lokal tilkobling" Hvis du har byttet navn på den må du selvfølgelig putte inn det navnet du har brukt her. Lenke til kommentar
hnilsen Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 funker fremdeles ikke. gir opp......... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå