TheRza23 Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Tenkte å bygge meg en ny maskin til en del spilling, men også til bruk av noen tyngre 3D-programmer i forbindelse med studiene. Skjerm har jeg allerede så det er kun selve kassa som skal handles inn. Tenkte på en pris rundt 17000, med et tak på 20000 (hvis det er noen vits å øke med 3000 da...). Er keen på AMD X2, 2,2GHz 2MB Cache (evt pentium D, den "billigste" varianten). Ellers står lista mi åpen for forslag, lurer blant annet på om det er noen vits i å gå for 7800GTX når det koster flesk så tidlig. Satser på noen svar, kom gjerne med noen spreke lister! Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Jeg har satt opp et bra oppsett på komplett.no Link Lenke til kommentar
TheRza23 Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Takk for at du tok deg tid til et fint forslag. Så bra ut, godt at du foreslo et pent kabinett, er ikke interessert i neon i huet og ræ.. Det eneste jeg savner er noen spreke minnebrikker og en dvd-brenner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=16653 Nice....her har du alt...klarte ikke dy meg, måtte ha 4400+, 7800gtx, 15k rpm harddisk og 2gb minne. nå vet du hvor du kan skjære ned. Endret 24. juni 2005 av Slettet-uHVgFQ Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Vel penger er det ikke lite av såfall. Kan jo begynne med de mest elementære tingene som Kabintett, dette er mye en smaks ting men det kabintette jeg har ( skryte skryte) er nok et av de beste kabinettene noengang laget. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PCV2100APLUS Det er ingen kompromisser, det er lækert som et helvete og mye plass, god ventilasjon, støydempet smarte løsninger +++++ Rett og slett det beste fulltowerkabiset som finnes. Men hvis du ikke liker det, synes det er for mye peng/ ikke trenger fulltower etc så er jo det bare å ta et annet kabiss kr. 2 895,00 PSU : OCZ ModStream strømforsyning 520W 20/24pin ATX/BTX/PCI Express/SATA http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5447 OCZ er i en egen klasse, sammen med mist sin 500Watt http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12 Så her er det egentlig bare å velge vilken du vil ha. Begge er utrolig gode. CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz BOXED kr 4 750,00 Socket 939 2x512KB cache Dual-Core http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7041 Dette er vel det eneste fornuftige alternative fra AMD i dualcore serien, siden de andre er så utrolig dyre, alt for dyre i forhold til ytelse. Som du ser så er jo Pentium D svært mye billigere enn X2 serien. Så det spørs jo hva du har lyst å velge, folk kommen nok til å si at du på velge AMD grunnet at du skal spille. Jeg har en gangske annen oppfatning av det, og den er at du ikke vil merke noe forskjell anyhow. Begge de to prossesorerene er MER enn raske nok til det. Men det er helt klart at ytelsen til X2 serien er bedre enn Pentium D serien. Intel Pentium D 830 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte Vår pris: kr 2.890,- AMD HK: Et svært godt HK, som har alt. Gigabyte K8NXP-SLI nForce4 SLI m/WLAN ATX/8xS-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394B/ Varenr: 14968 Produsentens varenr: K8NXP-SLI Antall på lager: 20+ Pris: kr 1 695,00(Herav mva. kr 339,00) http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5197 Vel hvis du er interesert i en Pentium D så er det folk som er mye flinkere enn meg til å sette opp ram og HK enn meg, så jeg tar og forsetter med et AMD oppsett. HD: En stor og svært rask os disk grunnet 16MB cache og NCQ. Maxtor 300GB S-ATA 7200 RPM NCQ DiamondMax 10 16MB cache Varenr: 13502 Produsentens varenr: 6B300S0 Antall på lager: 2 Pris: kr 1 585,00(Herav mva. kr 317,00) Minne: Svært godt minne, men litt dyrt OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L. Varenr: 13650 Produsentens varenr: OCZ4001024ELDCPER2-K Antall på lager: 18 Pris: kr 1 750,00(Herav mva. kr 350,00) http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3780 Eller rimeligere minne, så kan du heller kjøpe mer noe som er mye lurere 2 X OCZ 1024MB Premier Dual Channel PC-3200 2x512MB (2,5-3-3-7) 400Mhz Varenr: 12621 Produsentens varenr: OCZ4001024PDC-K Antall på lager: 20+ Pris: kr 895,00(Herav mva. kr 179,00) http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2702 En god maskin må ha god lyd Creative SB Audigy 2 ZS PCI Lydkort THX, EX7.1,24-bit/192KH Bulk Varenr: 14131 Produsentens varenr: 30SB035000000 Antall på lager: 17 Antall på fjernlager: 20+ (1-3dager) Pris: kr 525,00(Herav mva. kr 105,00) En dvd brenner, har hørt at NEC er bra. Men vet ikke mer enn det. NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern 16X Double layer sølv, bulk varenr: 15020 Antall på lager: 11 Pris: kr 395,00(Herav mva. kr 79,00) Og ikke minst et skjermkort Club3D Geforce 7800 GTX 256MB PCIe 256MB GDDR3/VIVO/Dual DVI/TV-out/SLI Varenr: 17071 Produsentens varenr: CGNX-X786VDD Antall på lager: Ubekreftet 01.07.2005 Pris: kr 4 695,00(Herav mva. kr 939,00) Pris for AMD system med 1GB dyrt minne : 17700 + - 500 Pris med billigere minne men 2GB ca 18000,- Dette er såfall en begynnelse, alt her er fra neshop og Microplex. Men dette tok jeg bare som et eksempel. Kan jo ta noen CPU og GPU vifter for å få ned støyen. Eks Zalman sin enorme CPU vifte og Arctic Cooling for GPUen Endret 24. juni 2005 av Macfan Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Takk for at du tok deg tid til et fint forslag. Så bra ut, godt at du foreslo et pent kabinett, er ikke interessert i neon i huet og ræ.. Det eneste jeg savner er noen spreke minnebrikker og en dvd-brenner. viste at det var noe jeg glemte:P Lenke til kommentar
TheRza23 Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 WoW! Takker og bukker Macfan! Jeg kjøper ikke PC veldig ofte så det er like greit å kline til med noen kroner med en gang. Husker jeg kjøpte min første Dell til 23 000 i 1996. Pentium 133Mhz var kongen på haugen. Nå benyttes den kun som offer for utløst frustrasjon... Fristende oppsett du har foreslått, kabinettet oser jo hvertfall av kvalitet... Har tenkt tanken å evt. putte inn en Pentium D i steden for AMD, men så på en nettside at den visstnok var vesentlig tregere på testene de hadde. Merker sikkert ingen forskjell i dag uansett. Får se hva jeg ender med, men jeg har absolutt fått noen fine ideer her ja. Kommer tilbake med mitt endelige valg når jeg får bestemt meg. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 WoW! Takker og bukker Macfan! Jeg kjøper ikke PC veldig ofte så det er like greit å kline til med noen kroner med en gang. Husker jeg kjøpte min første Dell til 23 000 i 1996. Pentium 133Mhz var kongen på haugen. Nå benyttes den kun som offer for utløst frustrasjon... Fristende oppsett du har foreslått, kabinettet oser jo hvertfall av kvalitet... Har tenkt tanken å evt. putte inn en Pentium D i steden for AMD, men så på en nettside at den visstnok var vesentlig tregere på testene de hadde. Merker sikkert ingen forskjell i dag uansett. Får se hva jeg ender med, men jeg har absolutt fått noen fine ideer her ja. Kommer tilbake med mitt endelige valg når jeg får bestemt meg. Vel det er jo noen vesentlig forskjeller. Utvidelses og oppgraderings mulighetene er av en anned verden. Dette er grunnet antall plasser til div utstyr i Dellmaskiner er altid svært små, eks max 2-4 HD plasser. Du kan ikke bruke andre HK i en dell maskin untatt dell sine egene, strømforsyningen bruker en jallaplugg. BIOSen er nasty, osv. Hva det er hvist å gå for er ikke så lett å si alltid, det er jo bruksmønsteret og krav som bestemmer. Økonomien er jo også svært uslagsgivende, det er jo klart at dette systement er et stykker over balansen mellom ytelse / peng. Den pleier å ligge rundt 9-14k. Men når du eks kjøper et bra kabinett som du kan ha i flere år og det samme gjelder PSU så teller ikke akkurat de inn i regnestykket. De negative sidene med P-D er at de er utrolig varme = mer støy, yter ikke i nærheten så bra i singelthreadede porgrammer ( med det så er det oftes spill) som X2 serien. Det er også like dyrt å kjøpe en P-D med ny ram og HK som en X2 CPU hvis du hadde en s939 maskin fra før. HK som støtter P-D er relativt dyre. Posetive sider: Hvis du alikevel må kjøpe nytt system så er det betydelig rimeligere, de går på DDR2 så den rammen du nå kjøper kan du nok bruke på nestesystem og. På multitasking så er den like god eller bedre enn X2 serien. Sum sumarum er at hvis du har penger til det, så er X2 en bedre prossesor, men hvis du skal tenke på ytelse/ pris så er vel P-D serien hakket bedre. Om du bør gå for 7800GXT eller et annet kort eks X850XT PE som er vel det kortet som er nummer 2 på ytelses stigen så gjelder det samme her som på X2 vs P-D. Et annet alternativ er jo å kjøpe en singel core CPU. Da er vel det mellom P-M og A64 valget pleier å stå. Lenke til kommentar
TheRza23 Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Jaja, endte opp med en single core prosessor (AMD 2,2Ghz Venice), men med Gigabyte K8NXP hovedkort, da kan jeg oppgradere til dual core senere hvis jeg trenger det. Zalman cpu-vifte. Ellers har jeg valgt et noe billigere kabinett, Cooler Master Wave, som burde holde til mitt bruk. Ellers kjøpte jeg de dyre OCZ-minnebrikkene og maxtor-disken på 300GB. Skjermkort ble 7800GTX. Takk for hjelpen alle som har kommet med forslag! Nå gleder jeg meg til jeg får pakke i posten... Lenke til kommentar
RiFkinD Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 nice! Hvordan strømforsyning kjøpte du ? Lenke til kommentar
TheRza23 Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Kjøpte "OCZ ModStream 520W". Hørte mye bra om den, holder vel dersom jeg putter inn noen flere harddisker og pci-kort osv. Trekker en dual-core noe særlig mer effekt enn en single-core forresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå