Hobbyfotografen Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Man snakker om litt treghet på Macro-objektiver ved fokusering. Hva bør jeg da legge mest vekt på. Det blir hovedsaklig porterett men også litt macro. Kan Canon 85 1.8 også brukes til macro eller blir det feil? Det vil også bli brukt til å ta bilde av barn som leker og da er det vel behov for rask fokusering. Kamera er et 20D. Lenke til kommentar
dari Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Canon Telephoto EF 85mm f/1.8 USM kan ikke brukes til macro. Den har kun en forstørrelse 1:7 ikke 1:1 som er ekte macro. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Her må du nok velge; brukbar autofokus eller macro-egenskaper. Autofokusen på min Sigma macro (Se signatur) er alt annet enn brukbar, men objektivet har en fin manuelfokusring og å fokusere manuelt blir da ikke noe stort problem. Da jeg har Nikon har jeg ikke kjennskap til 85mmern annet enn hva jeg har hørt her på forumet. Optisk er nok begge to veldig gode (Sigmaen er sylskarp). Du kan jo også vurdere Canon-objektivet sammen med et par mellomringer for å få ordentlig macro. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Vær obs på at Sigmas 105mm macro har største blender 2.8 og ikke 1.8. Dette er igrunn to objektiver med forskjellige egenskaper som ikke kan sammenlignes. Dersom du vil ha mulighet for makro ville jeg defintivt valgt Sigma 105, denne duger godt til portrett også. Canon 85 er nok bedre til portett og har større blender, men dette er ikke noe makro objektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå