Gå til innhold

Ny Oprativsystem disk - SCSI? SAS? S-ATA Raid 5?

Anbefalte innlegg

IDE blir for tamt til OS disk.

Da min kjære gamle pc ikkje er blant oss meir må eg ha meg ein ny.

Eg hadde SCSI disk og kort i den, og det vil eg ha på den nye og. (36 gig cheetah og adaptec 19160)

Eg har bestilt og montert opp denne pc'n men eg må altså ha ein OS disk.

Nå er vel serial attached scsi like om hjørnet? eller har det kommet? I allefall har eg lite lyst til og invistere i "gammalt" scsi utstyr i dag.

Kunne godt ha tenkt meg og bruke pci-e porten på hovedkortet (den minste).

Noken som veit om slikt er for salg i norge enda? eller kordan man skaffer det... Må vel ha ein sas disk også?

I maskina nå står det 4x300gb i raid 5 på intel matrix kontroller, eg vil tippe det blir dårligere enn ein dedikert os disk, med lav søketid (scsi)

Eller vil raid arrayet funke fint som OS disk også?

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arrayet vil sikkert fungere fint som OS-disk også. Men du kan sikkert øke ytelsen litt ved å gå over til Raptor 74GB eller 2x Raptor 74GB i Raid0 som OS-disk. Til desktop-bruk mener jeg at hoppet opp til SCSI ikke er verd pengene ytelsemessig. SCSI er optimalisert for serverbruk og ikke til desktop-bruk. Dvs. at selv en Raptor (10.000 rpm) kan konkurrere ytelsemesssig med en 15.000rpm SCSI-disk i desktop-bruk.

S.A.S. virker interresant, men det har jeg ikke lest noen tester på ennå. Jeg vet ikke om det har kommet ut en gang.

Lenke til kommentar
Til desktop-bruk mener jeg at hoppet opp til SCSI ikke er verd pengene ytelsemessig. SCSI er optimalisert for serverbruk og ikke til desktop-bruk. Dvs. at selv en Raptor (10.000 rpm) kan konkurrere ytelsemesssig med en 15.000rpm SCSI-disk i desktop-bruk.

Tja, hvordan vil du forklare disse ytelsestallene? Enig i at om man ser på pris/ytelse, så er SCSI en tvilsom fornøyelse. Om man velger å se bort fra pris, så er det nok SCSI som fortsatt ligger på toppen, uansett bruksområde

Lenke til kommentar

Det har ikke kommet ut så mye SAS ennå nei, men håper det dukker opp om ikke så altfor lenge. Mener at SAS-kontrollerne som kommer får et 4x PCIe-grensesnitt.

Jeg har kjørt SCSI som OS-disk svært lenge nå og vil fortsatt anbefale det i motsetning til Simen1 selv om han har rett i at forholdet pris/ ytelse er bedre på Raptor til "vanlig" bruk. Selv sikler jeg på en av diskene med 15K rpm og 16MB cache som OS-disk.

Endret av Mad Wolf Magnux
Lenke til kommentar

Interresant, Jeg visste ikke at det fantes en desktop-mode på Cheetah 15K.4.

Ja, den slår nok Raptoren merkbart der. Men jeg mente ikke bokstavelig at Raptor slår 15k.4. Jeg mente bare at den kunne "konkurrere" med 15k.4. Altså med tanke på pris, kapasitet, pris på kontrollere, kabelrot i forhold til SATA, enkelhet ved å sette opp, ytelse, støy osv. SCSI er langt fra overlegen på alle disse punktene så det blir en smakssak etter hva man prioriterer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...