Gå til innhold

MSI lanserer kombi-kort

Anbefalte innlegg

Smart. Veldig smart.

Jeg hadde kjøpt ett sånnt kort her, om det hadde kommet for 1 måned siden.

Jeg vet jeg skal oppgradere PC'n min, men det tar vel et halvt år eller no. Kanskje t.o.m. et år.

Er ikke en hardcore gamer, så trenger ikke det kjappeste hele tiden. Så jeg hadde fint klart meg med et slikt kort om 1-2 år.

Jeg oppgraderer hovedkort/cpu oftere enn skjermkort.

Men nå sitter jeg med et 6600GT AGP. Kosta jo ikke mer enn 800 kr, så er jo ikke så mye penger. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dessuten så stiger som kjent varme. Må jo være mye bedre å ha kjølerne pekende oppover?

Det er sikkert litt bedre, men "mye" vil jeg ikke si. Ikke på grunn av at varme stiger i hvertfall. Det kommer av at prinsippet om at varm luft stiger er noe som skjer av seg selv; passiv kjøling, (naturlig konveksjon) men passiv kjøling er som kjent veldig svak kjøling. Derfor brukes vifter; aktiv kjøling, (tvungen konveksjon) for å mangedoble kjølingen. På skjermkort med aktiv kjøling så spiller den naturlige konveksjonen ganske liten rolle fordi den "drukner" i kjøleeffekten til den langt kraftigere aktive kjølingen.

Men det kan være andre fordeler av å ha GPU'en vendene oppover: Den aktive kjøleren har mye mer volum å hente frisk luft fra. Dermed blir en mindre andel luft å gå i ring inn og ut av kjøleribba/vifta flere ganger.

Lenke til kommentar

Synes det er genialt! Sikker mange som i dag har et "relativt" nytt og godt AGP skjermkort i dag og som vurderer andre oppgraderinger nå... Da må jo dette være løsningen for fremtiden :-)

Har for min del hatt dette dilemmaet med flere PC bygg den siste tiden... AGP eller PCI-e....

Lenke til kommentar
msi_dual_agp_pcie.jpg

Men jeg forstår ikke helt poenget med disse lange ledningene til skjermutgangene? :dontgetit:

De har flyttet tilkoblingene til en annen "brakett" fordi det er praktisk umulig og lage en festeanordning til kortet som passer i begge "retninger.

Endret av _Talon_
Lenke til kommentar
Men jeg forstår ikke helt poenget med disse lange ledningene til skjermutgangene? :dontgetit:

De har flyttet tilkoblingene til en annen "brakett" fordi det er praktisk umulig og lage en festeanordning til kortet som passer i begge "retninger.

Ok, jeg likte ikke den løsningen særlig bra. De burde i såfall puttet på et et datterkort som kunne stå begge veier eller hatt kontakten for ledningene i den andre enden av kortet.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva prisen blir på dette i forhold til andre X800XL-kort. Hvis det koster veldig mye ekstra så kan det hende det lønner seg å kjøpe et vanlig X800XL og bytte hovedkort samtidig med neste oppgradering. Prisen kommer selvfølgelig an på hva det vil koste å oppgradere hovedkort og evt andre komponenter, men det er i hvertfall et punkt å ta med i vurderingen av dette kortet vs. andre X800XL-kort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Men nå sitter jeg med et 6600GT AGP. Kosta jo ikke mer enn 800 kr, så er jo ikke så mye penger. :)

Kjøpt brukt eller :hmm:

Men det virket genialt med det kombikortet. Alle oss som sitter med AGP-hovedkort kan jo nå oppgradere grafikkortet uten at det må byttes ved neste oppgradering av hovedkort og CPU. Vi får håpe det virker i praksis også :)

Lenke til kommentar

Kjøpt brukt eller :hmm:

Men det virket genialt med det kombikortet. Alle oss som sitter med AGP-hovedkort kan jo nå oppgradere grafikkortet uten at det må byttes ved neste oppgradering av hovedkort og CPU. Vi får håpe det virker i praksis også :)

Kostet ikke 6600GT rundt 800kr hos elkjøp for en stund siden?

Lenke til kommentar
tbend: X800XL er bedre enn X800, så det er ikke noe dårlig valg i forhold til den. X800XL har også fordelen av å være laget med nyere prosessutstyr så den utvikler mindre varme til tross for bedre ytelse enn X800.

Dårlig formulert av meg!

Mente jo selvfølgelig x800xtpe :blush:

Lenke til kommentar
Vi har jo sett hvordan HK med både AGP og PCIe yter.......  :no:

Ingen hovedkort har både 8xAGP-kontroller og PCIe x16 kontroller. Men det finnes likevel hovedkort med begge disse portene på. Hvordan? Jo, trikset er at portene ser ut som ekte porter for grafikkort, men elektrisk er de ikke det. PCIe-porten er ekte, mens AGP-porten er en vanlig PCI-port elektrisk sett.

Det er ikke helt sant lenger. ;)

ULis nye A64-chipset M1695 har støtte for både AGP og PCIe, så vidt jeg kan se:

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2434&p=2

Lenke til kommentar
kunde hær. skal hente agp system idag, og hadde lyst på skjermkort å ta med videre den dagen agp hk blir bytta ut med pci-x.

Ehh.. Er stor forskjell på PCI-X og PCIe...

Og vi skjønte alle hva han EGENTLIG mente så å kommentere det er jo "waste of time" akkurat som dette innlegget :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...