Gå til innhold

Har SilenX vifter Tacho-signal?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har allerede sjekket ut, men det sto lite om de. Tacho signal behøver ikke være 3-pins. Har 3-pins ADDA vifte her nå (kan være vifteregulert), men HK'et leser ikke av noen RPM (som den gjør med CPU-vifta og skjermkortvifta (og de _skal_ jo ha tacho-signal).

I tillegg er jo ADDA kjent som produsent av stillegående vifter, så dette syntes jeg var veldig merkelig. Grunnen til at jeg lurer er at jeg skal kjøpe meg viftestyring, eller i det minste mekke en selv, og da hadde det vært greit med tachoavlesning via HK etterpå.

Lenke til kommentar
Kjøpte nyligt 5 stk. 120mm SilenX vifter og disse har tachosignal og jeg mener å ha lest en eller annen plass at alle vifter av nyere dato fra SilenX har dette signalet.

Stemmer.

De nyeste SilenX viftene har tacho signal, se litt på Vendur.no ;)

@SebRam

Det er ikke alle SilenX viftene som regulerer hastigheten selv.

Den du tenker på er SilenX 80mm 14dBA Thermistor Fan

For de øvrige viftene må en bruke en eller annen form for viftestyring om en vil regulere hastigheten.

Lenke til kommentar
Kjøpte nyligt 5 stk. 120mm SilenX vifter og disse har tachosignal og jeg mener å ha lest en eller annen plass at alle vifter av nyere dato fra SilenX har dette signalet.

Stemmer.

De nyeste SilenX viftene har tacho signal, se litt på Vendur.no ;)

@SebRam

Det er ikke alle SilenX viftene som regulerer hastigheten selv.

Den du tenker på er SilenX 80mm 14dBA Thermistor Fan

For de øvrige viftene må en bruke en eller annen form for viftestyring om en vil regulere hastigheten.

Oh ok, jeg så bare i en Silen-X test, at det stod det at viftene reguleres selv, men det kan godt hende at det kun er den ene viften som gjør det.

Har speedfan uansett jeg så, funker fett ;)

Lenke til kommentar
Ok, hmm sikker på at programvaren fungerer riktig da?

joda. kobla om og greier på skjermkortvifta når den røyk. Så signalet virka, helt til jeg bytta om ledninger og tilbake til først igjen (om du skjønte noe :p ).

Uansett, ja programmet funker og jeg mener jeg leste et sted om at ADDA vifter som regel ikke har tacho-signal. Mener dette stemmer, og det stemmer hvertfall for mine to ADDA vifter (har sjekket alle innganger med den vifta jeg skrev om).

Lenke til kommentar
btw: Alle vifter med Tacho har tre (3) ledninger, 2 for strøm 1 for Tacho og er av tre (3) pin kontakt typen ;)

Nope. Dette stemmer ikke. Som jeg skrev i forrige post; har en ADDA 3-pins vifte som ikke har tacho signal. Har allerede sjekket kontakta på HK med CPU-vifte og skjermkort-vifte, så denne funker. Mao Den 3-pins ADDA vifta mi mangler dette. :hrm:

Derfor lurte jeg på om dette var mer enn ett tilfelle av kjente viftemerker.

Lenke til kommentar

Det er fult mulig for viften og benytte seg av 3-pins kontakt uten at den har Tacho. Du vil da sansynligvis bare ha 2 ledninger tilkoblet kontakten, siden ledningen for tacho ikke er med :)

T.d. mangler de fleste av mine SilenX vifter Tacho (og bruker da bare 2 ledninger (da til strøm)), men alle har 3-pins kontakt.

Endret av am3k
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

92 og 60mm silenx viftene har ikkje rpm dette. Kommer på neste generasjon av viftene men dato på dette er enda usikkert.

80mm og 120mm viftene har rpm måling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...