Gå til innhold

Hjelp til valg av kasse og vifter

Anbefalte innlegg

Hei!

Uten ambisjoner om overklokking eller lydløs PC, går eg litt vill i all informasjonen som er tilgjengelig. Kanskje noen kan gje meg eit forslag?

Dette skal inn i maskina:

MSI KT3 Ultra-ARU - Hovedkort

AMD Athlon XP 2000+ - CPU

3 stk (!!) IBM Deskstar 120GXP 120GB - Harddisk

Abit AGP Siluro Geforce4 Ti4200 64MB DDR - Skjermkort

Strikkoppheng til diskene har eg, og CD-brenner har eg tenkt å kjøra eksternt.

Eg vil veldig gjerne ha eit miditower for å kunne gjømma PCen litt under skrivebordet. Men så var det vifter, kasse og PSU då:

Ei vifte i front (inn), CPU-vifte og eit power som kan trekke luften ut bak? Holder dette tru? Lydnivået bør vera lavt, men det er ikkje vits å legge tusenlapper ekstra i dette...

Håper virkeleg du kan hjelpe til med å peike ut dei middels- til gode produkta!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt oppsett funker rimelig bra, har ikke all verdens høyeste tempratrurer rundt omkring i kabinettet, dog 6 enermax-vifter på laveste hastighet durer litt også. Ikke for det, 6 stk 7200 rmp disker lager jo litt lyd også. Jeg har et chieftec matrix miditower, beste med det når det gjelder kjøling, er alle vifteplassene i kabinettet. Spesiellt de bak v/ cpu og den foran harddiskene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-25 00:44, tusul skrev:

hvor har du fått plasert de 8 viftene?? har du bigg tover/full tover

Hvis det var meg du henviste til, har jeg 6 vifter i mitt midi-tower.

3 stk i front (har ikke floppy, så det står en vifte i front av den braketten også), en i siden og blåser på skjermkort og to bak ved cpu. I tillegg kommer det to vifter i srømforsyningen, cpu-vifte, chipsett, skjermkort og en bitte liten en i Digital Doc'en... gudskjelov kan jeg skru dem av og på manuellt via Digital Doc.

Lenke til kommentar

Nei, eg veit ikkje eg... Blir AMD Athlon XP 2000+ _steike varm_??

Microplex er utsolgt for Silent Viking for tida, men kanskje ein Volcano 7+ kan gjøra susen...Silverado er litt dyrare, og veldig stor og tung...

Men til kabinettet:

Eg har litt lyst å prøva eit NC2015 NoiseControl Miditower. Dempemattene burde holde HDD-støy litt i sjakk, og med 2 stk 19dB Papst-vifter til å hjelpe Enermax EG465P-VE(FC)-poweret, burde eg kunne kjøra tre stk 7200 disker i strikkoppheng (altså uten kjøling, bare vibrasjonsdemping).

PS! Det hjelper å diskutere detaljer her i forumet! Føler meg dobbelt så flink på to dager :smile:

Lenke til kommentar

Man trenger ikke all verdens kabinettvifter for å holde en xp200+ på normal temp...

Kjører selv min xp1900+ i et gammelt aopen hq45 kabinett med 250w strømforsyning.. ingen kabinettvifter..

tempen ligger rundt 40grader..

(Taisol cgk750)

Du sier du ikke skal overklokke, og ikke stiller store krav til lydløshet.. Da kan du kjøpe deg et tower til rundt 500kr..

Hvis du vil ha en kasse som ser litt penere ut kan jo et chieftec være et godt valg, men ikke et must..

Jo fler vifter du har, desto mer bråker det.. Test først ut om systemet ditt ligger på en normal temp, hvis tempen blir for høy.. (fra 60grader og oppover) kan du begynne å tenke på kabinettvifter..

Lenke til kommentar

Kjøp deg et chieftec super midi tower da får du med 340 watts strømforsyning som ikke bråker så mye.

Kabinettet er dessuten veldig bra oppbygd og montering og slik er enklere en i mitt lianli kabinett. (spesiellt cd og brenner enhetene).

Om du kjøper aluminiumsvesjonene eller ikke er opp til deg, fordelen med aluminium er at det blir lettere og litt bedre temperatur inne i maskinen.

Har kjøpt 2 stk chieftec kabinett og montert pc i de og det er veldig bra til den prisen.

Sammen med kabinettet kjøper du deg 2 eller 3 stk 19"db kabinettvifter på 80*80mm*25 mm dybde. De fester du enkelt ved å klipse de inn i festene som er i kabinettet. 2 bak og 2 stk fremme vil jeg annbefale.

I mitt kabinett er tempen bedre når jeg har mer utblåsing bak en foran.

Du klarer deg sikkert med 2 stk og.

en foran og en bak.

Kabinettet står stødig og tar ikke allverden stor plass.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-25 00:44, tusul skrev:

hvor har du fått plasert de 8 viftene?? har du bigg tover/full tover

Chieftech full tower med:

3 foran Vifter foran,

2 vifter bak,

1 i side døren,

1 ved siden av psuen og

1 til prosessoren.

(En Thermantake som bråker jævlig uten motstand).

Dette regnes som egen vifte i kabinetten fordi den krever direkte strøm fra psu'en

1+1+1+2+3 = 8vifter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...