cyberpet Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Har fått oppgradert linja mi fra Telenor i disse dager til 4000/400, og nå oppdaget jeg for første gang at laptopen og en av de stasjonære maskinene som er koblet til nettet trådløst via 11mbit nettverk ikke klarer å utnytte hastigheten fullt ut.. Er klar over at praktisk hastighet på nettet ikke er i nærheten av 11mbit, men trodde det skulle holde alikevel. De maskinene som er koblet til trådløst oppnår nå en maks hastighet på ~360KB/s , den stasjonære som er kablet til nettet klarer ~500KB/s.. Høres dette normalt ut? Har meget bra signalstyrke på begge maskinene, har det f.eks. noe å si at begge maskinene er tilkoblet samtidig selvom ikke begge bruker internettlinja samtidig?? Endret 24. juni 2005 av cyberpet Lenke til kommentar
MonkyBOY Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Hos faren min har vi en dell 11mbit ruter for ca 5mbit der. Kommer kanskje an på base stasjonen og pcen. eller omm det er mur vegger eller hva det er Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Er gulv mellom den den ene og en vegg til den andre, men avstandene er ganske korte og signalet er alltid enten very good eller excellent på begge maskinene. Noen som har et forslag til hvordan jeg enkelt kan teste den trådløse forbindelsen? Lenke til kommentar
geokri Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 er nok rett at du kan oppleve 11b sm en flaskehals, ofte kan den reelle datastrømmen bare ligge på 3-4 mbit. Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 11b og 4Mbit ligger nok i grenseland. Ville ha investert i 11g. Du behøver det uansett ved neste hastighetsøkning. Du kan jo se på testresultater her: http://www.pcworld.com/reviews/article/0,a...467,pg,2,00.asp Lenke til kommentar
Poltus Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 De maskinene som er koblet til trådløst oppnår nå en maks hastighet på ~360KB/s , den stasjonære som er kablet til nettet klarer ~500KB/s.. Høres dette normalt ut Nei det er ikke normalt. Hva er resultatet hvis du bruker kabel? Hvis svaret er full pupp vil jeg anta: 1, at du har konfigurert det trådløse utstyret ditt feil 2, at du har frekvensproblemer (i form av støy) 3, at du har hindringer i form av vegger osv En grei måte å avklare 1 og 3 på er å først teste med kabel og se at alt er ok. Hvis alt er ok med kabel hadde jeg stått ved siden av AP for å se om alt er ok da. Hvis alt er ok er problemet løst. Hvis ikke hadde jeg satt AP tilbake til factory default, satt opp wep osv på nytt, og prøvd med forskjellige kanalar. (eventuelt kaste dritten i søpla) hvis det er et rent b access punkt er den sikkert gammel som alle hauger hehe Poltus Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Han får vel maksimal hastighet ved enn 11 mbit. Han kunne jo fint hatt 10mbit linje og utnyttet den Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Han får vel maksimal hastighet ved enn 11 mbit. Han kunne jo fint hatt 10mbit linje og utnyttet den Nei. 11mbit trådløst gir ikke 11mbit i praksis i datasammenheng. Normalt så ligger 11mbit trådløst rundt 400-450kB/s ved maks utnyttelse som gir deg i underkant av 4mbit. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 min erfaring er at adsl + trådløst nesten alltid gir litt mindre hastighet enn adsl + kabel,særlig ved hastigheter fra 3-4 Mbit og oppover. Dette selv om man kan klare å overføre 8 Mbit mellom to PC-er i WLAN'et. Det som er merkelig er at med en fiberlinje så klarer jeg å få full hastighet (8 mbit) både med kabel OG med wlan (samme WLAN router). Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 min erfaring er at adsl + trådløst nesten alltid gir litt mindre hastighet enn adsl + kabel,særlig ved hastigheter fra 3-4 Mbit og oppover. Dette selv om man kan klare å overføre 8 Mbit mellom to PC-er i WLAN'et. Det som er merkelig er at med en fiberlinje så klarer jeg å få full hastighet (8 mbit) både med kabel OG med wlan (samme WLAN router). 802.11b WLAN eller snakker vi om en annen standard? Finnes som kjent flere standarder og hastigheter innen WLAN. Lenke til kommentar
la7dfa Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Det er faktisk stor forskjell fra router til router. På 11g har jeg sett fra 13 til 27Mbit på trådløst. Så det er ikke så enkelt å gi bastante svar. Man må i tillegg huske at hastigheten dropper raskt ved dårligere signal. Når man ser hvor rimelig router og trådløs kort er nå, så er det en grei investering å kjøpe et nettverk som ikke blir flaskehalsen i ADSL forbindelsen. EDIT skriveleif Endret 24. juni 2005 av la7dfa Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Hmm, sist jeg målte mellom mitt Orinoco AP-200 aksesspunkt og et Orinoco Silver 802.11b kort kom jeg opp i ca. 600 - 670KB/s. Det tilsvarer ca. 5 - 6mbit i praksis. Dette var under perfekte dekningsforhold med maskinen kun noen få meter unna aksesspunktet. Teoretisk sett vil jeg ikke si at det trådløse nettverket er en flaskehals med en 4mbit linje. I praksis er det jo annerledes. Skal ikke så mye til før hastigheten faller straks man beveger seg et lite stykke unna aksesspunktet med noen hindringer i mellom. Lenke til kommentar
MonkyBOY Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Han får vel maksimal hastighet ved enn 11 mbit. Han kunne jo fint hatt 10mbit linje og utnyttet den Det er et tap da Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) For å oppklare litt: Er en ren 802.11b trådløs Linksys ruter jeg har, er vel et par år gammel, men selger den faktisk enda noen steder på nett. Heter BEFW11S4. Nyeste firmware, og bruker ikke WEP, kun mac filter. De trådløse kortene er i den ene stasjonære et 11mbit SMC PCI kort og i den bærbare et Dell TrueMobile 1150 11mbit. Den andre stasjonære maskinen som er KABLET mot ruteren klarer "full pupp" på nettet, ~500KB/s, begge de trådløse klarer ~360. Har vært nærmere 400 noen ganger. Søkte litt rundt på nett nå og der står det også at praktisk hastighet på 11mbit er 4-5 mbit (mente at man burde få nærmere 7 ved optimale forhold, men det gjelder antakelig bare utstyr som har "boost" till 22mbit..) Med denne oppsummeringen tror jeg de hastighetene jeg opplever er ganske normale. Har planer om å oppgradere, men avventer litt. Har hjulpet mange med trådløst nett og opplever at det kan være ganske "bingo" om utstyret er stabilt eller ikke.. er nemlig dønn stabilt slik jeg har det nå, og er aldri lurt å endre noe som funker Endret 28. juni 2005 av cyberpet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå