Nettulf Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Hei. Har for første gang satt inn chip i en Xbox. En billig type som kalles Aladdin Live. Siden jeg skal bytte harddisk til en større, flashet jeg chip med medfølgende programmer til en BIOS som skal støtte større disk enn 137Gb. I følge det programmet som fulgte med så det ut til at den flashing ble bra. Har montert inn chip i boksen, og den starter opp greit med orginal spill i skuffen. Det er et blått lys på selve chip som lyser hele tiden også. Har lastet ned og brent et par forskjellige auto installers for å legge inn software på boksen. Og her er det jeg begynner å lure på om chipen virker som den skal. For jeg får melding om at boksen ikke kan lese disken, og får beskjed om å ta den ut. Har prøvd cd-r og cd-rw disker, og 2 forskjellige ISO-filer jeg har brent. For å vite om det er platene jeg har brent som er feil, eller chip som ikke virker, noen tips om hva jeg kan prøve? Nettulf Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Ja, her er et tips. Når du slår på xboxen vil du se med engang om chippen fungerer som den skal eller ikke. De fleste bioser vil enten ha en logo til høyre når du slår på boksen, eller de grønne xbox fargene vil foreks være blå istedenfor så det er lett å spotte. Alladin pleier også å skifte lampa til rød (powerlampa) , men du har jo flashet den med annen bios så jeg vet ikke helt hvordan farge lampa vil ha for deg. Husk at med noen bioser må du holde power knappen INNE for å slå på chippen. Du kan ikke starte xbox med EJECT, det disabler chippen som regel, men som sagt, det er forskjellig fra bios til bios. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 For jeg får melding om at boksen ikke kan lese disken, og får beskjed om å ta den ut.Har prøvd cd-r og cd-rw disker, og 2 forskjellige ISO-filer jeg har brent. Les i FAQen om dvdromen i Xbox. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Takker for svar folkens. Ikke noe endring i lyset på chip om jeg bare trykker power raskt på, holder i 2 sek eller i 5 sek.... Har en mistanke om at noe ikke virker med chipen her ja. Mulig jeg skal prøve å flashe tilbake til original bios, men da må jeg jo ut med chipen igjen.... Ser ikke noe logo eller endring i fargene når jeg starter opp heller. DVD spilleren ser ut til å være den modellen som er Samsung by Toshiba, vet ikke hvordan den er på å lese brente cd-plater? Kan det lønne seg å brenne på DVD RW for å teste evt.? Nettulf Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Hei Nettulf! Samsung har de beste DVD-leserne til Xbox. Så hvis du har problemer med å lese cd-er eller dvd-er så er det nok chippen som det er noe galt med. Håper du får fikset problemet Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Flash med EVOX M8 biosen. Da vil du se logo i venstre hjørnet ved oppstart hvis det er en 1.6 versjon du flasha med, eller du vil se at fargene blir "blå" hvis du har flashet med biosen som går til 1.0 - 1.5 jeg har sikkert installert over 40 xboxer og jeg har erfart at en chip kan både lyse inne i boxen uten at den "funker" så lyset på chippen sier ikke så mye. Vet ikke om alladin støtter det, men på duoX kan du ivertfall lodde D0 punktet til "ground" for å tvinge chippen på. jeg har erfart en gang at en chip ikke vil slå seg på uten at jeg "tvinger" den på ved å lodde D0 til ground (til foreks skruen ved pinnheadern). Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Da har jeg løsnet på D0 , og koblet den direkte til GND fra chip. Brukte et skruehull rett ved siden av pin headeren. Og ingen logo eller annet som indikerte at chip var på. Det skulle vel tilsi at det er muligens feil på chip eller BIOS på den? Eller kan det være dårlig kobling på selve loddingen til pin header eller rebuild adapter som gjør dette? Nettulf Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Flash med EVOX M8 biosen.Da vil du se logo i venstre hjørnet ved oppstart hvis det er en 1.6 versjon du flasha med, eller du vil se at fargene blir "blå" hvis du har flashet med biosen som går til 1.0 - 1.5 Med Xecuter2 5035 (tror jeg det var ) står det rox my box eller noe sånt om den funker Lenke til kommentar
Panter Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 DVD spilleren ser ut til å være den modellen som er Samsung by Toshiba, vet ikke hvordan den er på å lese brente cd-plater? Kan det lønne seg å brenne på DVD RW for å teste evt.? Det enkleste for å finne en plate som fungerer er å brenne en vanlig musikkcd og se om du få spilt den av på xboxen uten chipen aktivert. Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Da har jeg løsnet på D0 , og koblet den direkte til GND fra chip. Brukte et skruehull rett ved siden av pin headeren. Og ingen logo eller annet som indikerte at chip var på. Det skulle vel tilsi at det er muligens feil på chip eller BIOS på den? Eller kan det være dårlig kobling på selve loddingen til pin header eller rebuild adapter som gjør dette? Nettulf Tror ikke det er bios feil. fordi da hadde vel ikke xbox starta i det hele tatt? Uansett, er det en v1.6 du har montert? Sikker på at rebuildern er riktig? Eller er det eldre versjon. Er det eldre versjon er det bare å sjekke at det er lodd på alle pinheaderne. Når jeg snakekt om DO, så er det DO fra motherboard til Ground jeg tenker på.. ikke fra chip til ground. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 Det er ikke lett å være dum ;-) Har jo ikke peiling på chip til xbox, trodde D0 var et signal som startet chipen, og at det derfor var chip sitt D0 punkt som skulle til jord.... Når jeg koblet D0 fra rebuild adapteren på hovedkortet, fikk jeg en rosa Evo X logo oppe til venstre. Men det virker som om oppstarten er litt merkelig nå som jeg koblet D0 til jord, holder jeg inne et par sek så slår den seg av og på et par ganger før den kommer opp. Ser uansett ut til at chip og Biosen der funker så lenge logoen kommer opp. Men den vil fortsatt ikke cd-r, men fikk den til å lese på cd-rw.... Kobler jeg D0 tilbake igjen fra jordpunktet og til chipen, vil det ikke funke uansett hvordan jeg trykker. Og det skal jo ikke være noe dårlig kontakt fra D0 punktet på chipen regner jeg med. Er det noen andre av de ledningene det kan være tull med da? Og hva er de forskjellige signalene D0, L1 og BT? Får vel sjekke over alle loddinger på rebuild adapteren en gang til for å se om det hjelper.... Nettulf Lenke til kommentar
espensannes Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) Ser uansett ut til at chip og Biosen der funker så lenge logoen kommer opp.Men den vil fortsatt ikke cd-r, men fikk den til å lese på cd-rw.... nesten ingen xboxer(kanskje du finner en sjelden her og der) klarer og lese cd-r. de klarer cdrw, men det beste er dvd-r eller dvdrw.... Endret 25. juni 2005 av espensannes Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Hei. Bra du fikk chippen til å fungere ivertfall ved å kobla D0 til ground. Da er det ivertfall ikke noe feil med den. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Hei igjen. Lurte på om det er skadelig for xboxen om jeg lar D0 ligge fast tilkoblet til GND? Slik at chip alltid er aktivert? Det burde jo ikke medføre noe problemer så lenge det ikke er snakk om å koble seg til nettet live, regner jeg med.... Nettulf Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Hei, Spørs litt hvilken modell av xbox du har. Er det av de eldre er det ikke noe problem, er den av den nyere typen har jeg lest det kan være ustabilt. Men jeg har selv spurt samme spørsmål selv i et annet forum (xbox-scene.org) og da sa alle at det ikke skulle være noe problem. Lenke til kommentar
roolf Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Når du starter xboxen vil du vel se på skjermen hvilken BIOS den booter fra. (Jeg har desverre ikke erfaring med den chippen du bruker, og vet ikke hvilken BIOS du benytter.) Jeg tror det er helt usannsynlig at chippen/biosen bare virker litt. Enten vil du få en helt klar feilmelding eller så funker det. For meg høres det ut som om xboxen har problemer med å lese CDen. Min erfaring er at nesten alle xboxer har problemer med CD og CD-rw, mens stort sett alle brente DVDer går fint. Forsøk med en brent DVD i stedet så skal du se at problemet løser seg. Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Når du starter xboxen vil du vel se på skjermen hvilken BIOS den booter fra. (Jeg har desverre ikke erfaring med den chippen du bruker, og vet ikke hvilken BIOS du benytter.) Jeg tror det er helt usannsynlig at chippen/biosen bare virker litt. Enten vil du få en helt klar feilmelding eller så funker det. For meg høres det ut som om xboxen har problemer med å lese CDen. Min erfaring er at nesten alle xboxer har problemer med CD og CD-rw, mens stort sett alle brente DVDer går fint. Forsøk med en brent DVD i stedet så skal du se at problemet løser seg. Hei, Hvis du leser tråden så har han allerede funnet ut at tipset mitt om å connecte DO til ground har løst problemet. Mao, er det IKKE et media issue. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2005 Takker for alle svar her inne. Trodde Ps2 var vanskelig å modde, men jeg sliter faktisk mere med Xbox..... Har koblet D0 til GND. og da leser den en Autoinstaller deluxe 2.0 som er lastet ned og brent på cd-rw. Den funker også på et spill brent på dvd-rw. Men så skulle jeg prøve på å sette inn en større harddisk. Det må tydeligvis gjøres noe med den først, for da fikk jeg en feilmelding 21 og beskjed om å sende boksen til autorisert verksted. Tror jeg gjør det ;-) Trodde denne autoinstalleren kunne boote, og sette opp en ny harddisk, men tydeligvis ikke. Så nå er jeg inne å leser til øyet blir stort og vått, håper jeg finner en fin guide som amatører kan forstå.... Nettulf Lenke til kommentar
EssspeN Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Takker for alle svar her inne. Trodde Ps2 var vanskelig å modde, men jeg sliter faktisk mere med Xbox..... Har koblet D0 til GND. og da leser den en Autoinstaller deluxe 2.0 som er lastet ned og brent på cd-rw. Den funker også på et spill brent på dvd-rw. Men så skulle jeg prøve på å sette inn en større harddisk. Det må tydeligvis gjøres noe med den først, for da fikk jeg en feilmelding 21 og beskjed om å sende boksen til autorisert verksted. Tror jeg gjør det ;-) Trodde denne autoinstalleren kunne boote, og sette opp en ny harddisk, men tydeligvis ikke. Så nå er jeg inne å leser til øyet blir stort og vått, håper jeg finner en fin guide som amatører kan forstå.... Nettulf Slapp av, ingenting er feil. Brenn evolution3955 dash på en dvd Sjekk evox.ini og putt inn din ip adresse på xbox og til rutern. eksempel 192.168.1.44 OK, Så fyrer du den opp med cd, evox dash loader fyr opp FLASHFXP IP= den du har valgt, port 21 brukernavn/pass xbox/xbox Ta backup av alle mapper, c,d,e,f, osv på din harddisk. Slå av. Skift disk. Fyr opp evox igjen fra DVD Fyr opp flashfxp igjen Formater 0,1 og 6 som guiden under sier. altså dette: http://www.xbox-scene.com/articles/hdd-ftp.php Kopier alle mapper tilbake WOLA. du har en ny harddisk. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2005 Takker for fin guide, leter etter de nødvendige program nå..... Ellers har jeg irritert meg over at chip ikke virker helt som den skal, må som sagt legge D0 til gnd. Så jeg har rota litt rundt, og fant et måleskjema for LPC kontakten. Der fant jeg kontakt mellom alle punkter som beskrevet, bortsett fra ett. Her nederst på siden er de tegninger jeg har brukt. Det er punktet merket med grønt jeg ikke får kontakt på, ser ut til å være pinne 3. I følge dette skjema skal det være kontakt fra den pinnen, og bort til 2 steder på den chipen ved siden av. Er det noen som kan bekrefte at dette stemmer? I så fall har jeg brudd i kretskortet ett eller annet sted.... Nettulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå