Gå til innhold

Thermaltake Shark Silver Aluminium, hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg skal nå bygge en ny PC. Og jeg trenger da et kabinett og jeg vurderer å skaffe meg Thermaltake Shark Silver Aluminium.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306030&cks=PRL

 

Den er ganske praktisk fordi den har denne hovdekort platen og alt, og den er ganske stor. Og den ser ikke så allerværst ut heller. Og jeg trenger litt plass så lenge jeg skal ha vannkjøling til alt inne i PC-en. Men hvordan er støynivået i den? Hvor høyt lydutslipp har de to kabinett viftene som følger med? Fordi selvom jeg skal ha vannkjøling til hovedkort, prosessor og grafikkort så skal jeg alikevel ha kabinett vifter.

Men burde jeg bytte ut de som følger med? Hvor høyt lydutslipp har dem i dBA?

 

Kan noen finne det ut? Please.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig stille. Enda du finner vifter med lavere desibel bytt ut de som er med SilenX vifter.Link

 

Fra 21-24 dB er det 3dB's forskjell, det betyr ganske enkelt dobbling av hva du og jeg hører (logaritmisk skala). Men når dette er så lavt så merker du ikke stort uansett. Helt lydstille er det allikevel ikke, skal du ha det slik må du nok kline til på SilenX. Eller noen gode papstvifter.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Veldig stille. Enda du finner vifter med lavere desibel bytt ut de som er med SilenX vifter.Link

 

Fra 21-24 dB er det 3dB's forskjell, det betyr ganske enkelt dobbling av hva du og jeg hører (logaritmisk skala). Men når dette er så lavt så merker du ikke stort uansett. Helt lydstille er det allikevel ikke, skal du ha det slik må du nok kline til på SilenX. Eller noen gode papstvifter.

Er det ikkje ein økning med 2 dB som er det dobbelte?

Endret av LinkHimself
Lenke til kommentar
Jeg har selv Thermaltake Shark Silver. Lyden som viftene gir fra seg er nesten ikke hørbar.

 

Et godt valg  :thumbup:

Da tar jeg den! Og putter in to 2 kabinett vifter til i Thermaltake Magic Sound Pakka! Det må bli bra! Fem kabinett vifter og et vannkjølingssytem til ca. 5300kr! Det blir helt konge! Gleder meg til å se temperaturen på min nye PC!

 

-------------------------------------------------

 

Kabinett: Thermaltake Shark Silver Aluminium

Strømforsyning: OCZ PowerStream strømforsyning 600W

Hovedkort: DFI LanPart nForce4 SLI-DR

Prosessor/CPU: AMD Athlon64 x2 4400+ 2.2GHz (Skal overklokkes)

Minne: 2stk. OCZ PC5000 1024MB EL DDR Dual Channel Platinum DFI Special

Skjermkort/Grafikkort: Et av de kommende ATI Radeon kortene

Lydkort: Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS Platinum

TV-kort: Hauppauge WinTV Nexus

Harddisk: WesternDigital Raptor 74GB 10000RPM

Nettverksadapter: CNet Gigabit Ethernet 1000BaseLX

Skjerm: NEC 17" LCD MultiSync 7700NX

Skjerm kabel: Monster DVI til DVI-kabel - 2M

Operativsystem: Windows XP Professional x64 Edition Norsk Og senere i 2006 blir det: Windows Longhorn Professional Norsk

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Kjøling:

 

Ekstra kabinett vifter: Thermaltake Magic Sound Pakka

 

Vannkjøling:

 

Pumpe: Alphacool AP900 Centrifugal

Radiator: Watercool Mora 2 Pro

Vifter til radiatoren: 4stk PAPST Vifte 120x120x25mm (16,5db)

Vanntank: Watercool AB-G

Indikator: Flow indicator

Hovedkort Vannblokk: DFI Lanparty Freezer

Prosessor/CPU Vannblokk: Zalman CPU Vannblokk

Skjermkort/Grafikkort Vannblokk: Watercool Heatkiller GPU Rev. 2.0 ATI

Nipler: Plugin Forgrener 3x10mm

Slange: Slange, 8mm Innside/10mm

Vannmiddel tilsettning: WaterChill Anti Alga Fluid Algedrepende

 

Harddisk Vannkjøler: Watercool Silentstar HD-Dual

 

----------------------------------------------------------------

 

Nå hva syntes dere om den PC-en jeg skal bygge?

Skal ikke byggen før i August/September en eller annen gang, men da har også de nye ATI Radeon kortene forhåpentligvis også kommet... Så hva syntes dere?

 

Hva syntes dere sammenlignet med det jeg har nå? (Klikk her for å se info om min gammle PC)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

http://www.miljostatus.no/templates/PageWi...ng____2959.aspx

 

Når lydnivået øker med 10 dB, tidobles lydenergien.

En økning på 3 dB er en dobling av lydenergien.

To like lydkilder som summeres, gir en økning på 3 dB. Eksempel: 30 dB + 30 dB = 33 dB

Hvis forskjellen mellom to lydkilder er 10 dB, for eksempel 60 dB og 70 dB, vil disse til sammen gi 70,4 dB. I praksis betyr dette at med mer enn 10 dB forskjell mellom to lydkilder, vil lydnivået være bestemt av den sterkeste kilden.

 

Vår oppfatning av lydstyrke

Menneskets subjektive oppfatning av lydstyrke følger imidlertid ikke desibelskalaen. Undersøkelser viser at de fleste vil oppfatte en økning i lydnivå på 10 dB som en fordobling. Dette vil imidlertid kunne variere noe med lydens karakter. En endring på 3 dB vil av de fleste oppfattes som merkbar, mens en endring på 5-6 dB vil være tydelig.

Lenke til kommentar

Ja jeg mente at det fortsatt var dobbling per 3dB økning. Men leser jo her at det kan være feil. Det de skriver er at dette er forskjellig fra person til person, og om dette er noe man har funnet nå i nyere tid i forhold til eldre skalaer som jeg er lært opp med, må du jo skjønne at jeg er kritisk.

Lenke til kommentar

Modding: Modifisering, med andre ord: Du kutter f.eks. i dette tilfellet hull til viftene, og lager hull sånn at du kan feste skruene. Hvordan du gjør det kan være forskjellig, men jeg hadde annbefalt hullbor til akkurat denne modden. Vanskelig: Kanskje, spørs på materialet, verktøyet, og sist men ikke minst: Dik egen erfaring. Om det er verdt det? Muligens, om du får lavere temperatur. Men du har jo ingen garanti for at det verken blir fint, eller at det hjelper

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...