Gå til innhold

The Shining - sluttscene

Papillon

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg sluttscenen i The Shining med te-skje? Hvorfor befinner Jack seg på det gamle fotografiet. Er det noen logisk forklaring på dette? Noe som skal være med på å løse opp i plottet, men som kjøtthuer som meg ikke forstår? Eller er det vinklet i en mer symbolsk retning?

Tell me! :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en slutt åpen for tolkninger...

Slutten hinter jo altså at Jack har bodd på hotellet før. At han var den tidligere vaktmesteren som klikket der også. Eller kanskje bare at han hadde falt inn i sjelen til hotellet.

Nå skal det sies at Kubrick gjorde sin egen vri her. Boka har ikke noe sånt.

S,

Lenke til kommentar

Det er bare sånn som grøssere pleie å slenge på slutten, for at det liksom skal være noe for seeren å undre seg over eller synes er skummelt. Bare for å vise at alt er ikke allikevel ikke er over\trygt... :ohmy:

Men en 2'er? -BS

Endret av co2
Lenke til kommentar

Dette er en ganske interessant film, har selv spekulert litt på forskjellige deler av denne filmen.

Hva med de folka som befant seg i baren/loungen sammen med Jack - var de spøkelser? Isåfall, hvordan kan de ha sluppet ham ut av det kjølerommet? Spøkelser klarer vel ikke å håndtere gjenstander? Eller kan de?

Kunne barfolkene bare ha vært fantasi fra en gal Jack? Men igjen, hvordan kom han seg ut av kjølerommet om de bare var fantasi?

Uansett må jeg se denne filmen snart igjen. :p

Lenke til kommentar

Folkene i storsalen og bartenderen var alle del av Jacks fantasi. Tror det hintes i filmen at han var tidligere alkoholiker, og fikk vel så stor trang til en dram eller ti, at han trodde baren var betjent.

Hva kjølerommet angår, tror jeg dette var et triks fra Kubricks side for at seerne skulle blande virklighet og fantasi, og bli usikre. Det er jo akkurat dette som er ett av hovedmomentene ved skrekkfilmer, og jeg synes iallefall det var noe av det mest skremmende med filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...