Eivind_bh Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Jeg har et Sony Cybershot V3. Dette er et flott kamera, og er vel et av de bedre i kompakt (kompakt og kompakt fru blom) klassen. Jeg er ingen erfaren eller "god" fotograf, men liker å ta bilder. Jeg har lyst på et dSLR (hvem har ikke det?), men jeg lurer på om det vil bli verdt pengene i forhold til mine fotografiske ferdigheter. Hvilke elementere forskjeller er det fra mitt kamera, til et dSLR? Noen som har noen formening om hva som lønner seg? Eller noen anbefalinger? Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Læs denne tråd http://forum.akamera.dk/index.php?showtopic=433446 så kan du altid spørge om det der ikke er svar på i den debat Endret 24. juni 2005 av Kigulu Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Grovt sagt flg. fordeler: *Mye hurtigere respons på autofokus/eksponering *Lav støy på høy ISO *Masse ulik optikk å velge mellom Bakdeler i forhold til kompakt: *Forholdsvis tungt *Dyrt *Bildebrikken må renses jevnlig (har et 20D, tatt ca 700 bilder, men har ikke hatt behov for å rense ennå. Har 4 objektiver) Lenke til kommentar
hev Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 ...og så er det "LYDEN"; heftig, kontant og mekanisk på slr - dafft og digitalt på kompakt.. Vanskelig å forklare, du må berre prøve og føle.... Lenke til kommentar
Zork Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 jeg lurer på om det vil bli verdt pengene i forhold til mine fotografiske ferdigheter. Det kommer helt an på hvilke bilder du ønsker å ta. Dine fotografiske ferdigheter kan du jo alltids gjøre noe med, men det er ikke alltid mulig å gjøre noe med kameraets 'ferdigheter'. Siden du allerede har et kamera, så ville jeg tenkt på om det er bilder jeg ønsker å ta, som jeg ikke kan ta med mitt nåværende kamera. Om svaret på dette er 'nei', så er det jo uansett ingen grunn til å bytte. Om svaret er 'ja', så blir det et spørsmål om hvorvidt begrensingen for å ta slike bilder sitter i kameraet eller i deg. Sitter de i kameraet, så er det bare å finne ut om ønsket om å ta den typen bilder er så stort at det rettferdiggjør de 'ulemper' kjøp av dSLR medfører - pris, vekt/størrelse, tap av vribar lcd-søker etc... Så - avklar først om du har konkrete behov/ønsker som ikke kan dekkes av ditt nåværende kamera (raskere autofokus, mulighet for raskere seriebilder til sport/action, behov for lavere dybdeskarphet, mer macro/tele enn ditt nåværende kamera kan tilby etc.). Når du har en oversikt over hvorfor akkurat du kan ha nytte av et dSLR, er det også langt lettere for deg å avgjøre om det er verdt merkostnaden. Husk bare å kalkulere inn prisen for objektiv(er) også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå