Gå til innhold

Hastighet på 7900 - skal det være sånn?

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp mitt nye Nikon Coolpix 7900 med Sandisk Ultra II 512 mb minnekort i posten. Så langt ser alt meget lovende ut, men når jeg hadde knipset noen bilder slo det meg at det gikk vel lang tid fra et bilde til kameraet var klar til å ta et nytt.

Jeg prøvde med forskjellige bildestørrelser fra 3 til 7,2 mpx, men det var ikke så stor forskjell. Kameraet bruker opp mot 9 sekunder fra jeg tar et bilde til det er klart igjen. Dette skjer når jeg bruker blitz (ikke med rødøyne-funksjonen), uten blits er det ca 6 sekunder. Skal det virkelig være sånn? Det er i såfall tregere enn mitt gamle Sony DSC-P10 :(

Endret av HjalmarJalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det kan det være enten minnekort eller kamera som har en feil. Hvis du kjenner noen med SD minnekort, så spør om å få prøve deres minnekort. Da finner du fort ut om det er minnekortet eller kameraet det er noe feil på. Eventuelt kan du prøve å formatere minnekortet i kameraet for å se om det hjelper.

Jeg har vært borte i et minnekort som var utrolig tregt på en eldre Coolpix modell (4200 eller 5200). Det tok veldig lang tid mellom hvert bilde før kameraet var klart igjen, og flere minutter å formatere kortet. Da vi prøvde med et annet kort, var det som en annen verden både å ta bilder og å formatere kortet. Der var det altså kortet som var defekt.

Vi har tatt flere bilder med dette kameraet der jeg jobber, og det er mye raskere enn det du beskriver. Det er riktignok tatt med internminne, men av erfaring så er slike interne minner en del tregere enn minnekort.

EDIT : Kom på at det også kan være at du har slått på en eller annen funksjon, som D-lightning eller anti-røde øyne funksjonen som fjerner røde øyne digitalt. Nå har jeg ikke sjekket om du kan skru denne på til å automatisk korrigere alle bilder, men i såfall så kan det jo være at denne prosesseringen tar noe tid.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Ifølge DPreview skal hastighetene være slik med et Extreme III kort:

File Write / Display and Sizes

Timings shown below are the time taken for the camera to process and "flush" the image out to the storage card, the timer was started as soon as the shutter release was pressed and stopped when activity indicator went out. This means the timings also include the camera's processing time and as such are more representative of the actual time to "complete the task". The media used for these tests was a 1.0GB SanDisk Extreme III SD card.

Image Type

Time to store

(secs)

Time to display

(secs) *3

File size *1

(approx.)

Images on a *2

1.0 GB Card

3072 x 2304 JEPG Fine 2.4 ~0.2 2,080 KB 286

3072 x 2304 JPEG Normal 2.3 ~0.2 1,110 KB 568

3072 x 2304 JPEG Basic 2.0 ~0.2 615 KB 999

2592 x 1944 JEPG Fine 2.4 ~0.2 1,475 KB 399

1600 x 1200 JPEG Fine 2.3 ~0.2 918 KB 632

*1 All file sizes are an average of three files. As is the case with JPEG it's difficult to predict the size of an image because it will vary a fair amount depending on the content of the image (detail and noise).

*2 Camera estimation.

*3 The 7900 uses low res thumbnails to speed up playback of images. Scrolling through images is therefore almost instantaneous. If you want to do anything to a displayed image (crop, zoom etc), you need to wait around 0.9 seconds (all file size/quality settings) for the full resolution file to load.

Although the buffer is large enough for you to rarely experience any delay, the Coolpix 7900 is more pedestrian when it comes to writing the data to the SD memory card (2.4 secs for a 2,080 KB file equates to around 870 KB/s - hardly taxing the capabilities of our fast card).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...