Gå til innhold

2 takt, 4 takt. Hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan var motoren? Er det sånn at du prøver og finne en ny motor til en båt du allerede har?

Edit: Så det nå.. Hvordan var båt og motor da?

Som sagt så vet jeg ikke så mye om båt :p

Har ikke båt eller motor fra før..

Båten og motoren var bra så vidt jeg kunne se :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er to hovedforskjeller på 2-takt- og 4-taktmotorer:

1. Hvordan de spyles (eksos fjernes fra sylinderen og ny luft/bensin tas inn)

2. Hvordan de smøres.

 

SPYLING

4-taktsmotoren har mekanisk spyling. Etter arbeidstakten, hvor forbrenningen skyver ned stempelet og skaper kraft, har den to ekstra takter for å pumpe ut eksos og suge inn ny luft/bensinblanding. Den har ventiler som åpner for utblåsing- og innsugingsportene. 2-taktsmotoren har dynamisk spyling: Undersiden av stempelet/veivhuset fungerer som en pumpe som blåser luft/bensin inn i sylinderen når denne er i bunn, og dette skal samtidig blåse ut eksosen. Denne spylingen er ikke helt effektiv. Noe eksos vil være igjen i sylinderen og noe luft/bensin vil følge med eksosen ut. Dette gir større bensinforbruk og forurensing. Man trenger ikke ventiler fordi stempelet selv fungerer som ventil. 2-taktsmotoren er lettere fordi den har færre deler, og når den erbeider på hver 2. takt trenger den mindre sylindervolum pr hk.

 

SMØRING

Veivhuset og stempelet må smøres. I 4-taktsmotoren brukes motorolje som ikke forbrukes (bortsett fra litt olje som lekker til brennkammerert, især på slitte motorer). I 2-taktsmotoren er det luft/bensinblanding i veivhuset, så olje må tilsettes denne blandingen. Men mesteparten av oljen forbrennes uten å gjøre nytte for seg. Derfor den sure blårøyken fra 2-taktsmotorene. På små motorer blandes oljen i bensinen på forhånd, men større/avanserte motorer har egen oljetank, og oljen doseres etter behov. P.g.a. mer effektiv smøring kan 4-takstmotoren ha lenger levetid. Men til gjengjeld har den flere deler som kan gå sund.

 

Hva er best? Det kommer ann på hva du legger vekt på. 2-taktsmotoren er lettest og koster mindre i innkjøp. 4-taktsmotoren er mest økonomisk i drift, er mer miljøvennlig og kan ha lenger levetid. Men hvis den trenger overhaling/reparasjon kan det bli dyrere fordi den har flere deler.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...