L4ss3 Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Jada ... Du kan jo alt... Vi prøvekjørte båten idag og det var en separat oljetank Lenke til kommentar
paroa Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Hvordan var motoren? Er det sånn at du prøver og finne en ny motor til en båt du allerede har? Edit: Så det nå.. Hvordan var båt og motor da? Endret 24. juni 2005 av paroa Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Hvordan var motoren? Er det sånn at du prøver og finne en ny motor til en båt du allerede har?Edit: Så det nå.. Hvordan var båt og motor da? Som sagt så vet jeg ikke så mye om båt Har ikke båt eller motor fra før.. Båten og motoren var bra så vidt jeg kunne se Lenke til kommentar
peos Skrevet 23. juli 2005 Del Skrevet 23. juli 2005 Det er to hovedforskjeller på 2-takt- og 4-taktmotorer: 1. Hvordan de spyles (eksos fjernes fra sylinderen og ny luft/bensin tas inn) 2. Hvordan de smøres. SPYLING 4-taktsmotoren har mekanisk spyling. Etter arbeidstakten, hvor forbrenningen skyver ned stempelet og skaper kraft, har den to ekstra takter for å pumpe ut eksos og suge inn ny luft/bensinblanding. Den har ventiler som åpner for utblåsing- og innsugingsportene. 2-taktsmotoren har dynamisk spyling: Undersiden av stempelet/veivhuset fungerer som en pumpe som blåser luft/bensin inn i sylinderen når denne er i bunn, og dette skal samtidig blåse ut eksosen. Denne spylingen er ikke helt effektiv. Noe eksos vil være igjen i sylinderen og noe luft/bensin vil følge med eksosen ut. Dette gir større bensinforbruk og forurensing. Man trenger ikke ventiler fordi stempelet selv fungerer som ventil. 2-taktsmotoren er lettere fordi den har færre deler, og når den erbeider på hver 2. takt trenger den mindre sylindervolum pr hk. SMØRING Veivhuset og stempelet må smøres. I 4-taktsmotoren brukes motorolje som ikke forbrukes (bortsett fra litt olje som lekker til brennkammerert, især på slitte motorer). I 2-taktsmotoren er det luft/bensinblanding i veivhuset, så olje må tilsettes denne blandingen. Men mesteparten av oljen forbrennes uten å gjøre nytte for seg. Derfor den sure blårøyken fra 2-taktsmotorene. På små motorer blandes oljen i bensinen på forhånd, men større/avanserte motorer har egen oljetank, og oljen doseres etter behov. P.g.a. mer effektiv smøring kan 4-takstmotoren ha lenger levetid. Men til gjengjeld har den flere deler som kan gå sund. Hva er best? Det kommer ann på hva du legger vekt på. 2-taktsmotoren er lettest og koster mindre i innkjøp. 4-taktsmotoren er mest økonomisk i drift, er mer miljøvennlig og kan ha lenger levetid. Men hvis den trenger overhaling/reparasjon kan det bli dyrere fordi den har flere deler. Lenke til kommentar
Prosit Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 Kort oppsummert har en 2-takt to arbeidstakter, og respektive 4 takter på 4-takter. Howstuffworks.com vil jeg tro har noe om dette. Ellers kan det være verdt å sjekke et rimelig stort oppslagsverk, internett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå