Gå til innhold

2 takt, 4 takt. Hva er forskjellen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelt og greit. 2-takts motor trenger olje blandet i bensinen, mens 4-takts motor kun trenger bensin. 4-taktere har oljen for seg selv, ikke blandet med bensinen.

 

Edit: Kan nevne at alle store motorer kommer som regel i 4 takts motor, men mindre motorer kommer mer i 2-takts. Du kan også få mindre motorer i 4-takts, men en 2-takts drar på mye kjappere.

Endret av Luzifer
Lenke til kommentar

Kort oppsummert:

  • Totakt bruker mer bensin enn firetakt
  • Totakt veier mindre enn firetakt
  • Firetakt går jevnere enn totakt
  • Firetakt har lavere utslipp enn totakt
  • Totakt er mer responsiv/aggressiv enn firetakt
  • Firetakt har et høyere dreiemoment enn totakt
  • Totakt bråker mer enn firetakt
  • Firetakt er dyrere enn totakt
  • Totakt er lettere å mekke enn firetakt (firtakt har ca. dobbelt så mange deler som kan bli ødelagt)

Luzifer: Feil, firtakt trenger også olje, men den er alltid i en egen tank, aldri blandet i bensinen. Større totaktere har også egen tank for olje.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Kort oppsummert:

- Totakt bruker mer bensin enn firetakt

- Totakt veier mindre enn firetakt

- Firetakt går jevnere enn totakt

- Firetakt har lavere utslipp enn totakt

- Totakt er mer responsiv/aggressiv enn firetakt

- Firetakt har et høyere dreiemoment enn totakt

- Totakt bråker mer enn firetakt

- Firetakt er dyrere enn totakt

- Totakt er lettere å mekke enn firetakt (firtakt har ca. dobbelt så mange deler som kan bli ødelagt)

 

Luzifer: Feil, firtakt trenger også olje, men den er alltid i en egen tank, aldri blandet i bensinen. Større totaktere har også egen tank for olje.

Tusen takk for svaret ;)

 

Men når jeg skal fylle bensin på en to takter, kan man ikke fylle rett fra pumpe-saken da? Må man blanne inn olje osv?

 

Vet jeg stiller dumme spørsmål..

Lenke til kommentar
Kort oppsummert:
  • Totakt bruker mer bensin enn firetakt
  • Totakt veier mindre enn firetakt
  • Firetakt går jevnere enn totakt
  • Firetakt har lavere utslipp enn totakt
  • Totakt er mer responsiv/aggressiv enn firetakt
  • Firetakt har et høyere dreiemoment enn totakt
  • Totakt bråker mer enn firetakt
  • Firetakt er dyrere enn totakt
  • Totakt er lettere å mekke enn firetakt (firtakt har ca. dobbelt så mange deler som kan bli ødelagt)

Luzifer: Feil, firtakt trenger også olje, men den er alltid i en egen tank, aldri blandet i bensinen. Større totaktere har også egen tank for olje.

Ja, jeg mente blandet med bensinen. Skal fikse det nå :)

Lenke til kommentar
Kort oppsummert:

- Totakt bruker mer bensin enn firetakt

- Totakt veier mindre enn firetakt

- Firetakt går jevnere enn totakt

- Firetakt har lavere utslipp enn totakt

- Totakt er mer responsiv/aggressiv enn firetakt

- Firetakt har et høyere dreiemoment enn totakt

- Totakt bråker mer enn firetakt

- Firetakt er dyrere enn totakt

- Totakt er lettere å mekke enn firetakt (firtakt har ca. dobbelt så mange deler som kan bli ødelagt)

 

Luzifer: Feil, firtakt trenger også olje, men den er alltid i en egen tank, aldri blandet i bensinen. Større totaktere har også egen tank for olje.

Tusen takk for svaret ;)

 

Men når jeg skal fylle bensin på en to takter, kan man ikke fylle rett fra pumpe-saken da? Må man blanne inn olje osv?

 

Vet jeg stiller dumme spørsmål..

Du fyller på bensin, så blander du ned i oljen etterpå. Blandingsforholdet er 1-2%, dvs du trenger 1-2 liter olje på 100 liter bensin.

Lenke til kommentar
Ok, men er en 120hk Johnson fra 1994 en av de "større" som har egen oljetank?

Jeg vil tro det. Vår 20 år gamle 70 hk Johnson har en egen tank for olje (og den bruker nesten ikke olje heller). På vår er det en ekstern tank med slange som man kan plassere hvor som helst (på samme måte som bensintanken).

Lenke til kommentar

Rett meg hvis jeg tar feil:

 

Er det ikke slik at en firetaktsmotor tenner både på oppsiden og nedsiden av stempelet?

Altså en totakter sprenger og dytter stempelet ned og opp, så sprenger det igjen.

En firetakter sprenger og dytter stempelet ned, så sprenger den igjen og dytter stempelet opp.

På den måten kan hver av tenningene bruke mindre bensin enn en til sammen, og de bråker mindre.

 

For å gjøre det enkelt:

En totakter sprenger en gang hver omdreining og en firetakter sprenger to...

 

Det er godt mulig jeg er helt på jordet her, men jeg tror det er slik det fungerer... :p

 

Edit: Jeg var visst helt på jorden :p

Endret av jonas27389
Lenke til kommentar

En firetakter funker sånn her:

 

1 : Innsugsventilene åpne\eksos stengt, da går stemplet nedover og suger til seg luft\drivstoff.

2: Stemplet går oppover og komprimerer luft\drivstoff blanding, eksos og innsugs ventilene er stengt.

3: luft\drivstoff blandingen antennes og stemplet går ned igjen, alle ventiler stengt

4: Stemplet går oppover og presser ut eksosen, eksosventilene er åpne, mens innsugsventilene er stengt

 

så begynner man på takt nr.1 igjen osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...