L4ss3 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hei! Vi har tenkt til å kjøpe en Nor-dan 615 med en 2 takt 120 hk motor.. Jeg har ikke så mye peiling på båt men jeg har sett at mange av de nye motorene har 4 takt. Hva er forskjellen? Mvh. Lasse Lenke til kommentar
paroa Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 http://www.baatportalen.net/baatportalen/viewtopic.php?t=68 Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Enkelt og greit. 2-takts motor trenger olje blandet i bensinen, mens 4-takts motor kun trenger bensin. 4-taktere har oljen for seg selv, ikke blandet med bensinen. Edit: Kan nevne at alle store motorer kommer som regel i 4 takts motor, men mindre motorer kommer mer i 2-takts. Du kan også få mindre motorer i 4-takts, men en 2-takts drar på mye kjappere. Endret 23. juni 2005 av Luzifer Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Okey.. Men bråker en 2 takter mye mer enn en 4 takter? Og er en 4 takter sprekere? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Kort oppsummert: Totakt bruker mer bensin enn firetakt Totakt veier mindre enn firetakt Firetakt går jevnere enn totakt Firetakt har lavere utslipp enn totakt Totakt er mer responsiv/aggressiv enn firetakt Firetakt har et høyere dreiemoment enn totakt Totakt bråker mer enn firetakt Firetakt er dyrere enn totakt Totakt er lettere å mekke enn firetakt (firtakt har ca. dobbelt så mange deler som kan bli ødelagt) Luzifer: Feil, firtakt trenger også olje, men den er alltid i en egen tank, aldri blandet i bensinen. Større totaktere har også egen tank for olje. Endret 23. juni 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
paroa Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Lest linken jeg ga deg? Står det meste der.. Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Kort oppsummert:- Totakt bruker mer bensin enn firetakt - Totakt veier mindre enn firetakt - Firetakt går jevnere enn totakt - Firetakt har lavere utslipp enn totakt - Totakt er mer responsiv/aggressiv enn firetakt - Firetakt har et høyere dreiemoment enn totakt - Totakt bråker mer enn firetakt - Firetakt er dyrere enn totakt - Totakt er lettere å mekke enn firetakt (firtakt har ca. dobbelt så mange deler som kan bli ødelagt) Luzifer: Feil, firtakt trenger også olje, men den er alltid i en egen tank, aldri blandet i bensinen. Større totaktere har også egen tank for olje. Tusen takk for svaret Men når jeg skal fylle bensin på en to takter, kan man ikke fylle rett fra pumpe-saken da? Må man blanne inn olje osv? Vet jeg stiller dumme spørsmål.. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Kort oppsummert:Totakt bruker mer bensin enn firetakt Totakt veier mindre enn firetakt Firetakt går jevnere enn totakt Firetakt har lavere utslipp enn totakt Totakt er mer responsiv/aggressiv enn firetakt Firetakt har et høyere dreiemoment enn totakt Totakt bråker mer enn firetakt Firetakt er dyrere enn totakt Totakt er lettere å mekke enn firetakt (firtakt har ca. dobbelt så mange deler som kan bli ødelagt) Luzifer: Feil, firtakt trenger også olje, men den er alltid i en egen tank, aldri blandet i bensinen. Større totaktere har også egen tank for olje. Ja, jeg mente blandet med bensinen. Skal fikse det nå Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Lest linken jeg ga deg? Står det meste der.. Ja, men det var noe jeg ikke forstod. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Service kostnadene til en 4takt dekker opp bensinforbruket til en 2takt siden dagens totaktere ikke bruker mye mer bensin og olje en dagens 4taktere.. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 I teorien skulle man tro at en totakter skulle kunne utvikle dobbelt så mye energi som en firtakter, men pga problemer med utblåsing av uforbrent drivstoff og innsug av oksygenfattig eksos er dette langt fra sannheten. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Kort oppsummert:- Totakt bruker mer bensin enn firetakt - Totakt veier mindre enn firetakt - Firetakt går jevnere enn totakt - Firetakt har lavere utslipp enn totakt - Totakt er mer responsiv/aggressiv enn firetakt - Firetakt har et høyere dreiemoment enn totakt - Totakt bråker mer enn firetakt - Firetakt er dyrere enn totakt - Totakt er lettere å mekke enn firetakt (firtakt har ca. dobbelt så mange deler som kan bli ødelagt) Luzifer: Feil, firtakt trenger også olje, men den er alltid i en egen tank, aldri blandet i bensinen. Større totaktere har også egen tank for olje. Tusen takk for svaret Men når jeg skal fylle bensin på en to takter, kan man ikke fylle rett fra pumpe-saken da? Må man blanne inn olje osv? Vet jeg stiller dumme spørsmål.. Du fyller på bensin, så blander du ned i oljen etterpå. Blandingsforholdet er 1-2%, dvs du trenger 1-2 liter olje på 100 liter bensin. Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Ok, men er en 120hk Johnson fra 1994 en av de "større" som har egen oljetank? Lenke til kommentar
paroa Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Vil ikke tro det.. Mest pga alder.. Edit: Sett på linken nå? Der står prinsippene til hver av motorene... Endret 23. juni 2005 av paroa Lenke til kommentar
L4ss3 Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Vil ikke tro det.. Mest pga alder..Edit: Sett på linken nå? Der står prinsippene til hver av motorene... Hmm, okey.. Leste det med engang jeg.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Ok, men er en 120hk Johnson fra 1994 en av de "større" som har egen oljetank? Jeg vil tro det. Vår 20 år gamle 70 hk Johnson har en egen tank for olje (og den bruker nesten ikke olje heller). På vår er det en ekstern tank med slange som man kan plassere hvor som helst (på samme måte som bensintanken). Lenke til kommentar
jonas27389 Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Rett meg hvis jeg tar feil: Er det ikke slik at en firetaktsmotor tenner både på oppsiden og nedsiden av stempelet? Altså en totakter sprenger og dytter stempelet ned og opp, så sprenger det igjen. En firetakter sprenger og dytter stempelet ned, så sprenger den igjen og dytter stempelet opp. På den måten kan hver av tenningene bruke mindre bensin enn en til sammen, og de bråker mindre. For å gjøre det enkelt: En totakter sprenger en gang hver omdreining og en firetakter sprenger to... Det er godt mulig jeg er helt på jordet her, men jeg tror det er slik det fungerer... Edit: Jeg var visst helt på jorden Endret 24. juni 2005 av jonas27389 Lenke til kommentar
paroa Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Tror ikke det er helt sånn det fungerer.. Men med 2sylindra motor så blir det på en måte sånn for når det ene stempelet er nede så er det andere på toppen og antenner også går det sånn i en syklus.. Det står vel litt om det her: http://www.baatportalen.net/baatportalen/viewtopic.php?t=68 Lenke til kommentar
trra Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 En firetakter funker sånn her: 1 : Innsugsventilene åpne\eksos stengt, da går stemplet nedover og suger til seg luft\drivstoff. 2: Stemplet går oppover og komprimerer luft\drivstoff blanding, eksos og innsugs ventilene er stengt. 3: luft\drivstoff blandingen antennes og stemplet går ned igjen, alle ventiler stengt 4: Stemplet går oppover og presser ut eksosen, eksosventilene er åpne, mens innsugsventilene er stengt så begynner man på takt nr.1 igjen osv. Lenke til kommentar
Honda 15 firetakt Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Vil ikke tro det.. Mest pga alder..Edit: Sett på linken nå? Der står prinsippene til hver av motorene... Er uenig i den, de fleste motorer av den størelsen og alder har jo oljetank. Ofte kalt Oil injection autolube. Yamaha har hatt det i over 20 år på 30 hk!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå