Gå til innhold

DivX->DVD med menyer

Anbefalte innlegg

Heisann!

Veit jeg har sett en tråd her før med akkurat den løsningen jeg trenger, men søkemotoren i dette forumet er lite tilfredstillende. Det var en fyr som skulle brenne lost elns og kom over en guide.

Iallefall, topic forklarer saken, jeg vil konvertere divx og/eller xvid filer til dvd-format og ha meny slik at jeg kan velge mellom filmene. Noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over 1GB av en 300MB stor fil høres riktig nok ut det. Blir litt større filer på DVD. Ellers så er ikke TMPGEnc så veldig bra egentlig, bra nok kvalitet men utrolig treg. Cinema Craft Encoder Basic er billig og bra og lynrask for avi->dvd konvertering. Gratisalternativer er QuEnc og en annen som jeg tror heter noe med HC, men begge krever AviSynth, som mange finner det litt vanskelig å sette seg inn i. Egentlig er AviSynth forholdsvis enkelt og voldsomt kraftig, men det er ikke alle som takler det, det er ganske spesielt. Du finner alt om CCE (CinemaCraftEncoder), QuEnc og AviSynth osv på doom9.org, endel guider der som kan hjelpe deg å komme igang så du kan gjøre det skikkelig på første forsøk istedet for å streve deg gjennom og få et middels resultat med et nødskrik.

For authoring/lage menyer er Tmpgenc DVD Author noe av det dårligste du kan bruke, men det virker jo greit nok på sin måte. Vil absolutt heller anbefale DVD-Lab som har støtte for flere lydspor og teksting. Dessverre er det lite gratisprogrammer som fungerer bra nok til menyer/authoring, men du kan alltids ta en titt på "GUI for dvdauthor". Må ikke forveksles med "DVDAuthorGui", den er buggy og dårlig. Finnes litt om menyer og authoring generelt på doom9.org, mener å ha sett DVD-Lab guider der. Hvis du klarer deg uten menyer er både IFOEdit og Muxman gode gratisporgram. Muxman er enklest å bruke av de to, IFOEdit er langt mer avansert.

Lenke til kommentar

Nerovision er topp ja, hvis man liker makroblokking og null kontroll over bitrate. Hvis Nero hadde vært et seriøst alternativ så hadde vel de fleste digital video interesserte brukt det, men det gjør de altså ikke :)

Lenke til kommentar

Enig

Startet med Nero Vision. Etter å ha testet en masse av de programmmene forståsegpåerer / nerder anbefaler er jeg tilbake til Nero. Ikke det raskeste men det gjør hele jobben med menyer og brenner DVD'n til slutt - enkelt og greit. For meg som liker å slå av PC'n etter bruk, gjør Nero dette også så det er bare å starte en konvertering, legge i DVD'n og gå å legge seg. Dagen etter er alt klart :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...