Teds Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor det uler, så nå spør jeg dere på forumet. Problemet er at når maskinen blir varm slår den seg av og lager en sirelignende lyd (tostemt). Den ulingen har vært siden jeg bygde maskinen i 2003 og har vedvart også etter oppgradering. Når ulingen begynner, slår alt seg av og eneste mulighet for å få stoppet den på er å slå av hovedbryteren bak. Da tar det to-tre sekunder før den stopper, før jeg kan starte pc'en på vanlig måte igjen. Ulingen starter som regel mest i spill der hvor pc'en jobber intens, men det har også skjedd i Winamp og i IE. Det skjer som regel på sommeren da det blir ganske varmt på rommet mitt. Kabinettet har stått åpent med små resultater, men ikke nok til at det stopper opp. For en måned siden innstalerte jeg en ekstra vifte som også ga små resultater, men ikke nok til at ulingen stoppet. Men nå nylig byttet jeg strømforsyningen (Q-tec 350W) til en bZerk 500W og jeg kjøpte meg nytt kabinett (Mercury Silver) ettersom jeg trodde det gamle var for lite og trangt. Da trodde jeg problemet var løst og jeg merket ikke mye til problemet det før i dag da jeg satt meg ned med Battlefield 2. Da begynte ulingen igjen. Rett etter oppstart sjekket jeg temperaturen på CPU. Lå på 59 grader. Det er faktisk den høyeste temperaturen pc'en min noen gang har klart før det har begynt å pipe, så noe av det jeg har gjort har gjort det bedre i alle fall. Det jeg utelukker er: Skjermkort: Har prøvd tre forskjellige uten resultat. Kabinett: Har prøvd to forskjellige uten resultat. Med og uten sidevegg. Strømforsyning: Tror ikke 500W er for dårlig. Minne er jeg usikker på, men har tatt en Memtest uten at den fant feil. Maskinvare: - NVIDIA Gainward Geforce FX 5900XT/Ultra 1100XT 128MB - AMD Athlon 64 XP3000+ 2.167 GHz Socket754 - Western Digital Caviar 120GB 8MB Cache 7200RPM SE - TwinMOS Dual-Channel Kit DDR400 512 MB (2x256) - ABIT NF7 v2.0 Hovedkort for Socket A DDR nForce2 - Cooler Master AERO 7+ AMD ASB-V73-U2 til AMD XP3000+ - Mercury Silver Miditower ATX - bZerk 500Watt ATX 12V Håper dere kan hjelpe meg med mitt problem. Takk på forhånd! Edit: Skriveleif! Endret 23. juni 2005 av Teds Lenke til kommentar
-pHoBiC- Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Har du kikka i BIOS innstillingene? På min BIOS kan du stille inn hvilken temp pcen skal begynne å ule på. Lenke til kommentar
V36a Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Har selv nesten samme hovedkort (abit nf7 S2, ikke v2.0), og har hatt akkurat samme problemer med samme prosessor (XP 3000+). Jeg hadde dette problemet i over et halvt år før jeg fikk fikset det. For det første så har iallfall NF7 S2 et innebygd sikkerhetssystem som er ukonfigurerbart. Sjansene er store for at også ditt hk har samme systemet. Har selv testet å forandre Shutdowntemp og -warning, til ingen nytte. Jeg fant ut at cpu-viften var for dårlig, og anskaffet en TT Extreme Volcano 12. Var redd for at denne ville støye for mye, men med vifteregulatoren som følger med var det ingen sak. Min cpu gikk vel opp til ca 66-67 grader under heavy load før i de verste tilfellene, vil gjette at den var oppe i 70 før den skrudde seg av, fordi den går fort ned noen grader etter at PC-en har blitt skrudd av. Med den nye viften har jeg en idletemp med lukket kabinett på ca 40, og ca 50 under load. Da kjører jeg viften på 2800 rpm. Men prøv en ny cpu-vifte du, jeg kan ikke skjønne at det skal være noe annet galt. Evt. hvis du ikke har kjølepasta på cpu, så kan du jo prøve det. Da vil isåfall temp gå ned noen grader. edit: glemte et par saker og ting. Endret 24. juni 2005 av V36a Lenke til kommentar
Teds Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Har du kikka i BIOS innstillingene? På min BIOS kan du stille inn hvilken temp pcen skal begynne å ule på. Takker for svar, men det har jeg prøvd. Shutdown temp 75 grader Shutdown warning 73 grader Satte det også slik at maskinen skulle gi en advarsel og gå rett i skrivebord når den var på 73 grader. Da kunne jeg sjekket temperaturen, men når ulingen sist skjedde i går slo den seg automatisk av. Lenke til kommentar
Teds Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Takker for svar V36a! Kjølepasta har jeg byttet to ganger uten noen store forbedringer. Men skulle Cooler Master Aero Jet 7 være for dårlig da? Da jeg kjøpte den i 2003 var det noe av det råeste man kunne få tak i av vifter, men har det utviklet seg så mye på den tiden får jeg kansjke innvestere i ny vifte. Kom gjerne med flere forslag, selv om jeg kanskje nærmer meg løsningen. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Hei. Hadde samme ulinga på min pc også. (Abit nf7 v2.0). Prøvde meg litt frem, og fant at tastaturet (ps2) var feil med. Vet egentlig ikke om det var tastaturet eller ps2 portene som var feil fordi jeg satte på et USB tastatur, og maskinen ble bra. Er vel ca 1 år siden dette. Har senere byttet mus til USB også pga. feil. Dette var slik at for hver gang jeg restartet maskinen så måtte jeg restarte den to ganger. Første gang virket ikke musa, mens andre gang virket den helt normalt. Vet ikke om dette hjalp, men du kan jo prøve. Lenke til kommentar
Teds Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Takker for svar! Hvilket tastatur er det snakk om? Men jeg tror at sammenhengen mellom uling og tastatur ikke stemmer i mitt problem. På det gamle kabinettet ble det bedre når jeg tok av sidedekselet og jeg klarer ikke å se koblingen mellom tastaturfeil og sidedeksel av/på. Tastaturfeilen kom vel hele året, men mitt problem er mest knyttet til varme nå på sommeren. Lenke til kommentar
madammim Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Hei. Det tastaturet jeg hadde var et billig og gammelt som jeg ikke husker navnet på. Dette var noe som skjedde 2-3 ganger før jeg fant ut av det. Var egentlig bare tilfeldig at det andre tastaturet fra en annen PC jeg har ble testet. Uansett så var det bare et forslag ut fra mine erfaringer. Lykke til! Lenke til kommentar
Teds Skrevet 2. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2005 Litt ny informajon i denne saken: Når maskinen får lov til å sette CPU- FSB/DRAM Ratio selv så settes denne til DDR333 ( Bruker "Auto" parameter i BIOS.) Litt rart, siden alle deler skal støtte DDR400. Maskinen starter opp normalt hvis CPU-FSB/DRAM Ratio settes manuelt til DDR400 Kan ikke si her og nå om jeg har opplevd at maskinen her begynt å ule når ratio er satt (ned til) DDR333. De siste dagene har den oppført seg forholdsvis bra. Er det CPU'en eller i RAM'en som gjør at ikke riktig ratio blir satt mon tro ? Lenke til kommentar
Teds Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 Håper og tror noen der ute har en fornuftig forklaring på dette så denne bumper jeg. Lenke til kommentar
Data-aid Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Ratio blir satt av BIOS, så det kommer an på hva HK er satt til i original konfig. Når det gjelder varmeproblemet ditt, så ville jeg latt den stå i Bios for og sjekke temperatur en stund. Så ville jeg kjørt Everest for og sjekke temperaturen under diverse loads. Lenke til kommentar
Panda5 Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 (endret) Du kjører vel ikke tilfeldigvis Windows ME? For jeg hadde nøyaktig det samme problemet tidligere - prøvde med å oppgradere alle drivere uten nytte, men etter jeg byttet OS til XP forsvant problemet helt så kanskje det kan være løsningen Edit: Så nettopp på profilen din at du har XP Pro, så overse innlegget mitt Endret 4. juli 2005 av Panda5 Lenke til kommentar
Teds Skrevet 4. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2005 Ratio blir satt av BIOS, så det kommer an på hva HK er satt til i original konfig.Når det gjelder varmeproblemet ditt, så ville jeg latt den stå i Bios for og sjekke temperatur en stund. Så ville jeg kjørt Everest for og sjekke temperaturen under diverse loads. Er det Lavalys Everest Home Edition du mener? Lenke til kommentar
Data-aid Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Det stemmer. Det finnes selvfølgelig bedre programmer, men dette er gratis og lett og få tak i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå