Joachim Murat Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hei! Jeg er ute etter en rimelig bærbar pc til kjæresten min. Hun legger vekt på følgende: 1 Må være BILLIG (og da snakker vi 5-6500...) 2 Må være så støysvak som mulig 3 Bra skjerm 4 Greit med trådløst nettverkskort (evt integrert) Hun skal bare bruke den til enkel surfing, tekstbehandling og småspill (type kabal osv; ikke noe krevende grafikk altså :!: ) Noen som kan anbefale noe? Har sett litt på denne, men hvordan er støynivået på denne? Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Tja den er sikkert brukbar.. Men velg den utgaven med 512 MB ram, fordi det integrete skjermkortet er jo såkalt "shared memory" og det vil nok gå i tregeste laget med kun 256 MB ram Den koster jo ikke mer en 5750 Kr da... Støynivået er vel ikke av det høyeste vil jeg tro.. Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Takk skal du ha; er jo veldig hyggelig pris på den da Noen som har noen erfaringer med den? Eller evt noen andre forslag? Lenke til kommentar
torlodbe Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Jeg har en Amilo Pro V2020 og er ikke fornøyd med støynivået på den. Synes viften starter for ofte, f.eks. når jeg har PC'en på fanget og gjør helt enkle operasjoner som å surfe på enkle internettsider eller taste litt i Word. Den blir i tillegg ganske varm. Når viften går på fullt er støynivået ganske ubehagelig. Nå er jo V2010 basert på en enklere (og mindre strømkrevende?) processor, men ville allikevel vurdert andre alternativer. V2010 har også et veldig dårlig 4-cellers (ca. 2 Amperetimer) batteri som holder max 1 time og 40 minutter. Det er dårlig. Synes også kabinettet både "flekser" og knirker vel mye, middels byggekvalitet. Jeg ville vurdert følgende maskiner i denne prisklassen hvis du vil ha lavt støynivå og samtidig grei batterikapasitet: IBM r50e: ikke den mest moderne maskinen (spesielt ikke utseendemessig), og den har ikke noen fancy features (stortsett kun WLAN og DVD-spiller / CD-brenner). Liten disk på kun 30 GB, de fleste andre PC'er i denne klassen har 40 GB. Men det er en skikkelig solid arbeidshest av en maskin med god skjerm, godt tastatur og bra batterikapasitet (max. 3.5 time). Støtbeskyttet harddisk, tastatur med belysning og div. backup/restore funksjoner er også positivt. Utifra hva jeg har lest er den sannsynligvis også den beste rent støymessig, dette skyldes bl.a. størrelsen på kabinettet som er noe større og bedre isolert enn andre laptop'er, med god luftsirkulasjon. Har bestilt meg en slik og skal avlegge rapport etterhvert. Pris ca. 6000 kr. fra www.amentio.no HP ze2109: dette er mye for pengene, bl.a. får du DVD-brenner (både + og -), 512 MB RAM og Firewire i prisen. Litt dårlig batterikapasitet max 2.5 time. Pris ca. 6500 kr. fra www.siba.no Testet på DinSide: http://www.dinside.no/php/art.php?id=215986&=katnav Vant forøvrig en test av fire bærbare i Dagbladet p.g.a. mye PC for lite penger HP nx6110: kom bra ut i en sammenligning av spesifikasjoner på DinSide (NB: ikke å anse som en test) : http://www.dinside.no/php/art.php?id=212736 Sammenlignet med ze2109 så mister du 256 MB RAM og DVD-brenner, men får sannsynligvis noe bedre batteritid (oppgitt til 4.25 time men det er optimistisk, holder nok bare rundt 2.5 time ved aktiv bruk) og mer moderne chipset / CPU. Når du sammenligner priser så husk at de PC'ene som kun har 256 MB RAM bør oppgraderes til 512 MB RAM, en 256 MB RAM brikke koster mellom 200 og 300 kr. Skal du ha en PC til 3D-spill så bør du vurdere Acer Aspire 1522LMI som jeg fikk tips om et annet sted på forumet. Denne ser ut til å ha meget bra spesifikasjoner med Athlon 64 3000+ CPU, 512 MB minne, GeForce grafikkort med eget minne (64MB), DVD dual layer (!) brenner, 4-in-1 minnekortleser, WLAN osv. Men kombinasjonen Athlon 64 og eget grafikkort genererer nok en del støy / varme, og batteriet holder max. 2 timer. Pris ca. 7000 kr. fra ComputerCity: http://www.computercity.no/index.aspx?iden...ar+PC&SiteId=no Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Mange takk for tipsene! Den ZE2109'en så jo langt ifra dum ut; ligger som den heteste kandidaten nå tror jeg Den kom jo fint i fra det i testen du linket til; lavt støynivå og god skjerm er jo musikk i mine ører. Må konferer litt med damen, så får vi se hva det blir til. Det var jo fabelaktige specs på den Acer Aspire 1522LMI'en, men tror du er inne på noe der når det gjelder støy. Så hvorfor kjøpe mer enn det er behov for? Lenke til kommentar
torlodbe Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Nå har jeg testet maskinen, en IBM R50E med Celeron M 1.4 og 512 MB RAM. Kort oppsummert: Pluss: - Veldig solid bygget - Tilnærmet helt lydløs! - Meget bra batterikapasitet! - Lite varmeutvikling - Mer enn rask nok til vanlig bruk og DVD avspilling (Intervideo WinDVD medfølger) - Behagelig tastatur - Nyttige funksjoner som gjenoppretting og tastaturbelysning - Meget bra trådløst nettverk (antenne rundt skjermen) - Høyttalere som ikke "skriker" Minus: - Litt liten harddisk (30GB hvorav 5GB er satt av til gjenoppretting) - Treg på 3D grafikk og "datakverning" - Skjermen ikke helt i toppklasse men grei nok - Mangler DVD-brenner, Firewire og minnekortleser - Noe støy fra DVD-spiller under avspilling - Ikke "tegnebrett" til musen, kun "joysticktast" - Mangler knapp for å aktivere/deaktivere trådløst nettverk (må gjøres i Windows) Sum: Jeg er meget fornøyd, ga 6300 kr. for maskinen hos www.amentio.no inkl. RAM/frakt. Anbefales hvis man ønsker seg en solid rimelig maskin med bra batterikapasitet og lite støy! Forøvrig anbefales også Amentio, jeg bestilte maskinen igår og hadde den på døren idag! Har tidligere brukt en Fujitsu-Siemens Amilo Pro V2020 med 1.6 GHz Centrino men Amiloen avgir langt mer varme og støy, har dårligere trådløst nettverk og et chassi som flekser/knirker. Savner ikke denne nå... Lenke til kommentar
Joachim Murat Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Glimrende med tilbakemelding, takk skal du ha! Gjorde valget litt vanskeligere riktignok, men tusen takk for hjelpen - blir nok en av de to der ja! EDIT: Har du fått sjangs å teste støynivået over litt tid og med litt ulike oppgaver? Er bedt om å videreformidle at lavt støynivå er svært viktig; hun vil nødig bli uglesett i stille forsamlinger og/eller bli "sprø" av konstant vifteaktivitet Endret 24. juni 2005 av Joachim Murat Lenke til kommentar
torlodbe Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 R50E er suveren når det gjelder støynivå. Jeg brukte maskinen ganske aktivt her om dagen, kopierte noen GigaByte over det trådløste nettverket inn på harddisken, samtidig som jeg surfet. Maskinen sto ikke plant på et bord (som er ideelt når det gjelder kjøling/viftestøy), jeg hadde den på fanget. Jeg hørte vel viften gå på på hørbart nivå i max 5 sekunder i løpet av de tre timene jeg brukte maskinen. Det hender riktignok at viften går på laveste hastighet i lengre tid men det høres knapt. Så jeg er meget imponert over støynivået, R50E er tilnærmet lydløs og sannsynligvis en av de beste - ja kanskje den beste - når det gjelder støy. Varmeutviklingen er også lav, så det er ikke ubehagelig å ha den på fanget. Jeg leste testen av HP ZE2109, og der sto det vel at man under surfing kunne oppleve at viften av og til skrudde seg på fullt i noen sekunder. Det samme opplevde jeg med Amilo Pro V2020, og dette var etter min mening veldig irriterende. Jeg har sålangt ikke opplevd dette med IBM'en. Når det gjelder skjermen så er det div. innstillinger for lysnivå og kontrast på skjermkortet. Slik maskinen er levert så er kontrasten og lysnivået noe dårlig. Jeg justerte disse innstillingene noe opp, samtidig som jeg endret skriftstørrelse i Windows fra 96 til 120 punkter. Med dette oppsettet synes jeg skjermen fungerer bra. Det finnes maskiner som har skjermer med større oppløsning, bedre skarphet/kontrast/lysstyrke/hvitfarge (og mindre reflekser) men forskjellene er små, og til prisen kan man vel ikke klage på skjermen til R50E. Må innrømme at jeg har vært rimelig pirkete når det gjelder de negative sidene ved maskinen. Når det gjelder batteriet så forbruker en halvtimes surfing ca. 15% av batterikapasiteten. Så det stemmer veldig godt at batteriet holder i 3.5 time, skrur man ned lysstyrken litt og samtidig deaktiverer det trådløse nettverket så tror jeg nok også at man kan få det til å holde noe lenger enn de oppgitte 3.5 timene. HP NX6110 skal ifølge HP ha 4.25 timers batterikapasitet, men ifølge de som har testet/brukt maskinen så holder ikke batteriet lenger enn 2.5 time ved aktiv bruk. 4.25 time tror jeg kun man vil oppnå i "standby" modus med skjerm og nettverket deaktivert :-) IBM R50E virker som et trygt kjøp, sannsynligvis vil den fortsette å fungere lenge etter at tastaturer osv. har begynt å svikte på andre maskiner med samme alder. Flere erfaringer her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306271&cks=SER Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 Ja, IBM og (Acer) er vel utvilsomt ett bedre valg enn Fujitsu Siemens maskinen ja IBM er jo kjent for veldig bra byggekvalitet, og husk å få med minimum en 256 MB brikke til så blir det bra... Lenke til kommentar
christian232 Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Huff så vanskelig å velge. jeg vurderer sterkt å kjøpe samme type bærbar som Torlobe. Se link: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry4691745 Lurer veldig på om denne bærbare har bra skjerm. Er den god i sollys? Burde jeg installere 512 DDR? Eller burde jeg ta det store steget og be om 512DDR2 (Dobble kanaler) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå