aldrimerforum Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Driver a lurer paa aa kope meg bærbar. Har lyst aa kjoepe meg en Inspiron 9300 med Geforce go 6800, men er i tvil om den braaker for mye og om batterilevetiden er bra nok til aa ta den med paa forelesninger?? hvor lenge bruker en forelesning aa vare egentlig? Er det veldig dumt aa skaffe seg Inspiron 9300? skal gaa psykologi. Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Er nesten ikke lyd av i9300 ved lett bruk (office f.eks) og en person ved siden av deg vli ikke høre den. Batteritiden er litt over 3t med 9-cellers batteriet. Har ikke aning hvor lenge forelesninger varer. Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 en forelesning på ntnu varer som regel 45 min, men man har ofte både dobble og tripple med litt pause i mellom (15 min) Lenke til kommentar
hce Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Jeg tror du vil tjene mer på å følge med på forelesningen og rable ting ned på ark. De rundt deg vil nok antagelig synes det er sjenerende om du har med et beist av en laptop som du konstant trykker på. Du vil også lære bedre ved å i etterkant renskrive notatene fra forelesningen, gjerne i kombinasjon med øvinger/boka Hilsen femårig NTNU-student som er ferdig på bruket der. Edit: En forelesningstime varer nøyaktig 45 min, begynner 15 min over hver hele time. De 15 minuttene mellom hver forelesningstime kalles det akademiske kvarter. Vanligvis er en forelesning over to forelesningstimer, men både 1 og 3 timer forekommer innimellom. PS! Har du tenkt på sikring av maskinen i pausene, en bærbar maskin kan fort bli populært for langfingrede mens du er ute for å trekke luft/kaffe/osv. Endret 23. juni 2005 av hce Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Det står kanskje noen nyttige erfaringer om maskinen du tenker på her - hilsen en aspirerende ntnu-student som også er på utkikk etter en laptop edit; hce, flott å se at også folk fra ntnu kommer med innspill gløs eller dragvoll du har holdt til på? lurer på hvor "vanlig" det er med laptop under forelesninger på dragvoll... Endret 23. juni 2005 av |FSK| Lenke til kommentar
hce Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) edit; hce, flott å se at også folk fra ntnu kommer med innspill gløs eller dragvoll du har holdt til på? lurer på hvor "vanlig" det er med laptop under forelesninger på dragvoll... Jeg gikk på teknisk kybernetikk på Gløshaugen, det var ingen som hadde med laptop på de forelesningene jeg var på. Har en kamerat som hadde med seg sin IBM X40 på forelesning. Så alt i alt tror jeg det ikke er spesielt vanlig å ha med laptop på siv.ing. studiet. Noe jeg skjønner godt mtp. mengden formler og grafer som ofte blir presentert. Tilstanden på Dragvoll vet jeg lite/ingenting om. Har vært der to ganger i hele mitt liv (om man ser bort ifra idrettsbygget). Edit: Jeg har også mine tvil til at store maskiner som 9300 o.l. får plass på forelesning, det er stort sett akkurat plass til et A4 ark i dybden, og man sitter ganske godt inntil nestemann på raden. Jeg ville nok tro at ultraportable er mer hensiktmessig på forelesninger, arbeidsgamper på 9300 o.l. passer nok bedre på lesesalen. Endret 23. juni 2005 av hce Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Vel, blir nok heller få formler på meg (statsvitenskap), så jeg håper en nyinnkjøpt iBook vil gå helt greit på forelesninger. Har så stygg håndskrift at jeg har problemer med å tyde den selv, så laptop blir redningen 5 år blir vel forresten fullført studium? Grattis med siv.ing.-tittel blir vel passende i så tilfelle? Endret 23. juni 2005 av |FSK| Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Min erfaring etter 4 år på skolebenken er at laptop egner seg dårlig på forelesninger, du får ikke tatt notater like fort som med penn og papir, særlig ikke når det gjelder formler og grafer, figurer etc. Dessuten vil du kanskje ikke bli kjent som "han fyren med laptop" fra du begynner til du slutter. Det var èn som tok med laptok første uka da vi begynte, han blir fortsatt omtalt som "han med laptopen" Laptoper kan som nevnt også være vanskelige å få plass til pga lite plass i bredden og dybden på forelesningsbenken. Endret 23. juni 2005 av cybirg Lenke til kommentar
terje_olsen Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Som hce går jeg også Teknisk Kybernetikk på gløs. Skal begynne annet årskurs til høsten. Min erfaring er at bærbar og studier går dårlig sammen. Det blir altfor lett å sitte å chatte eller sjekke vg for nye nyheter. Og til å ta notater på er det ingenting som slår blyant og papir! Det tror jeg også gjelder dragvoll-fag. Eneste unntaket må være data-relaterte fag, slik som IT-grunnkurs og Objektorinetert Programmering som jeg selv har hatt det siste året, og hvor det var svært så nyttig å kunne prøve ut ting som ble forelest på direkten! Men siden data-sal-tilgangen på Dragvoll er elendig og sikkert ikke blir bedre til hsøten er det kanskje ikke så dumt, siden mye informasjon (faglig og generellt) kommer digitalt. Jeg har en Inspiron 8600. Ganske stor, men har aldri hatt problemer med hverken dårlig batteri eller at den tar for mye plass. Det er uansett ofte en stikkontakt i nærheten i de fleste auditoier (iallefall på Gløs)... Lenke til kommentar
kindings Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Vil egentlig slenge meg med dem som mener at bærbare er litt bortkastet i forelesninger(brukte aldri min på skolen annet enn i lesesalen). Som han over her gikk jeg også på Gløshaugen og tror nesten aldri jeg så noen bruke bærbare under forelesningene, de fleste skiver med blyant fremdeles Som han også sier er det rent praktiske årsaker til at håndskrevne notater er best. Selv om notater er viktige, så er det enda viktigere å følge med! Må også si meg enig i at det ikke er noe særlig å sitte ved siden av folk som skal skrive på bærbare, det blir ofte mye "tastestøy" og fikling. Dessuten som han også nevner tviler jeg også på at de største bærbare egner seg i alle auditoriumene(av rent plassmessig årsak). Mht "mykere" fag startet jeg ett semester på Høyskolen i Stavanger(mens jeg søkte på jobber) og i disse fagene merket jeg meg at folk i større grad brukte bærbare, om dette er generelt for HiS eller spesielt i disse fagene vet jeg ikke. Dog kan jeg heller ikke se den praktiske nytteverdien av å sitte med bærbare her heller, heldigvis satte disse seg helt bakerst i forelesningssalene og forstyrret minimalt. For tro meg; det kan faktisk være ganske plagsomt å sitte å høre på tasting/klikking. Igjen; følg heller med på forelesningene, ta enkle notater med blyant og papir og renskriv dem på lesesalen(på bærbar om du vil, for på lesesalene er ikke bærbare uvanlig). Lenke til kommentar
hce Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Vel, blir nok heller få formler på meg (statsvitenskap), så jeg håper en nyinnkjøpt iBook vil gå helt greit på forelesninger. Har så stygg håndskrift at jeg har problemer med å tyde den selv, så laptop blir redningen 5 år blir vel forresten fullført studium? Grattis med siv.ing.-tittel blir vel passende i så tilfelle? Jeg var ferdig 16. juni 2004 For tiden jobber jeg som vitenskapelig assistent på teknisk kybernetikk samtidig med oppstart av bedrift. Nok OT. Jeg kan bekrefte syting over dårlig med tilgang til datamaskin på Dragvoll. Det er dessuten WLAN-dekning over stort sett hele NTNU nå. I tillegg finner du et strømuttak nesten hvorsomhelst. På Gløshaugen så ramler man ihvertfall over TP-uttakt (10/100) med en stor strømpadde ved siden av i de fleste ganger det går ann å sette seg ned. Igjen kan jeg ikke si så mye om Dragvoll. Jeg ville nok satset på noe mellomportabelt. Jeg gikk til innkjøp av en IBM T40p (14" SXGA+ på ca. 2,2 kg). Denne har fulgt meg i snart to år og jeg er meget fornøyd med valget. Om man ser på ytelse/brukeropplevelse/batteritid. Den er liten nok til å dra med seg hver dag, gikk med nytt batteri 4-5 timer og går fint å sitte foran skjermen lengre økter hver dag. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Sitter og tenker litt. Blir nok en notatblokk på meg til høsten regner jeg med, i kombinasjon av en iBook jeg håper på å få kjøpt i løpet av sommeren. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Er også enig i at laptop passer dårlig i forelesninger. Det eneste stedet hvor det funker å bruke laptop er til å renskrive notater, samt i datarelaterte fag. Jeg vet fra egne erfaringer at man ikke får notetert like bra/mye/forklarende med en laptop i forhold til en notatblokk. Det er også veldig plagsomt for personer bak og rundt deg. Jeg kan ikke komme på noe mer jeg hater i en forelesningssal enn at personen foran sitter å browser sider med mye flashanimasjoner. Det ender opp med at man mister fokuset på forelesern og ser på tingene som beveger seg 1 meter unna deg. Lenke til kommentar
ohn Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Jeg synes det høres greit ut å notere på bærbar for en psykologi-student. Enkelte ganger vil det i tillegg være hensiktsmessig å notere på ark, som f.eks. figurer/modeller etc., og heller lage på pc'en etter forelesningen. Når man skal lese på notatene til eksamen, bør man selvfølgelig printe de ut. Som nevnt av andre er det ikke spesielt vanlig med bærbare på forelesninger, i alle fall ikke på siv.ing.-studiet. Mitt inntrykk er likevel at stadig flere benytter seg av det -- jeg vil anslå 5-10 % bruker bærbar i dag. Selv har jeg aldri brukt min bærbare på forelesning (ikke så rart mtp. at den støyer og batteriet holder i et kvarter), men jeg vurderer å kjøpe en ultraportabel (Dell Latitude X1) til høsten. Jeg innbiller meg det er lettere å holde orden og finne frem til de ulike notatene i ettertid dersom de ligger på en pc. NTNU bruker hvert år å inngå en avtale med en leverandør på en rimelig student pc med mye tilhørende programvare, noe som også kan være verdt å vurdere. Lenke til kommentar
Heiper Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Er det virkelig ingen studenter som har tenkt på Tablet plattformen til studier? Er vel ingen PC plattform som passer bedre for studenter enn akkurat denne. Er vel kanskje prisen som har vært for høy for studenter, men prisene er ikke helt borte i natta nå lenger. Her har man en fin løsning mellom papir og PC, figurer kan man tegne ned, PDF filer kan noteres på, understrekes. Matteformeler kan man bruke i matteprogram, eller tegne ned i notatblokken på PCen. Men det jeg liker best av alt er muligheten til å finne notatene dine på sekunder ved å bare søke på det du vil ha. Bare en tanke for de som er skeptisk til Bærbar på forelesninger. Den bør heller ikke forstyrre sidekamerater ved tastetrykk (du skriver på skjermen) og du følger like godt med på forelesningen som med vanlig papir. Anbefaler folk og prøve dette hvis de får sjansen så de kan se om det er noe for dem. Dette er fremtiden for den bærbare plattformen generellt, og Longhorn har Tablet støtte integrert fra starten av, så det blir gøy. -Heiper- Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Såvidt jeg vet er vel ikke TabletPC'er så veldig portable enda, eller? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Såvidt jeg vet er vel ikke TabletPC'er så veldig portable enda, eller? De er små, men veier fortsatt en del. Finner ikke mange under 3kg hvertfall. Lenke til kommentar
Heiper Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) De fleste er under 3kg hvis man ser etter. Toshiba m200 er nå godt priset til ca 15.00 og er en 12" tablet med SXGA oppløsning (eneste i sitt slag i denne størrelsen) Det kan bli litt lite, men studenter har gode øyne, og oppløsningen hjelper veldig med desktop plassen når man skriver. I størrelse er denne like stor som ett A4 ark når man har den i "Slate" mode. Den veier forresten 2.1kg og er regnet som en tung tablet!! Jeg trenger ikke tastatur lenger etter å ha brukt dette lenge, men jeg regner med det er mindre skremmende og gå over til en modell som har begge deler, og da er sånne som Toshiba m200, Acer C300 serien greie, og ikke minst har de bedre ytelse enn de små 10" tabletene. Til gjengjeld er de litt store og bruke i Slate formatet (klappet sammen så tastatur ikke synes) og kan bli litt tungt og bære på. ENDELIG har IBM lansert sin første Tablet, og kanskje det er det som må til for at flere får øynene opp. Det er en 12", ser ut som en vanlig laptop, hvor skjermen kan vris rundt så den går oppå tastaturet. Denne vil veie ca. halvparten av Toshiba maskinen, så rett i overkant av 1kg. Pris og når den kommer til Norge vet jeg desverre ikke. Synd at Tablet har blitt så dårlig reklamert for mot studenter, som jeg mener kanskje er de som vil ha mest ut av denne typen PCer, sammen med kanskje artister/kunstnere. De har fokusert på bedrifter så langt, og man kan vel ikke si det har vært et bra trekk. Nok om min fasinasjon om tablet pcer, jeg bare synes det er synd at så mange ikke har prøvd dette ut. De fleste som prøver det går aldri tilbake til vanlige laptops. Man blir bare for vant med muligheten til og ta interaktivitet til et nytt nivå. -Heiper- Endret 24. juni 2005 av Heiper Lenke til kommentar
kindings Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Noe av poenget her er at dersom man er flink til å skrive notater, så skriver man ikke en hel stil, slik at figurer/symboler blir det viktigste. Og dersom man må sitte med en notatblokk ved siden av for disse, så kan jeg avsløre at det faktisk ikke plass til på noen av auditoriumene til dette(verken i dybde eller bredde), dersom man ikke er en av raringene som skal okkupere 2-3 plasser til seg selv og la andre stå.... Det viktigste elementer er dog at man ikke skal forstyrre andre og en dataskjerm/tasteklikk/viftestøy gjør ofte det uansett hvor lydløs man selv måtte tro man er. Jeg har faktisk opplevd dette og det var på HiS, der var det ei som ALLTID satte seg på første rekke med den bærbare og jeg vil påstå at det ikke var tvil om at det forstyrret resten av elevene, uansett hvor gode intensjoner hun hadde Setter man seg bakerst går det stort sett greit, men også der sitter det folk. Noen vil si at det ikke var hennes problem at folk mistet konsentrasjonen fra tid til annen for å se på hennes skjerm, men jeg mener man har ett felles ansvar i slike situasjoner. Ett annet eksempel var da jeg gikk på VGS, en av elevene i klassen min var dyslektiker og fikk bruke bærbar på eksamen(dette er 7-8 år siden). Han satte ofte ved siden av meg og ikke bare plaget tastaturet meg(og andre), men strømforsyningen avga en konstant suselyd som var direkte forstyrrende. Jeg mener å huske at han etterhvert ble satt på ett eget grupperom. Som sagt var dette noe år siden og bærbare har blitt roligere, men vær så snill å ta hensyn til medelever også! Lenke til kommentar
Bergtora Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Veit ikke om det har skjedd noen forandringer fra i fjor på psykologi, men siste året var det ca 1000 studenter som tok grunnkurset, og folk måtte møte opp i god tid for i det hele tatt få plass i forelesningssalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå