KjellV Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Skal sette sammen en maskin til en familie. De får bredbånd fra Telenor nå snart også, så har lagt ved et modem/ruter/switch. Får man noe billigere, som også er bedre? De vil helst bruke lite penger på maskinen. Spesifikasjoner: OfficeConnect Wireless Cable/DSL Gateway 802.11g 54Mbps 4x10/100Mbps Ethern Samsung harddisk 120.0GB IDE 7200RPM UDMA-133 3.5" 8MB Noise Guard 2 stk Geil 512MB DDR PC2700 333MHz Value CL2,5 6ns 2,5-2,8V NEC DVD Recorder ND-3540A 16X Black Dual Layer DVD R/RW Bulk Samsung DVD-ROM 16X/48X ATAPI Internal Black Bulk MSI Mainboard Socket-A nForce 2IGP mATX Audio VGA LAN IEEE1394 SATA RAID Bulk Chieftec Case Midi ATX Tower 360W (HPC-360-202-DF) ATX 12V Black/Silver USB/Firewire 24-Pin To 20-Pin Connector CPU AMD Sempron 2600+ Socket-A 1.833GHz (PIB) Pris: 4705,- Handlekurven i HTML-format ligger her Lenke til kommentar
svalbard Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Poenget med DVD-brenner og DVD-Spiller? Lenke til kommentar
gather Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Poenget med DVD-brenner og DVD-Spiller? det er vel bedre og brenne fra en enhet til en annen istedet for å måtte skifte cder hele tiden ellers deler vel telenor ut modem med ruterfunksjonalitet. så da trenger du vel bare en switch/aksesspunkt Endret 23. juni 2005 av gather Lenke til kommentar
Bjarnez Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 dell!! tror du burde satse på det iom at du skal ha en billig hvermanns-pc! Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Poenget med DVD-brenner og DVD-Spiller? det er vel bedre og brenne fra en enhet til en annen istedet for å måtte skifte cder hele tiden ellers deler vel telenor ut modem med ruterfunksjonalitet. så da trenger du vel bare en switch/aksesspunkt Du har rett ang. det med brenning. Når det gjelder Telenor, så må man betale 529,- for ADSL-modemet de leverer. Da er det bedre og drite i det, og heller satse på en 3Com Officeconnect med router, switch og trådløst til 545,- Har selv en slik boks, og den fungerer ypperlig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Uff.. Socket A.. Hva med et Socket 939 og Athlon64 3000+ til omentrent samme pris: http://www.psdata.no/ps.asp?it=112856 Og hvis de skal ha skjerm også: http://www.psdata.no/ps.asp?it=109102&mlevel=050500 Edit: Rettet på linken. Endret 23. juni 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Takker for innspill Simen1. Jeg satte egentlig opp et system til 1500.- ekstra, som hadde 1GiB RAM, GeForce 6600 og en AMD Athlon 64 3000+. Dette var en god del dyrere enn de hadde tenkt (folka har godt med penger, men en smule gjerrige ). I mitt originale oppsett får jeg TV-ut, noe jeg ikke får på alternativet ditt. Gutten i huset hadde veldig lyst på TV-ut, og da bør jeg levere det (burde skrevet dette i første post, beklager). Har sagt til gutten at han får 2 optiske enheter, slik at det blir enkelt for han og ta sikkerhetskopier av CDene sine. Siden jeg har sagt det, bør jeg holde det. Greiderne kommer på 4970,- med ekstra optisk enhet. Kjøpte alle delene Simen1 linket til, unntatt tastatur, mus, høyttalere, strømledning og IDE-kabel. I tillegg byttet jeg disk fra 160GB til 120GB (ikke noe lurt mtp pris/GB, men det var denne totalprisen ja). Velger jeg CD-spiller i steden for DVD-ROM sparer jeg ytterligere 81,- Vi er da i 4889.- Dette kan gå, men det er TV-ut som mangler. Løsning på dette? Endret 23. juni 2005 av Nostradamus Lenke til kommentar
Lars :) Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Går denne? Link til prisguiden Sikkerthetskopi kan jo gjøres på harddisk med image (bl.a. Alcohol 120% kan brukes til dette) Endret 23. juni 2005 av Lars Anders Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Selv synes jeg at kun DVD-brenner klarer seg, lager heller ISO-image til harddisk ved kopiering. Personlig synes jeg NEC er for dårlige og trege på lesing til å være et godt singledrive alternativ men ville gjort det likavel for å spare (men til meg selv ville jeg helt klart tatt en Plextor 740 istedet). Er forøvrig enig med Simen1: "Uff.. Socket A..". Dessuten: Uff, AGP... Det HK'et Simen anbefaler har i det minste Xpress200 VGA, da kan man til og med spille litt 3D. Atskillig mer for pengene, blir ca 700 ekstra med en Amd64 3000+, men vi har jo spart inn 212 på dvd-spillern og noen kroner spart på poweradapteret, så vi sier 500 og har feit cpu og skjermkort til spill (nesten iallfall). Ellers ville jeg overtalt dem til å slenge i en 100-lapp eller 2 for å få en større SATA disk. Ide-kabler.. Uff... Det følger kanskje med et SATA->IDE adapter med hovedkortet, kjekt å bruke på DVD-brennern, da er alle ide-kabler borte *insert jubel her* Den der routern har de da ikke noe bruk for, og jeg kan ikke finne noe info som tyder på at den vil virke på telenor ADSL uten ADSL-modem i tillegg..? Står ingenting om innebygd modem noen steder. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Når det gjelder Telenor, så må man betale 529,- for ADSL-modemet de leverer. Da er det bedre og drite i det, og heller satse på en 3Com Officeconnect med router, switch og trådløst til 545,- Den har ikke modem, så dermed er du nok ikke hjulpet med kun denne routeren. Denne vil kanskje kunne funke, men det må legges inn noen flere parametre på denne enn på Telenor sitt modem. Vil egentlig anbefale deg å gå for Telenor sitt, dette vil være ferdig konfigurert og trenger kun brukernavn og passord for å koble opp. Pass i tilfelle på at du ikke får det hersens Topcom-modemet. Det er problemer med unpnp, og jeg har vært borti flere som fortsatt har hatt problemer etter firmwareoppgradering til tross for at Telenor hevder at det skal løse problemet. Men så har jo ikke Telenor varslet de kundene jeg har hatt kontakt med om at det var en kjent feil og at firmware måtte oppgraderes heller. Det overlot de glatt til kunden selv å finne ut...symptomer er at modemet låser seg ved bruk av unpnp (webcam i msn, f.eks.), og etter firmwareoppgradering er det problemer med at trådløs forbindelse faller ut ved bruk av unpnp. Har testet med forskjellige wlanroutere hos to abonnementer, men problemet forsvant ikke før modem ble byttet til enten Speedtouch eller en tidligere utgave av det jeg linker til over. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 De må ha router, siden de skal koble den gamle maskinen opp til internett i tillegg til denne. Takker th-3. Trodde 3Comen var den samme som komplett selger. Arrgh, mye surr med meg i dag. Har ikke godt av å stå opp kl 6. Tror jeg har fikset det meste nå: Case Midi ATX Tower 300W Black (QF50A) Front-USB/Audio CAG1.1 LGA775 24-Pin To 20-Pin Connector Mainboard S-939 RS480 mATX PCI-E VGA(OB) Audio LAN 1394 CPU Athlon-64 3000+ S-939 1.8GHz 512kB Boxed Memory 512MB PC-400 DDR PC3200 Orginal Floppy Disk Drive 1.44MB 3.5" AT Internal Black DVD Recorder +R/+RW -R/-RW 16X/12X/4X/4X/48X/32X Black Bulk With Software Harddisk 120.0GB IDE 7200RPM UDMA-133 3.5" 8.9mS Noise Guard CD-ROM 52X ATAPI Internal Black Bulk Kjøper ADSL-modem hos Flexi-data. Skal ha en harddisk fra dem selv, så det går fint. Hvis jeg nå ikke har gjort enda flere feil, så gjenstår bare TV-ut problemet. Noen forslag til løsning på det? Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Har du redusert ram til 512MB totalt nå? Hvis ikke så er det en mulighet å kutte RAM til 2x246 og kline på et 6200TC kort isteddet =) Sikkert ikke alle som synes det er en god ide men det blir en god del mer 3D-ytelse på den måten. Test av Xpress200 og 6200TC: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2427&p=2 Edit 1: 246-rambrikker er siste nytt, ikke skrivefeil. Endret 23. juni 2005 av th-3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå