voluz Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hei! Har hatt en del digitale kameraer opp gjennom tiden, og for en stund takket mitt Pentax Optio S4 for seg. (Vet ikke hvorfor, men...) Uansett; deilig å ha et ultrakompakt kamera, men størrelsen går litt utover bildekvaliteten, og savner ikke minst litt mer zoom. (Hadde 6x zoom tidligere, mot 3x på dette.) Vurderer derfor å kaste meg på ultrazoom-bølgen, så får det heller være at det blir litt mer å drasse på... Har funnet 3 bra kandiater, og klarer ikke velge mellom dem. Kan noen argumentere for og imot? Ser jo noen ganske opplagte ting (slikt som medfølgende batteri/lader, vridbar skjerm, manuell fokus osv.) - men andre mer tungtveiende grunner? De tre aktuelle kameraene er: - Canon PowerShot S2 IS - Panasonic Lumix DMC-FZ5 - Sony DSC-H1 Felles for dem alle er jo 12x zoom, 5 mpx oppløsning og optisk bildestabilisator. Tror jeg har lest de fleste tester, men klarer ikke å sette noen av dem foran de andre. De har alle sine fordeler og ulemper. Noen som har gode råd eller anbefalinger? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Som du sier har alle kameraene sine fordeler og ulemper i forhold til de andre. Min anbefaling er å finne ut hvilke fordeler/ulemper som er viktige for deg, og velge kamera ut fra det. Hvis de alle fortsatt stiller likt, spiller det antakelig liten rolle hvilket kamera du velger (du vil bli fornøyd uansett). Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Så vidt jeg vet har alle ultrazoomkameraer elektronisk søker (altså den lille, som ikke lenger er optisk på disse). Jeg ville derfor sammenliknet oppløsningen på denne skjermen som et av kriteriene. Lav oppløsning her kan være noe irriterende samt gjøre det litt vanskelig å sjekke fokus. Jeg begynte ultrazoomkarrieren min med Olympus C-700. Det hadde 110 000 punker i søkeren. Jeg var ikke vant til elektronisk søker, og syntes det var greit en stund. Men da jeg året etter byttet til C-750, var søkeren forbedret til hele 180 000 punkter. Det var faktisk en dramatisk forbedring, og er nå svært fornøyd med søkerbildet. Det er tross alt en del ganger i sterkt dagslys at man må ty til den lille søkeren, og da er det greit at bildet her er klart og tydelig. Du nevnte ellers ikke pris som noe tema for ditt valg, men skulle det dukke opp, kan du jo også sette opp Olympus C-765 som et rimelig alternativ. Ja, det er fra i fjor, og har "bare" 4 MP, men iallfall 10x zoom og 3 cm supermakro. Det har heller ikke bildestabilisator, men der er jeg litt uenig med de som hevder at det MÅ man ha. jeg har klart meg fint uten på mien to utgaver. C-765 koster nå kun 2400 på billigste nettsjappe, og burde iallfall nippe litt på vurderingen din hvis ikke du kun kjører mot dyrest og best. Endret 23. juni 2005 av manskow Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Jeg ville i allefall droppet Sony dersom bildekvalitet er viktigere enn lcdstørrelsen. Mellom S2 og FZ5 er det vanskeligere å velge, men vridbar skjerm er et stort pluss så jeg ville gått for S2. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hvordan er utløserresponsen på disse Olympus kameraene? De er jo ikke helt nye, og mange eldre kamera her en tendens til å være litt trege på fokus og respons. Har ikke disse der jeg jobber (selv om vi har Olympus), så jeg lurer litt på dette. FZ-5 og S2IS er ihvertfall så kjappe, at det er egentlig ingenting å snakke om. Ellers synes jeg bildestabilisator er en fordel... en stor en sådann, på så mye zoom. Jeg synes det er vanskelig å holde kamera med 10x zoom stødig nok til å få skarpe bilder med mindre det er strålende sol. Og det er jo ikke alltid det når man tar bilder. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Denne tråden omhandler ikke Sony kameraet, men de to andre kameraene da... Jeg valgte S2 IS http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=427879 Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Jeg ville i allefall droppet Sony dersom bildekvalitet er viktigere enn lcdstørrelsen. Jeg mente ikke at det skulle være avgjørende for valget, men et av kriteriene. Som jeg også skrev, har jeg sett (hatt) søkere med svært ulik kvalitet, og vil ved neste gangs kamerakjøp først prøve kameraet fysisk (tok en sjanse og kjøpte mine to første på nett kun etter å ha lest omtale) for å bl.a. sjekke nettopp søkerbildet. Selvsagt er bildekvalitet det viktigste, men man skal tross alt se det man fotograferer også. Og den store skjermen er så langt fra god nok i sollys, hva nå enn produsenten måtte påstå. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Jeg ville i allefall droppet Sony dersom bildekvalitet er viktigere enn lcdstørrelsen. Jeg mente ikke at det skulle være avgjørende for valget, men et av kriteriene. Som jeg også skrev, har jeg sett (hatt) søkere med svært ulik kvalitet, og vil ved neste gangs kamerakjøp først prøve kameraet fysisk (tok en sjanse og kjøpte mine to første på nett kun etter å ha lest omtale) for å bl.a. sjekke nettopp søkerbildet. Selvsagt er bildekvalitet det viktigste, men man skal tross alt se det man fotograferer også. Og den store skjermen er så langt fra god nok i sollys, hva nå enn produsenten måtte påstå. Jeg mente ikke å henvise til ditt innlegg, du mente EVF med "søker" eller...? Jeg mente i hvertfall "hoved-skjermen". Endret 24. juni 2005 av Covcon Lenke til kommentar
Carlos Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Sony H1 har fået utroligt flotte anmeldelser og det kunne sagtens være mit valg alene ud fra billedkvalitet. Se tests på www.megapixel.net og www.dcresource.com Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Hvordan er utløserresponsen på disse Olympus kameraene? De er jo ikke helt nye, og mange eldre kamera her en tendens til å være litt trege på fokus og respons. Har ikke disse der jeg jobber (selv om vi har Olympus), så jeg lurer litt på dette. FZ-5 og S2IS er ihvertfall så kjappe, at det er egentlig ingenting å snakke om. Nei, den tar seg vel i grunnen litt god tid, så du som stadig får legge henda på nye kamera i sjappa di vil nok betegne det som tregt. Men jeg er nå vant til det, og får iallfall tatt en del greie bilder. Da må jeg samtidig komme med ukens skrytebile, det er tatt med C-750'n kl. 21 på kvelden. Klikk her for full størrelse. Så ja, gammelt, men fortsatt godt. Endret 24. juni 2005 av manskow Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Nei, den tar seg vel i grunnen litt god tid, så du som stadig får legge henda på nye kamera i sjappa di vil nok betegne det som tregt. Men jeg er nå vant til det, og får iallfall tatt en del greie bilder. Da må jeg samtidig komme med ukens skrytebile, det er tatt med C-750'n kl. 21 på kvelden. Også kan du vel bruke trikset med å forhåndsfokusere med et lett trykk på utløseren Stilig bilde! Lenke til kommentar
voluz Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 Vet ikke om jeg har blitt så mye klokere, hehe. Men det blir helt sikkert ett av de 3 ovennevnte (eller et tilsvarende nytt). Synes det er et "must" med bildestabilisator, og når jeg først kjøper skal det være "siste skrik". Forsøker nedenfor å gi en oppsummering av de testene jeg har lest, + illustrerer noe positivt, mens - illustrerer noe negativt. Canon PowerShot S2 IS + God bildestabilisator. + Masse funksjoner. + Meget stille. + Raskt og responsivt. + Ekstremt god videofunksjon. + Lite optisk "forvregning". + Vridbar skjerm. - Fokuserer feil nå og da. - Støy i bilder over ISO200. - Ikke lader eller oppladbare batterier. - Vanskelig å se skjermen i mye lys. - Detaljer kan forsvinne ved overeksponering. - Ikke RAW. Panasonic Lumix DMC-FZ5 + Ekstremt bra bildekvalitet. + Lite bildestøy. + Ekstremt bra bildestabilisator. + Veldig lite optisk "forvregning". + God ergonomisk design. + Ekstremt bra autofokus (best i klassen). + Bra blitz. + Meget bra batterilevetid. - Ikke RAW (men TIFF). - Bare 16 MB minnekort. - Bilder kan bli litt for skarpe av og til. - Ikke manuell fokus. - Elendig videomodus. Sony DSC-H1 + Veldig bra til ekstremt bra bildekvalitet. + God bildestabilisator. + 2.5" LCD. + Meget kraftig blitz. + God ergonomisk design. - Elendig software. - Ikke RAW. - Overeksponerer avogtil. Vet ikke om jeg (eller dere) ble som mye klokere av dette, men, hehe... Jeg tror nok jeg vil verdsette god, rask og presis autofokus. Videofunksjon er jeg overhodet ikke interessert i. (Har DV-cam.) På størrelse får kameraene følgende plassering: 1) Panasonic Lumix DMC-FZ5 (10,2b x 6,8h x 8,5d, 326 gram) 2) Canon PowerShot S2 IS (11,3b x 7,8h x 7,6d, 405 gram) 3) Sony DSC-H1 (10,8b x 8,1h x 8,2d, 460 gram) På pris får kameraene følgende plassering: 1) Panasonic Lumix DMC-FZ5 (3695,-) 2) Sony DSC-H1 (3722,-) 3) Canon PowerShot S2 IS (4013,- + batteri/lader) Da er jeg åpen for flere innspill! Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Fin opstilling du har lavet. Inden du lægger dig helt fast på et kamera, så huske lige at prøve dem i hånden ! det gjorde et afgørende udslag for mig ... Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Også kan du vel bruke trikset med å forhåndsfokusere med et lett trykk på utløseren Det brukes en del, ja :-) I tillegg har jeg jo muligheten til manuell fokus, attpåtil med avstandsskala. Stilig bilde! Å, takk! Lenke til kommentar
sarom Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Canon PowerShot S2 IS - Fokuserer feil nå og da. Panasonic Lumix DMC-FZ5 + Ekstremt bra bildekvalitet. + God ergonomisk design. Sony DSC-H1 + Veldig bra til ekstremt bra bildekvalitet. Hei! Noen ting jeg ikke er helt enig i. Du har glemt "ekstremt god bildekvalitet" på S2 IS. Ut fra sammenligninger jeg har foretatt er bildekvaliteten bedre på Canon enn på Sony. Når det gjelder "ergonomisk design" så er den uten tvil mye bedre på canon enn på panasonic. Til og med "Afseth" har innrømmet at Canon'en er bedre og holde. Og til slutt: jeg har tatt 644 bilder med min S2 IS og autofokusen har oppført seg korrekt på alle bildene. Alle er skarpe og fine. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Når det gjelder "ergonomisk design" så er den uten tvil mye bedre på canon enn på panasonic. Til og med "Afseth" har innrømmet at Canon'en er bedre og holde. Nå er jo jeg tilhenger av godt grep og stødighet da Kunne jeg valgt på øverste hylle, ville jeg sett litt ekstra på Panasonic Lumix FZ-20. Den er vel til og med ørlite større enn Canon'en, men så har den 12xzoom, optisk bildestabilisator og F/2,8 over hele zoomområdet da. Men den er jo også noe dyrere. Poenget her, må jo være at du selv må prøve deg frem, se på hvilke kriterier som er viktig for akkurat deg og ta et valg ut fra det. Det er selvfølgelig viktig å prøve å holde kameraene i butikken før man velger et av de. Det kan være du får et sjokk om du går inn og egentlig har bestemt deg for det ene, men får prøve et av de andre også. Nå kjenner jeg ikke til Sony kameraet, men de lager jo vanligvis meget gode produkter, så jeg tør påstå at alle disse tre kameraene er gode kamera. Du blir nok fornøyd med hvem som helst, men spørsmålet er jo bare hvem av de DU blir mest fornøyd med. Det kan ingen av oss, og heller ikke betjeningen i butikken, svare på. Vi kan bare hjelpe deg med å ta et valg. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Canon PowerShot S2 IS+ God bildestabilisator. + Masse funksjoner. + Meget stille. + Raskt og responsivt. + Ekstremt god videofunksjon. + Lite optisk "forvregning". + Vridbar skjerm - Fokuserer feil nå og da. - Støy i bilder over ISO200. - Ikke lader eller oppladbare batterier. - Vanskelig å se skjermen i mye lys. - Detaljer kan forsvinne ved overeksponering. - Ikke RAW. Panasonic Lumix DMC-FZ5 + Ekstremt bra bildekvalitet. + Lite bildestøy. + Ekstremt bra bildestabilisator. + Veldig lite optisk "forvregning". + God ergonomisk design. + Ekstremt bra autofokus (best i klassen). + Bra blitz. + Meget bra batterilevetid. - Ikke RAW (men TIFF). - Bare 16 MB minnekort. - Bilder kan bli litt for skarpe av og til. - Ikke manuell fokus. - Elendig videomodus. Sony DSC-H1 + Veldig bra til ekstremt bra bildekvalitet. + God bildestabilisator. + 2.5" LCD. + Meget kraftig blitz. + God ergonomisk design. - Elendig software. - Ikke RAW. - Overeksponerer avogtil. Vet ikke om jeg (eller dere) ble som mye klokere av dette, men, hehe... Jeg tror nok jeg vil verdsette god, rask og presis autofokus. Videofunksjon er jeg overhodet ikke interessert i. (Har DV-cam.) På størrelse får kameraene følgende plassering: 1) Panasonic Lumix DMC-FZ5 (10,2b x 6,8h x 8,5d, 326 gram) 2) Canon PowerShot S2 IS (11,3b x 7,8h x 7,6d, 405 gram) 3) Sony DSC-H1 (10,8b x 8,1h x 8,2d, 460 gram) På pris får kameraene følgende plassering: 1) Panasonic Lumix DMC-FZ5 (3695,-) 2) Sony DSC-H1 (3722,-) 3) Canon PowerShot S2 IS (4013,- + batteri/lader) Da er jeg åpen for flere innspill! S2: Tro meg, dette er et pluss: + enkel betjening av funksjoner og valg Når det først disses for manglende oppladbare så bør man vel ta med fordelene også :-) : + bruker vanlige aa baterier + Meget bra baterilevetid FZ5: Det kan vel neppe trekkes fram som negativt at det har samme latterlige 16MB som S2. Dessuten er det vel ikke noe + før de har 512MB? Og det får de jo aldri som standard uansett. God ergonomisk design kan vel som tidligere nevnt diskuteres. Har hørt langt flere godord om S2 der. Som om du ble noe klokere av dette Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Har disse kameraene automatisk bilderotasjon? (Eller hva det nå heter, som gjør at jeg slipper å snu bildene som er tatt i høydeformat etter at jeg har overført dem til pc-en) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. juli 2005 Del Skrevet 3. juli 2005 Canon har tradisjonelt hatt bilderotasjon på sine kamera. Vet ikke om Panasonic'en og Sony'en har det. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Panasonic FZ20 har, så mon ikke det nyere FZ5 også har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå