Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er jo så forbanna strengt, yummy, du har jo en fetish på og stenge poster. Hva var problemet og hvilken regler i hw.no sitt reglmenet brøt eg der? Skall vell ikke stenge noe som ikke er i strid med reglemanget vell. Slapp av man. =(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OMG. Here we go again. Du fikk jo en link til yummys grunnlag for slikt i den tråden som ble stengt. Her og her.

Ta deg en tur på http://www.isonews.com og sjekk moderatorene der. Kanskje det hadde vært en idé å få 2MuchC0ffeMan til å komme innom for litt gjestemoderering her.

Hvis yummy skulle stikke innom: Kan du/dere ikke gjøre dette klinkende klart for alle, via en kunnngjøring/oppdatering av retningslinjer elns?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-24 14:53, LarsC skrev:

OMG. Here we go again. Du fikk jo en link til yummys grunnlag for slikt i den tråden som ble stengt.
og
.

Ta deg en tur på
og sjekk moderatorene der. Kanskje det hadde vært en idé å få 2MuchC0ffeMan til å komme innom for litt gjestemoderering her.

Hvis yummy skulle stikke innom: Kan du/dere ikke gjøre dette klinkende klart for alle, via en kunnngjøring/oppdatering av retningslinjer elns?

smack! (KYSS) PÅ YUMMY'S RÆV

Lenke til kommentar

Enten er her noen regler, som man skall holle seg innom, eller så skall moderatorene finne opp nye regler etter vært slik som denne gangen, er ingen krise. Men er bare irriterende når man holder seg etter boken og det blir stengt alikevell.

Lenke til kommentar

Jeg er så "forbanna streng" når brukere er så "forbanna tullete". :smile:

Seriøst: Når brukere opptrer på en måte som gjør at forumet plutselig inneholder mange tråder som er enten unødvendige, useriøse eller provoserende (for både moderatorer og brukere - særlig brukere), det reageres på en eller annen måte. Dessverre er enkelte situasjoner slik at det må reageres ganske kraftig for å få en hurtig slutt på problemet. Jeg har på ingen måte noen "fetisj" på å stenge tråder, så den usaklige, tåpelige kommentaren kunne du ha spart deg. Akkurat der har du et eksempel på en useriøs kommentar som farger hele postingen din i et useriøst lys. Jeg velger imidlertid å ignorere akkurat det denne gangen, og heller svare deg.

Til sakens kjerne: du kan selv lese svarene i de to trådene som det ble referert til. Da ser du begrunnelsen jeg har gitt. Jeg er, på lik linje med _mange_ andre brukere, dritt, møkk, hakke, søkke, saupe lei av spamming av forumet. Saken blir langtfra bedre av at det i tillegg til spammen dukker opp en eller flere tråder der spammeren eller spammen kommenteres. Tenk deg litt om, så ser du at dette blir en liten snøball som fort kan rulle seg til et snøras.

Da jeg ble "forfremmet" til moderator, var forumet inne i en skikkelig bølgedal. Det var utrolig mye useriøst og masse tull. Jeg valgte (i samråd med flere andre) å legge meg på en ganske strikt linje. Flere fulgte mitt eksempel, og det tok ikke lange tiden før forumet ble betraktelig bedre - noe jeg gav tilbakemelding om i denne tråden.

Jeg velger nå å stramme inn ganske hardt på et annet område - jeg vil reagere strengt mot tråder i kategorien "brukeren ?? driver med spam - steng idioten ute", "det er så mye spam på forumet" osv. Jeg vil også reagere strengt mot de som evt. svarer på spam på en slik måte at de bryter forumets regler. Selv brukere som spammer er beskyttet av disse.

Når det gjelder stengning av poster, så er det oftest feilpostede tråder. Disse blir nå i tillegg flyttet til en egen kategori, slik at forumgruppene holdes rene. At feilposter blir stengt har brukerne selv bestemt i en undersøkelse vi hadde.

Jeg har alle intensjoner på å fortsette mitt arbeide for å holde forumet ordentlig. I den forbindelse vil jeg reagere strengt mot de som ikke klarer å bruke forumet slik det er ment å brukes. Alle har lov å gjøre feil, men da får en lære av sine feil. Det er ikke alt som står i reglemanget, men det arbeides internt på HW - nettverket for å ordne dette.

Dette er mitt første og siste ord i denne saken. Jeg har intet ønske om å diskutere dette videre. Særlig ikke om det skal føre med seg masse useriøst sludder, noe jeg smertelig har erfart vil skje i de fleste diskusjoner av denne typen.

-moderator yummy-

Lenke til kommentar

Jeg synes Yummy (og de andre moderatorene) gjør en bra jobb jeg.

Føler på meg at de "siler" en del poster, dvs, det er greit med en fleip i ny og ne sålenge den er uskyldig (og ikke overdrives), men dersom noen bevisst kommer med usaklige innlegg direkte rettet mot person eller sak, da kan de være nådeløse.

Dette er vanskelig og forutsetter gode kunnskaper om de fleste brukernes "stil" og væremåte. Kan man være seriøs og komme med veloverveide innlegg er det også greit med en og annen "useriøs" kommentar iblant - så lenge det ikke direkte går ut over noen, eller det er opplagt det ikke er alvorligt ment. Slike ting skaper bare trivsel om det blir gjort riktig.

Tror også at moderatorene ikke stenger poster bare fordi de har lyst eller føler det "riktig i øyeblikket". De sjekker nok opp litt rundt tema og person før de går til det skritt å utelukke noen fra forumet.

For å være en god moderator må man være en god menneskekjenner, og det synes jeg de fleste her inne er.

Lenke til kommentar

Min post var ikke ment som en fleip eller usakeligt da. Men som sakt, la oss slutte og diskutere det. Har ikke noe eg skulle ha sakt uansett. Yummy bestemt seg, så fjerner han poster, finfint når det er tulleposter osv, men ikke når noen poster innen for rammene. Og at noen har diskutert temaet før vill ikke si at alle har gjort det. Om man ikke skulle diskutert gamle temaer kunnet vi ikke diskutert noe.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-24 18:10, Goldelf skrev:

Og at noen har diskutert temaet før vill ikke si at alle har gjort det. Om man ikke skulle diskutert gamle temaer kunnet vi ikke diskutert noe.

Dette er jeg veldig enig i. Mange svar àla; "rtfm, søk på forumet, google" osv løser ikke problemet.

Jeg tør nesten vedde på at alle problemer som diskuteres/spørres om her inne har vært oppe før i en eller annen sammenheng et eller annet sted, så da kan vi jo egentlig legge ned hele forumet og begynne å lete rundt omkring på internett i stedet. :grin:

PS: prøv et søk på f.eks "Debian" og se hvor mange svar du får :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-07-24 18:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Min post var ikke ment som en fleip eller usakeligt da. Men som sakt, la oss slutte og diskutere det. Har ikke noe eg skulle ha sakt uansett. Yummy bestemt seg, så fjerner han poster, finfint når det er tulleposter osv, men ikke når noen poster innen for rammene. Og at noen har diskutert temaet før vill ikke si at alle har gjort det. Om man ikke skulle diskutert gamle temaer kunnet vi ikke diskutert noe.

Med fare for å virke slem og pedantisk, det virker ikke som om du har forstått hvorfor tråden din ble stengt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-24 18:17, Dan Hansen skrev:

Dette er jeg veldig enig i. Mange svar àla; "rtfm, søk på forumet, google" osv løser ikke problemet.

må påpeke at av og til så er RTFM et meget bra svar. F.eks på en post som lyder slik:

"pcen min klarer ikke å boote. den gir fra seg 1 langt og 3 korte pip".

Her vil RTFM være et meget godt svar fordi der står disse feilkodene forklart.

Det er bedre å gi brukeren fiskestang og agn istede for å gi ham en kokt fisk. Da kan han lære litt. Det finnes noen utakknemelige fjolls som egentlig burde hatt en Compaq. Skjønner ikke at vi skal være mamma for disse brukerne. Får være grenser til snillisme.

Quote:

Og at noen har diskutert temaet før vill ikke si at alle har gjort det. Om man ikke skulle diskutert gamle temaer kunnet vi ikke diskutert noe.

Joda, selvsagt må noen emner tas opp igjen, men andre emner er så omhyggelig diskutert at det faktisk er best å bare vise til de gamle trådene. f.eks her hvor jeg bare linka til 3 tidligere tråder om samme emnet. Om topic starter følte får å ta diskusjonen videre så er jo det flott, men i 99% av tilfellene så avklarer jo tidligere threads alle sider av saken. Alternativt så kunne jeg og mange andre brukere lagd en standard svar som vi bare pasta hver gang diskusjonen kom opp :wink:

Quote:

Den 2002-07-24 17:48, yummy skrev:

Jeg vil også reagere strengt mot de som evt. svarer på spam på en slik måte at de bryter forumets regler. Selv brukere som spammer er beskyttet av disse.

skal jeg tolke det slik at vi ikke får lov å flame slik det ble gjort i denne threaden?

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-07-24 18:58 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-24 18:57, Anders Leipsland skrev:

skal jeg tolke det slik at vi ikke får lov å flame slik det ble gjort i

Hva synes du selv? Hva ville du ha gjort som moderator i en slik sak?

Dette kan i grunnen alle brukere gjerne svare på. Men: tenk deg litt om før du skriver i vei. :smile:

-moddis yummy-

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-24 20:34, yummy skrev:

Hva synes du selv? Hva ville du ha gjort som moderator i en slik sak?

Dette kan i grunnen alle brukere gjerne svare på. Men: tenk deg litt om før du skriver i vei. :smile:

Ser ikke på slik flaming som spesielt galt jeg. At tråden blir stengt er selvsagt helt korrekt, men at det skal slås ned på at folk flamer en spammer er IMHO feil. Det får være grenser til personvern. Opprettelse av nye tråder rundt spammeren er selvsagt noe annet.

men for å ha det klart; jeg respekterer at dere moderatorer sier at det ikke er ønskelig og skal holde meg unna slik flaming i framtida :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Anders Leipsland skrev (2002-07-24 20:55):

Ser ikke på slik flaming som spesielt galt jeg. At tråden blir stengt er selvsagt helt korrekt, men at det skal slås ned på at folk flamer en spammer er IMHO feil.

Vel, det er jo noe av det som ofte er problemet med slike forum, mailinglister, news etc. Folk har forskjellige synspunkter og forskjellige grenser for hva de ønsker å bruke tid på. :smile: Jeg skjønner godt hva du mener og har vært med på den selv men etterhvert har jeg kommet til at det hjelper så uendelig lite. Det eneste det gjør er å generere enda mer støy og er det noe det er nok av i dette forumet så er det støy. Det har du jo selv sagt noe om på en glitrende måte tidligere i denne tråden:

Quote:

Det er bedre å gi brukeren fiskestang og agn istede for å gi ham en kokt fisk. Da kan han lære litt. Det finnes noen utakknemelige fjolls som egentlig burde hatt en Compaq. Skjønner ikke at vi skal være mamma for disse brukerne. Får være grenser til snillisme.

Er vel enig i det ikke nødvendigvis skal "slåes" ned på de som faller for fristelsen men det er veldig veldig kjekt om man gir folk noen klare meldinger når de bare skaper støy og bråk som ikke hverken er morsomt eller nyttig. Hadde det enda hatt en viss underholdningsverdi så...:smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...