Gå til innhold

Følger av Varm CPU?

Lars-H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viss cpuen går varm så kan du få mindre ytelse. Argo mindre fps i spill.

Såg en film ifra tomshardware (eller hva de heter)

Der de testet litt.. Fps´en synker som bare det.

Og jeg rensket en kjøleribbe. Og den gikk ifra 80grader og ned til 35grader.

Og det var STOR forsjell på Guild Wars spillet.

Lenke til kommentar

Reboot. Med varm CPU kan systemet blir ustabilt, og dermed kan du få ukontrollerte rebooter. Veldig irriterende når man f.eks er ved en boss i WoW :)

edit: Ukontrollerte rebooter er veldig irriterende generelt.

Endret av 1337Antikatt
Lenke til kommentar

Ja, det kommer jo litt an på hvilken cpu du har, og hvor varmt vi snakker. Før eller siden vil all elektronikk gå i stykker om det blir alt for varmt, og levetiden synker jo varmere det er.

Ellers er det som andre sier, ustabilitet, reboots ol som kan oppstå.

På de litt eldre Intel P4 var det slik at cpu throttler, altså begynner og hoppe over klokkeslag for og forsøke og holde seg kald. Har du en nyere P4, altså 600 serien klokker cpu seg ned, samt at V-core senkes om den blir for varm. Resultatet blir i begge tilfeller som noen har nevnt, at feks spill kan begynne og hakke litt.

Men den sistnevnte metoden er nok mindre merkbar for brukeren, da cpu fortsatt jobber som normalt feks ved 2,8 Ghz i steden for 3,4.

Jeg vet ikke hva slag systemer (hvis noen) AMD har i dag, men de har i alle fall en noe lavere oppgitt max driftstemperatur, og som du så i linken over brant de gamle opp, enkelt og greit...

Hadde i grunn vært interessant om noen her vet om AMD har fått på plass noe mer sikkerhet ifht dette i nyere cpu. (Den linken var jo fra 2002 var det vel...)

Lenke til kommentar
Lar5 Skrevet 23/06/2005 : 23:36

takk for svar 

hva med de andre "tingene" i en PC da? HK, HD, osv.. ?

I prinsippet gjelder dette all elektronikk. Alle ting i en pc som lager en del varme, CPU, GPU, minne, northbridge, soutbridge, spenningregulatorer slutter og virke om det blir varmt nok. Og i det fleste tilfeller vil man få de samme problemene med stabilitet når man nærmer seg grensen. Elektronikken begynner rett og slett og gjøre feil. Akkurat ved hvor mange grader problemer oppstår varierer etter hva slags komponeter det er snakk om, og som nevnt tidligere, også litt med produsent.

Også hardisker har begrensninger, men akkurat med de er jeg litt usikker på teknisk sett hva som skjer, men jeg kan tenke meg at siden det er snakk om finmekanikk med vanvittig små toleranser i tillegg til at elektronikken som sagt ikke tåler allverden, kanskje kan bli problemer fordi de fleste materialer forandrer seg ved temperaturendringer. Men det er bare gjetting. Det jeg vet at de "dør" hvis de blir varme nok, dvs noe særlig over ca 60 grader anbefales ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

siden det ikker noen som svarer Her så spør jeg likgjerne her ettersom jeg tror det har noe med dette og gjøre. Her om dagen hang maskina seg opp med sånne lyder som aldri stoppet (lengere forklaring på linken..)

var dette pga for varm Hardware`? den skrudde seg ikke av selv men ..

*bump? :p

Endret av Lar5
Lenke til kommentar
siden det ikker noen som svarer Her så spør jeg likgjerne her ettersom jeg tror det har noe med dette og gjøre. Her om dagen hang maskina seg opp med sånne lyder som aldri stoppet (lengere forklaring på linken..)

var dette pga for varm Hardware`? den skrudde seg ikke av selv men ..

*bump? :p

Maskina frøys helt regner jeg med....

Har hatt det selv, i mitt tilfelle var det faktisk et spill

som gjore at maskinen frøys.

Den forrige maskinen jeg hadde frøys også, dette

var en engangstilfelle som skjedde 1 gang på 1 år.

så viss det ikke gjentar seg så trur jeg ikke det er så mye

å bry seg om.

Men hvorfor det skjer det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...