_Xorcist Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Jeg skal flytte og har problemer med å velge ISP. Jeg flytter inn 1. august og ønsker i utgangspunktet å ha nett rundt de tider. I tillegg begynner jeg i ny jobb og arbeidsgiver kommer til å tilby meg Online ADSL (Telenor) gratis. De tre valgene jeg har er mer eller mindre som følger: Online ADSL 1024/256 kostnadsfritt, levering trolig midten av september Catch ADSL Privat Proff 3200/640, 628,- (549,- + 79,- pga. ingen fasttlf) UPC Chello Ultra 8192/1024, 579,- Jeg bruker linja både til opp- og nedlasting, men primært nedlasting. Jeg har en FTP-server som jeg bruker til å dele dokumenter og slikt med familie hjemme, og jeg spiller noe spill online. Den siste tiden har jeg spilt mye World of Warcraft, men jeg vet ikke hvor mye det blir tid til når jeg begynner i ny jobb. Per i dag sitter jeg på en 5500/640-linje fra Catch med 7ms ping til online.no, så jeg er muligens noe bortskjemt. Fornuften sier at jeg skal leve uten internet hjemme i halvannen måned, få ADSL gratis av arbeidsgiver og smile og være fornøyd med det. Imidlertid tror jeg ikke det blir til å leve med en så absurd lav hastighet, pluss at det blir hardt uten nett hjemme i halvannen måned (selv om jeg sikkert har godt av det). Catch er vel kanskje det jeg har mest lyst på da jeg vet at jeg får god ping, god service og ok hastighet. Problemet er at det blir forholdsvis kostbart. UPC er jokeren slik jeg ser det. Det er langt til nærmeste UPC-sentral her jeg bor nå og jeg har ingen erfaring med UPC som ISP, og det har heller ingen jeg kjenner. Jeg har hørt de skal ha noe dårligere latency enn ADSL, og jeg ønsker å få vite om det "går greit" med online-spill, eller om jeg kjøper den berømte katta i sekken dersom jeg går for UPC. Leiligheten er i Oslo, nærmere bestemt Dælenenga, dersom det er lokale forhold på ytelse på linjene. Hvordan påvirker upload/download/latency hverandre på kabel? Er det sammenlignbart med ADSL på dette området? Prisen og hastigheten er imidlertid svært pen dersom UPC klarer å holde det de lover. Beklager en lang post, men jeg håper noen har orket å lese ned til hit. Jeg ønsker konstruktive og godt argumenterte svar som jeg har noe nytte av, og ikke svar av typen "omg, telenor er harry, du er utrolig teit hvis du tar telenor. Fetteren til onkelen til stesøstera mi har telenor og han synes de er skikkelig dumme". På forhånd takk! Endret 23. juni 2005 av _Xorcist Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hmm.. rundt 600kr per måned er jo noen kroner det. (7-7.5000 kr/år) Men det er jo litt lav hastighet 1024/256 i forhold til ditt bruk. Hvis andre her kan bekrefte at UPC har god ping fra det området du er i, så ville jeg nok snevret ned valget til UPC vs. Online. Hvis ikke UPC har god ping ville jeg snevret ned valget til Catch vs. Online. Når det gjelder gratis og treg vs. dyrt og raskt så må du nesten vurdere det opp mot din egen økonomi. Synes du den ekstra hastigheten er verd rundt 7.000 kr/år ? Evt. Hva med å teste ut Online for en periode og se om det er bra nok for deg før du bestemmer deg for om den høyere hastigheten er verd pengene? Evt. Hva med å flytte FTP-servingen til en annen plass. (f.eks leie kapasitet på en server en plass)? Lenke til kommentar
runel Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 "Online ADSL 1024/256 kostnadsfritt, levering trolig midten av september" Husk at Telenor nå levere "nye" hastigheter, 1024/256 blir til 2000/300 Les mer her Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Ja, jeg ser nå at hastighetsøkning også gjelder bedriftsabonnement fra 1. juli. Så i så fall er det 2000/300 jeg får gratis. Ironisk nok så hadde det vært bedre om jeg ikke hadde fått noenting gratis, slik at jeg hadde sluppet å måtte ta stilling til om jeg skal bestille meg noe på egenhånd eller ikke. Saken er nemlig at hvis UPC har ok ping så hadde jeg tatt Chello Ultra uten å blunke hvis jeg ikke hadde gratistilbudet liggende. Økonomien tillater nok å bruke 7000,- i året på internet, det er jo tross alt like mye som jeg må ut med i måneden i husleie Noen som har kjennskap til UPC sin ytelse i dette området (Dælenenga)? Endret 23. juni 2005 av _Xorcist Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Jeg har i dag snakket med UPC, og de tilbydde meg levering på dagen, fri etablering og 2 måneders gratis bruk ved binding i 12 måneder. De kunne love mye flott om at de brukte fiber og at teknologien var overlegen ADSL, men hadde ingen kjennskap overhodet til hva jeg kunne forvente av latency mot vanlige mål i Norge og utlandet. Slik det ser ut nå kommer jeg til å gå for Chello Ultra (8192/1024) til 579,-/mnd, men jeg skulle gjerne hatt tilbakemelding fra andre med UPC, og gjerne i området rundt Dælenenga slik at jeg har en liten indikasjon på hva jeg kan forvente meg av latency. Lenke til kommentar
ekm Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Hvorfor ikke gjøre som Ole Brum? Ja takk begge deler! ADSL linje ifra TELENOR til spilling og CHELLO linje til alt annet? IHHT det man ser av ping tider så ligger nok desverre UPC`s linjer noe dårligere ann en endel av ADSL leverandørene, men uansett kommer det jo mye ann på hvor mye "naboene" laster ned etc. Har selv kun spillt SOCOM II på PS2 online med chello linje og dette fungerer utmerket. Hvis du slenger opp serverene du spiller mot kan jeg godt kjøre en ping for deg ifra der jeg bor (så får du ihvertfall en pekepinn hva de leverer). Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Hvorfor ikke gjøre som Ole Brum? Ja takk begge deler! ADSL linje ifra TELENOR til spilling og CHELLO linje til alt annet? IHHT det man ser av ping tider så ligger nok desverre UPC`s linjer noe dårligere ann en endel av ADSL leverandørene, men uansett kommer det jo mye ann på hvor mye "naboene" laster ned etc. Har selv kun spillt SOCOM II på PS2 online med chello linje og dette fungerer utmerket. Hvis du slenger opp serverene du spiller mot kan jeg godt kjøre en ping for deg ifra der jeg bor (så får du ihvertfall en pekepinn hva de leverer). Hehe, takk for at du åpnet øynene mine her.. selvfølgelig er det jo bare å takke ja til ADSL fra jobben siden jeg kan ha kabel ved siden av uansett. Chello gir meg 4 dynamiske IPer så da er det bare å dunke Chello-modemet på en gigabit switch, og Telenor-linja i en D-Link DGL-4300 og bytte når det trengs. Hvis du kunne gitt meg ping til vg.no, online.no og cnn.com hadde jeg vært takknemlig. Hvis du har World of Warcraft hadde det vært interessant med en ping dit også. Ut av nysgjerrighet, hvilken bydel bor du i? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Hva med å høre med arbeidsgiver om han er villig til å subsidiere deler av internettlinjen du velger selv? Normalt sett så pleier det ikke å være noe problem å få arbeidsgiver til å gi deg typ 400,- pr måned til å sørge for å ha internett så du har tilgang på hjemmekontor. Det eneste som igrunn kan hindre sjefen din å gjøre dette er hvis bedriften har avtale med Telenor om levering av internett til ansatte. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Hva med å høre med arbeidsgiver om han er villig til å subsidiere deler av internettlinjen du velger selv? Normalt sett så pleier det ikke å være noe problem å få arbeidsgiver til å gi deg typ 400,- pr måned til å sørge for å ha internett så du har tilgang på hjemmekontor. Det eneste som igrunn kan hindre sjefen din å gjøre dette er hvis bedriften har avtale med Telenor om levering av internett til ansatte. Det er dessverre eksplisitt uttalt i retningslinjene for hjemmekontor i bedriften at de eneste tilfellene man selv kan finne seg en leverandør er dersom Telenor ikke kan levere til bostedet. Arbeidsgiver har noen tusen ansatte og de er antagelig bundet opp mot Telenor i en eller annen kontrakt som gir de gunstige priser pr. abonnement. Lenke til kommentar
elitoo Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 (endret) Her har du ping til vg.no og discovery.com (fikk ikke til cnn.com). Pinger vg.no [193.69.165.21] med 32 byte data: Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=8ms TTL=246 Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=8ms TTL=246 Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=8ms TTL=246 Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=8ms TTL=246 Ping-statistikker for 193.69.165.21: Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap), Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder: minimum = 8ms, maksimum = 8ms, gjennomsnittlig = 8ms Pinger discovery.com [63.240.215.65] med 32 byte data: Svar fra 63.240.215.65: byte=32 tid=114ms TTL=238 Svar fra 63.240.215.65: byte=32 tid=114ms TTL=238 Svar fra 63.240.215.65: byte=32 tid=115ms TTL=238 Svar fra 63.240.215.65: byte=32 tid=113ms TTL=238 Ping-statistikker for 63.240.215.65: Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap), Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder: minimum = 113ms, maksimum = 115ms, gjennomsnittlig = 114ms PS: Bor i oslo øst. Endret 27. juni 2005 av elitoo Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Ikke verst, 8ms til vg.no er ganske bra. Jeg ligger på 7ms med Catch-linja jeg sitter på nå. 114ms til discovery.com er vel også ganske akseptabelt. Tusen takk for at du tok de bryet. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Hva med å høre med arbeidsgiver om han er villig til å subsidiere deler av internettlinjen du velger selv? Normalt sett så pleier det ikke å være noe problem å få arbeidsgiver til å gi deg typ 400,- pr måned til å sørge for å ha internett så du har tilgang på hjemmekontor. Det eneste som igrunn kan hindre sjefen din å gjøre dette er hvis bedriften har avtale med Telenor om levering av internett til ansatte. Det er dessverre eksplisitt uttalt i retningslinjene for hjemmekontor i bedriften at de eneste tilfellene man selv kan finne seg en leverandør er dersom Telenor ikke kan levere til bostedet. Arbeidsgiver har noen tusen ansatte og de er antagelig bundet opp mot Telenor i en eller annen kontrakt som gir de gunstige priser pr. abonnement. Da kan jo du bestille din dsl-linje fra din leverandør, og woops, så kan ikke telenor levere uten at du sier opp ditt andre abbo noe som er uaktuelt for deg(du kan jo si noe sånt som at du har igjen 22 måneders bindingstid på ditt nåværende abbo). Da er valget hans å tilby deg subisidert bredbånd fra din leverandør, eller at du ikke har mulighet til å gjøre ting hjemmefra. Det vil si at du ikke kan sjekke mail og lignende hjemme når du f.eks har et sykt barn hjemme, du må reise ned på jobben hvis det er en mail du MÅ svare på ... og 1+1 så sitter sjefen igjen med en større regning. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 (endret) Da kan jo du bestille din dsl-linje fra din leverandør, og woops, så kan ikke telenor levere uten at du sier opp ditt andre abbo noe som er uaktuelt for deg(du kan jo si noe sånt som at du har igjen 22 måneders bindingstid på ditt nåværende abbo). Da er valget hans å tilby deg subisidert bredbånd fra din leverandør, eller at du ikke har mulighet til å gjøre ting hjemmefra. Det vil si at du ikke kan sjekke mail og lignende hjemme når du f.eks har et sykt barn hjemme, du må reise ned på jobben hvis det er en mail du MÅ svare på ... og 1+1 så sitter sjefen igjen med en større regning. Godt tenkt, men det står også eksplisitt at arbeidsgiver dekker alle utgifter med å kvitte seg med andre leverandører. Endret 27. juni 2005 av _Xorcist Lenke til kommentar
ekm Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 (endret) Her er mine ping ifra chello+ Pinger vg.no [193.69.165.21] med 32 byte data: Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=11ms TTL=245 Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=10ms TTL=245 Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=12ms TTL=245 Svar fra 193.69.165.21: byte=32 tid=10ms TTL=245 Ping-statistikker for 193.69.165.21: Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap), Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder: minimum = 10ms, maksimum = 12ms, gjennomsnittlig = 10ms Pinger discovery.com [63.240.215.65] med 32 byte data: Svar fra 63.240.215.65: byte=32 tid=115ms TTL=237 Svar fra 63.240.215.65: byte=32 tid=115ms TTL=237 Svar fra 63.240.215.65: byte=32 tid=115ms TTL=237 Svar fra 63.240.215.65: byte=32 tid=116ms TTL=237 Ping-statistikker for 63.240.215.65: Pakker: sendt = 4, mottatt = 4, tapt = 0 (0% tap), Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder: minimum = 115ms, maksimum = 116ms, gjennomsnittlig = 115ms Hadde jeg vært deg hadde jeg takket ja til Telenor linja og bestillt Chello i tillegg hvis kapasiteten ble for liten. (Har du sjekket ut om du evt. kan betale mellomlegget for økt linje selv? Enten igjennom arbeidsgiver eller ved å ta direkte kontakt med Telenor selv....de er vel interessert i å tjene penger de som alle andre) Endret 28. juni 2005 av ekm Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 28. juni 2005 Del Skrevet 28. juni 2005 Godt tenkt, men det står også eksplisitt at arbeidsgiver dekker alle utgifter med å kvitte seg med andre leverandører. Jaja. Da ville nok jeg takket nei til sjefens tilbud om linje hvis han ikke er interesert å imøtekomme ditt ønske. Da sitter han med skjegget i postkassen når han ønsker at du skal gjøre noe hjemmefra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå