Mongster Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Er på vei til å kjøpe trådløst nettverk her i huset, men lurer litt på om jeg har noen nytte av å gå for en router og nettverkskort som støtter 108 Mbps i stedet for "bare" 54 Mbps? Er ytelsesøkningen, om noen, verdt prisøkningen? En vanlig ide-harddisk klarer jo ikke dytte særlig mer enn ~50 Mbps maks, det må vel bli her flaskehalsen blir eventuelt? Noen som har merka noen stor forskjell på 54 og 108 Mbps? Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Nettverk måles med Mbit/s, mens overføringen fra en HDD måles i MByte/s, her er det stor forskjell, da det går 8 bit på en Byte. Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Dersom man klarte å oppnå 54Mbps på et 11g-nettverk tilsvarer dette 6,75MiB/s. En IDE-harddisk klarer som du nesten sier, rundt 50MiB/s max. Da ser man med en gang flaskehalsen. Nå får man vel aldri så mye som 54Mbps på et 11g-nettverk, men i gode forhold i nærheten. Det er en grunn til at folk vil ha Gigabit-nettverk, så man ikke blir begrenset av selve nettverkshastigheten. Hvis du skal bruke det trådløse bare til internett-deling, men er jeg 54Mbps er mer enn nok. Men dersom nettverket også brukes til fildeling mellom maskiner, bør man minst vurdere 108Mbps, om ikke kablet Og dersom du skulle ha glemt det: 1MiB = 8Mb 1byte = 8 bit Endret 23. juni 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 man får vel rundt halvparten av maks-ytelsen på wlan vel. Les noen tester på barbera.no -Ko_deZ- Lenke til kommentar
Mongster Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Oi, sorry, var litt slapp med definisjonene der (Mbit/s - MByte/s) ...veit det egentlig =) Skal bruke nettverket til fildeling også ja, har 4 maskiner og en modda xbox på stua. Kjekt å spille musikk og film over nettverket fra de andre maskinene... Har en 100 Mbit switch nå, men begynner å bli mye kabler... Hva blir neste generasjon trådløst etter 802.11g da, og når kommer evt det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Skal bruke nettverket til fildeling også ja, har 4 maskiner og en modda xbox på stua. Kjekt å spille musikk og film over nettverket fra de andre maskinene... Til det bruket der så går det fint i bruke selv 11Mbit nettverk (forutsetning: god forbindelse selvfølgelig) Mp3 er typisk 192 kbit/s Video i formatene MPEG2(DVD), DivX osv. er typisk kodet i hastigheter med topper på 1-2 Mbit/s 11Mbit WLAN er .. ja, 11Mbit, altså mer en nok. Med tanke på pris så er det ikke vits å velge noe under 54Mbit. Og det holder selvfølgelig ennå bedre. Det er kun ved kopiering av svært store filer at jeg vil anbefale 108Mbit eller trådet Gbit LAN. Å kopiere 1GB tar i teorien: 12 minutter på 11Mbit/s, 6 minutter på 22Mbit/s, 2,5 minutter på 54Mbit/s, 74 sekunder på 108Mbit/s, 80 sekunder på 100Mbit/s, og ca 20 sekunder på 1Gbit/s (siden harddisken begrenser hastigheten til ca 400Mbit/s). Så hvis du bare skal se filmer og høre musikk over nettverket og ikke flytte så store filer så ville jeg gått for 54Mbit/s Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hvis man har en modda Xbox har jeg opplevd at det er veldig greit å overføre en film eller musikk eller spill, så man slipper å brenne det ut på DVD som et mellomledd. Jeg bruker 100Mbit kablet til akkurat det. Det går også an å streame rett fra PCen uten problemer med kapasitet på linja, men programvaren i Xbox er så ustabil at jeg bare finner PCen min med de delte filene 1 av 2 ganger eller no. Har du en moddet Xbox med i planene, anbefaler jeg å legge en helt vanlig nettverkskabel inn til den. Trådløst er kjekt, men det blir mye dyrere, og noe tregere dersom du har stor harddisk i Xboxen og uploader en del til den. Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hvis man har en modda Xbox har jeg opplevd at det er veldig greit å overføre en film eller musikk eller spill, så man slipper å brenne det ut på DVD som et mellomledd. Jeg bruker 100Mbit kablet til akkurat det. Det går også an å streame rett fra PCen uten problemer med kapasitet på linja, men programvaren i Xbox er så ustabil at jeg bare finner PCen min med de delte filene 1 av 2 ganger eller no. Har du en moddet Xbox med i planene, anbefaler jeg å legge en helt vanlig nettverkskabel inn til den. Trådløst er kjekt, men det blir mye dyrere, og noe tregere dersom du har stor harddisk i Xboxen og uploader en del til den. Jepp, her er jeg enig. Har også kabel til Xbox'en. Eneste som duger spør du meg. MVH TommyL Lenke til kommentar
ventle Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hva angår oppgitt transferrate vs reell transferrate... 11 Mbps oppgitt = ca 5-6 Mbps reellt 54 oppgitt = drøyt 20 reellt 108 oppgitt = avhengig av data som overføres, tekstfiler o.l. inntill 56 Mbps reellt, musikk og video på ca 20-25 reellt. Kablet 100 Mbps = ca 80Mbps reellt. Altså er det lenge igjen til trådløst er i nærheten av kablet. neste generasjons trådløst heter (tror jeg) 802.11n, og har oppgitt transferrate på 125 Mbps. Denne benytter seg av samme komprimeringsteknologi som 802.11g 108Mbps, så ytelsesøkningen på komprimerte filformater (musikk/video) vil ikke være merkbar her heller. Lenke til kommentar
schox Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Hva angår oppgitt transferrate vs reell transferrate......... Kablet 100 Mbps = ca 80Mbps reellt. Kablet 100Mbps er tilnermet likt 100Mbps... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Det skulle man egentlig tro ja men faktum er at selv kablet 100 Mbps ikke oppnår mer enn 80 reellt. Om dette skyldes selve nettverket, eller andre flaskehalser som fx harddisk, busshastighet e.l. vites ikke, men det var det dinside.no fant ut i en eller annen test her tidligere i vår. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Mye byte og bits her så en stakkar kan bli forvirret, men det er altså 8 bits i en byte. For overføring i nett snakker man om overførig av bit/s men i en IDE kontroller snakker man om byte/s altå en faktor 8 i forskjell. Det er sikker en fordel med 108 Mbit/s kontra 54 Mbit/s. Det man må huske er at dette normalt ordnes ved at man kjører 2 kanaler i parallell. Dette medfører at man må ha samme fabrikat router og klient kort som begge støtter 108Mb/s for å få det til. Dette gjør at hvis man ønsker å koble på en bærbar med et innebygget 11MB/s kort må man normat kutte ut 108 MB/s overføringen og gå tilbake til standard 54 Mb/s for å få det til. Dette kommer av at 54Mb er en bakover kompatibel standard som støtter 11 MB noe 108 MB normalt ikke er. Lenke til kommentar
schox Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Det skulle man egentlig tro ja men faktum er at selv kablet 100 Mbps ikke oppnår mer enn 80 reellt. Om dette skyldes selve nettverket, eller andre flaskehalser som fx harddisk, busshastighet e.l. vites ikke, men det var det dinside.no fant ut i en eller annen test her tidligere i vår. Ja, man kunne jo tro det, og det er rett, jeg oppnår stabil "~100Mbps" overføring med "hjemme-utstyr"... (men ikke med alle aplikasjoener eller boxer) - dinside er nok flinke de, men ikke alle testene deres holder mål... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Det skulle man egentlig tro ja men faktum er at selv kablet 100 Mbps ikke oppnår mer enn 80 reellt. Om dette skyldes selve nettverket, eller andre flaskehalser som fx harddisk, busshastighet e.l. vites ikke, men det var det dinside.no fant ut i en eller annen test her tidligere i vår. Jeg må nok støtte Schox her. Busshastighet er laaaangt over 100Mbit/s og det samme gjelder transferrate selv på noen år gamle 3,5"-disker. Hvor mye overhead det blir avhenger vel mer av hvilken protokoll det overføres med, men selv da skal det være mulig å få ganske fine hastigheter. Selv har jeg målt 96 Mbit/s på FTP mellom UiO og NTNU på et 100Mbit/s nettverkskort på en PC fra 2001 (Celeron 766, 256MB ram, 10GB 5400rpm harddisk med 0,5MB cache, SMC PCI 10/100 nettverkskort) Lenke til kommentar
bengh Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Det skulle man egentlig tro ja men faktum er at selv kablet 100 Mbps ikke oppnår mer enn 80 reellt. Om dette skyldes selve nettverket, eller andre flaskehalser som fx harddisk, busshastighet e.l. vites ikke, men det var det dinside.no fant ut i en eller annen test her tidligere i vår. Ja, man kunne jo tro det, og det er rett, jeg oppnår stabil "~100Mbps" overføring med "hjemme-utstyr"... (men ikke med alle aplikasjoener eller boxer) - dinside er nok flinke de, men ikke alle testene deres holder mål... f... en bruker som er registrert før meg, ikke så mange av dem.... Lenke til kommentar
ventle Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Det er sikker en fordel med 108 Mbit/s kontra 54 Mbit/s. Det man må huske er at dette normalt ordnes ved at man kjører 2 kanaler i parallell. Dette medfører at man må ha samme fabrikat router og klient kort som begge støtter 108Mb/s for å få det til. Dette gjør at hvis man ønsker å koble på en bærbar med et innebygget 11MB/s kort må man normat kutte ut 108 MB/s overføringen og gå tilbake til standard 54 Mb/s for å få det til. Dette kommer av at 54Mb er en bakover kompatibel standard som støtter 11 MB noe 108 MB normalt ikke er. Mye info som jeg riktignok ikke kan påstå at er riv ruskende galt her, men ifølge det jeg har hørt, fungerer det altså slik: - Routere/AP/nettverkskort som er oppgitt som 108 Mbps er egentlig 54 Mbps, og er vanligvis bakoverkompatible med 802.11b (11 Mbps). Noen er ikke bakoverkompatible, men dette gjelder også "vanlige" 54 Mbps kort, så det er ingen binding mellom 108 Mbps og manglende 11 Mbps-kompatibilitet. - Som sagt er 108 Mbps-systemer egentlig vanlige 54 Mbps-systemer, måten de innimellom oppnår 108 Mbps på (eller langt mindre enn det i virkeligheten, se lenger opp) er ved å komprimere filene som overføres, omtrent på samme måte som Winzip/Winrar. Generelt gjelder det at filer som blir mye mindre når du zip'er dem, også vil være mye raskere å overføre med 108 Mbps. Dette er en utvidelse av 802.11g standarden som kalles "Super G". - Som sagt i tidligere poster vil komprimerte filformater, spesielt mediefiler, ikke tjene noe på å overføres med Super G, og vil derfor overføres på vanlig 54 Mbps hastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå