Gå til innhold

Stille-PC ca 18-20K til spilling/film/skolearbeid

Anbefalte innlegg

Hei !

Nå som jeg var så heldig å få igjen litt penger på skatten tenkte jeg å skifte ut min aldrende PC med noe nytt som kan holde noen år. Nedenfor har jeg satt opp de delene jeg vurderer å kjøpe og jeg hadde satt pris på all hjelp jeg kan få, siden min kunnskap om PC er noe begrenset.

Hovedkort:

Tenkte jeg skulle gå for et hovedkort med nForce4 Ultra brikkesett. SLI tror jeg ikke jeg trenger siden jeg antagelig kommer til å kjøpe ny PC uansett når skjermkortet begynner å sakke akterut. Det står mellom MSI K8N Neo4 Platinum og ABIT A8N Ultra. Lest at MSI kortet får endel gode reviews men jeg er litt usikker på om chipsetvifta vil bli litt bråkete, derfor har jeg sett litt på kortet fra Abit som har passiv kjøling. Litt usikker igjen på om dette vil kjøle godt nok :hmm: Noen eventuelle erfaringer fra andre vill hjulpet :)

CPU:

Jeg vurderer sterkt en AMD Athlon 64 3700+ "San Diego". Håper denne skal holde en stund. I utgangspunktet har jeg ikke tenkt å overklokke men dette kan kanskje bli aktuelt senere. Til å kjøle CPUen tenkte jeg en Zalman CNPS7000B-Cu skulle passe bra.

Minne:

Jeg kjøpte OCZ Premier DDR400 1024 MB (2x512) for en måned siden og jeg satser på at disse skal duge fortsatt.

Skjermkort:

Her er jeg veldig usikker. Jeg håper at jeg skal kunne spille Elder Scolls IV: Oblivion med full grafikk når det kommer ut. Jeg mener å ha lest at det skal støtte SM 2.0 slik at jeg trygt kan gå for et av kortene til ATI. Jeg lurer litt på et Sapphire Radeon X850XT 256 MB, eventuelt sette en Zalman VF700-Cu dersom vifta bråker litt for mye.

Nå som nVidia 7800 GTX dukket opp ble det faktisk litt fristende å spytte i litt ekstra og gå for et MSI GeForce 7800 GTX 256 MB PCIe når det dukker opp. Om det virkelig er verdt det er jeg veldig i tvil om, men jeg håper å slippe å oppgradere PCen på en stund så jeg vurderer sterkt å kjøpe dette kortet.

Skjerm:

Jeg ser at BenQ FP937s har fått mye skryt og satser på at denne passer fint til mitt bruk. Om noen kjenner til andre skjermer som også er greie til både spilling og se filmer hadde jeg satt pris på tips.

Kabinett:

Jeg har sett på et Antec SLK3000B og jeg håper dette tilfredstiller mine krav til stillhet og samtidig har god luftgjennomstrømning. Når det gjelder strømforsyning har jeg nettopp bestillt en MIST 500W, 20/24 pins, S-ATA. Jeg håper denne er god nok.

Harddisk:

Her tenkte jeg å gå for en Hitachi Deskstar T7K250 250 GB S-ATA som jeg har sett flere brukere på dette forumet anbefale. Tidligere vurderte jeg og ha med en Western Digital Raptor 73,4 GB til å kjøre OS, men jeg tror jeg skal prøve disken fra Hitachi først.

I tillegg skal jeg ha med tastatur & mus, multifunksjonskriver etc. Den totale handelisten ser nå slik ut :

Altec Lansing 2100 2.1

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"

Antec SLK3000B

BenQ DW1640

BenQ FP937s

Canon Pixma MP780

Hitachi Deskstar T7K250 250 GB S-ATA

Logitech Media Keyboard

Logitech MX510

Microsoft Windows XP Engelsk Home OEM

MSI K8N Neo4 Platinum

Sapphire Radeon X850XT 256 MB

Ulti-mat Ulti-mat

Zalman CNPS7000B-Cu

Zalman VF700-Cu

Som sagt har jeg ikke tenkt å overklokke den med det første og spillingen begrenser seg til spill som Elder Scrolls og Gothic. (Kanskje krevende nok)

Hadde satt pris på all hjelp jeg kan få, siden jeg er ganske fersk på området. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stille-PC sier du. Du kan få det stille uansett hvilket system du bestemmer deg for, chipsetvifter kan skiftes ut eller fjernes osv, hvis du investerer nok i annet kjøleutstyr som feks 120mm kab-vifter med styring. Raptor-diskene bråker vel litt mer enn de fleste, du gjør nok lurt i å kutte ut den, for støyen sin del vil jeg heller hatt 2 tregere disker i Raid 0, det blir jo faktisk billigere å.

Canon-skrivere har før vært litt bråkete hvis man er ekstrem på støy-reduksjon, men vet ikke på den du har valgt. Epson har behagelig støynivå og faktisk bedre fotokvalitet i mange tilfeller, men er atskillig tregere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...