icer Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Har lest andre emner om å koble gitar til PC via Line-In og at det går fint. Men hva med bass gitar? Går det like fint? Hvilket program er best til å ta opp med? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Teknisk sett er det ikke forskjell på signalet fra en bassgitar og en vanlig elgitar. Det er mer et spørsmål om du har aktiv eller passiv elektronikk i instrumentet. Prøv deg fram, det er ikke noe som blir ødelagt uansett. Endret 23. juni 2005 av CastorFiber Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Vet ikke hva du har tenkt å bruke opptakene til. Om det er bare for å leke litt, kan det sikkert funke fint å bare bruke Line-in. Om du er ute etter litt (mye) bedre lydkvalitet og kontroll, kikk f.eks. på denne: http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUSB-main.html Samme produsent lager flere USB-dingser så du finner sikkert en til ditt behov. Koster ikke "mye" heller. Priser i Norge starter rundt kr 1000,-. Andre produsenter av lignende kort er: Edirol, Motu, RME (dyrt, men BRA!) Ellers kan jo en superbundle være kult? For ca 4000,- + mva for du enten Cubase SL med USB-lydkort eller Pro Tools SL med USB-lydkort. Dette er skrittet mot proff studioprogramvare på din PC/Mac. Flere forhandlere i Norge: www.prolyd.no www.sound1.no www.m-productions.no www.riff.no Hva med "mitt" oppsett? RME Multiface + 2x Focusrite Octapre LE? Gir meg totalt 24 spor inn samtidig. "Litt" dyrere da, men... :-) Lenke til kommentar
icer Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Først og fremst var det bare for lek, men hvordan blir lyden om jeg kobler hele "bandet" inn på en forsterker, tar en linje ut derifra og inn på pc med SoundBlaster Live 5.1 (vanlig) lydkort? Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 om du kobler alt gjennom mikser og kobler mikseren på line in porten så begynner lyden å nerme seg noe.. spørrs jo hvor godt du har mixet det da såklart.. men skal du lage deg ett opptak så vil jeg ikke anbefale det i det hele tatt.. er for det første en påkjenning på lydkortet (snakker av erfaringer) lyden vil aldri bli noe særlig ren og bra.. bruk noen lapper på ett skikkelig kort om du skal spille inn.. Lenke til kommentar
icer Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 1. om du kobler alt gjennom mikser og kobler mikseren på line in porten så begynner lyden å nerme seg noe.. spørrs jo hvor godt du har mixet det da såklart.. men skal du lage deg ett opptak så vil jeg ikke anbefale det i det hele tatt.. er for det første en påkjenning på lydkortet (snakker av erfaringer)lyden vil aldri bli noe særlig ren og bra.. 2. bruk noen lapper på ett skikkelig kort om du skal spille inn.. 1. Skal ikke ha "super lyd", bare sånn vi hører det noe lunde klart, og ikke mp3 spiller kvalitet. Vil du si at kortet ikke tåler det da? Skal ikke bruke det hele tiden, bare av og til når vi spiller en rå sang som er vert å få inn... 2. Hadde jeg hatt penger hadde jeg kjøpt meg et lydstudio =) Men er nok bare en fattig student og kan ikke legge penger i ting som blir sjeldent brukt desverre Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 vel.. det går fint å spille inn.. må mikse skikkelig på mixeren før du sender lyden videre til maskina.. og for all del la vær å kjøre overdrive på lyden som går inn i maskina.. da er sansynligheten for at kortet ryker veldig stor.. men det er sånt du finner utav når du har koblet til å kjører lyden igjennom.. Gjorde ett opptak for ett år siden på samme måte, og det gikk igrunn bra med en ganske grei mikser.. Men en kamerat av meg prøvde å kjøre sin nye mikser med trommelyd inn på ett soundblaster kort forrige uke og ødela enkelt og greit kortet med for sterkt signal.. Får nye lydkort snart.. endelig innspilling igjenn Lenke til kommentar
icer Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Så jeg kan ikke kjøre inn gitar med vreng gjennom porten? Da er det egentlig bare å legge den ideen død, er for det meste det som skjer =) Andre tips for å få noenlunde bra lyd inn på maskina ved hjelp av andre metoder? Og hva med å koble bassen på kortet? Vil du "godkjenne" det? Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) joda.. om du ikke kjørerlyden høyere enn kortet klarer så er det bare å kjøre på.. Overdrive vil si at lyden som kommer utenfra er høyere enn lyden som blir tatt inn av porten.. skal du bruke noe program til å spille inn? alle program har vel db måler som viser rødt om det blir for mye.. bare hold den på grønt så skal nok ting gå helt greit.. EDIT: Bass vil funke fint også.. men er den aktiv så bør du vere litt mer forsiktig siden den sender ut sterkere signaler.. Endret 23. juni 2005 av HiTeCk Lenke til kommentar
icer Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Har du noen tips til gode ENKLE programmer? Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Har du noen tips til gode ENKLE programmer?Takk for all hjelp! Bruker Cubase SX selv og er godt fornøyd med det.. tingen er at det er veldig dyrt og komplisert.. med mindre du skaffer det på andre måter da enkle programmer er vel verre med.. kan ikke komme på noen nå ihvertfall.. bruker selv bare de mer avanserte og dyre programmene.. Lenke til kommentar
icer Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Ok, skal se hva jeg finner på Tror faktisk jeg har cubase liggende et sted? Uansett, takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Knottpøbeln Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Om du skulle ha Cubase "liggende" et sted så er det jo bare i kjøre på!! Hehe... Ellers kan du kanskje prøve dette gratisprogrammet: http://audacity.sourceforge.net/ Jeg har ikke prøvd det, men det ser ut til å kunne det det mest elementære. Ser også ut til at det takler VST plug-ins.... Vil nå fortsatt anbefale deg å investere i en av de billigste eksterne kortene. F.eks. det jeg linket til i sted fra M-Audio. Følger med noe software også... Lykke til!! :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå