CurSe Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Fikk denne opp for første gang i går da jeg spilte WCIII online. Etter at den kom opp så kan jeg ikke spille spill lenger, jeg får da opp den meldingen som dere ser på bildet. Hvordan fikser jeg dette problemet? Endret 25. juni 2005 av CurSe Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Lykke til, sett over kaffen "Troubleshooting ATI VPU Recover This issue affects the following system configurations: Windows XP Any ATI display card Based on our experience, the error "The drivers for the display adapter got stuck in an INFINITE LOOP" is a result of a system communication mishap. On some systems, the error "Unable to complete a drawing operation", or an ATI VPU recover error may also occur. This error does not occur on all system configurations. This issue can occur using any motherboard or graphics chipset along with the Windows XP Operating system. It appears that in most cases this problem is due to a BIOS setting, specifically options affecting the way the RAM, CPU and graphics card communicate with XP and DirectX. Improper timing settings can result in system lock ups or random system reboots. This issue also affects different makes and models of video cards from various manufacturers. In attempt to gather more information on why this error occurs, ATI developed a component to catch when the INFINITE LOOP occurs. This component is called VPU Recover. If the display driver detects that the graphics processor has hung, VPU Recover will attempt to reset the graphics processor, eliminating the need for a system reboot. VPU errors can occur mostly while using 3D applications and games. This error has also been known to occur in 2D applications as well. This error message may occur in the virtual video adapter driver that is used by Symantec PCAnywhere. If PCAnywhere is installed on a computer where this error message occurs, visit the Symantec Web site to determine if there are any available fixes for your version of PCAnywhere. At the present time ATI is still gathering information on the Infinite Loop condition. The following suggestions may help to correct this issue: Verify that the system has updated software Adjust basic settings within the system BIOS Adjust advanced settings with the system BIOS Test with different hardware configurations 1. Verifying that the system has updated software a) Update the display drivers. Ensure that you have installed the latest ATI CATALYST software for your ATI product. Drivers for your video card can be found on the ATI website. Ensure that all three DirectX Features are enabled. Run the available tests to ensure that each of the three components pass. More information on Direct X features and tests can be found on the ATI website at the following address: http://www.ati.com/support/infobase/dxdiag...uresupport.html c) Update your motherboard chipset driver software. Updating your AGP chipset drivers can add stability to the PC and may help to prevent the Infinite Loop error from occurring. More information on AGP Motherboard/Chipset Drivers can found on the ATI website at the following address: http://ati.com/support/faq/agpchipsetdrivers.html d) Use the ATI SMARTGART utility to adjust AGP Reads/Writes. In newer revisions of the Catalyst Drivers, a feature called SMARTGART was introduced. With the latest ATI CATALYST software installed, you can use the ATI SMARTGART settings to adjust the Fast Writes and AGP BUS speed. Select the "Start" menu -> click on "RUN" -> type "SMARTGART" -> click OK. Ensure that both the AGP Read and Write settings are On. If these are set to OFF, then enable them and restart Windows as prompted. As a test you should try disabling the AGP Write setting. NOTE- AGP Writes may not be enabled on all chipsets. e) Update the motherboard BIOS. Any updates can be found on the motherboard manufacturer's website. f) Make sure you have an adequate power supply. 2. Basic BIOS options. NOTE: These options may vary depending on the type/version of your system. You may or may not have all these options present. Video BIOS Shadow - DISABLED Init Primary Display - AGP (Toggle this setting if your video card is PCI) AGP MASTER 1W/S READ/WRITE - ENABLED/DISABLED (Toggle this option) AGP Aperture size - 128 MB AGP Driving Control - AUTO Disable AGP 8x/4x mode in the BIOS. Disable AGP Fast Writes in the BIOS. AGP Driving Control - AUTO AGP Performance Control - ENABLED/DISABLED (Toggle this option) Assign IRQ for VGA - ENABLED System Bios Cacheable - DISABLED Video BIOS Cacheable - DISABLED VIDEO RAM Cacheable - DISABLED Read Around Write - ENABLED/DISABLED (toggle this setting) PnP OS installed - YES 3. BIOS Settings for ADVANCED USERS: NOTE: These options may vary depending on the type/version of your system. You may or may not have all these options. Load optimized defaults in your BIOS Set your memory settings to default values (I.e.. DRAM Timing = SPD) Lower the memory frequency to 133/166mhz (effectively DDR266/333mhz) If available increase AGP Voltage to 1.6 - 1.8 in the BIOS SDRAM Cycle length - 2.5 Bank Interleave - ENABLE/DISABLE (toggle this setting - It will only make a difference if you have more than one memory module.) DRAM Burst length - 4 4. Recommended Hardware changes: Test system with a single memory module if multiples are being used Test with different memory modules. Test with a different Power supply Disable/Remove ALL non-essential hardware i.e. sound card, network card, additional HDD etc. Test the video card in a different PC" Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 e) Update the motherboard BIOS. Any updates can be found on the motherboard manufacturer's website. Jeg vet ikke hva slags hovedkort jeg har. Hvordan finner jeg ut av det? Lenke til kommentar
zjulik Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Prøv Everest. http://www.lavalys.com/ Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Var på nettsidene til Fujitsu Siemens, men jeg aner ikke hva jeg skal laste ned. Noen som kunne hjulpet meg med den biten? Edit: Jeg aner ikke hva jeg skal laste ned, mener jeg http://www.fujitsu-siemens.com/products/pr...um/d1607_g.html Endret 24. juni 2005 av CurSe Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Flyttes til programvare etter ønske. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Har oppdatert BIOS og installert de nyeste driverne til skjermkortet. Har også oppgradert til SP2 og andre diverse windowsoppdateringer, men alt er fremdeles feil. Det jeg ikke skjønner er at jeg har spilt problemfritt i nesten 1 år på pc'n, men for så å plutselig få opp den VPU Recover greia. Har ikke installert noe nytt som kan kludre dette til. Edit: Når jeg installerer de nye skjermkortdriverne så finner pc'n ny maskinvare. Den er "ukjent" og den finner ikke noe egnet programvare på driver cd'n som fulgte med datamaskinen eller når jeg ber den koble seg til internett for å se om den finner noe som egner seg. Kan det rett og slett være at kortet synger på siste verset? Edit2: Etter å ha trålet internett en god stund så sier mange at det er driverne som er problemet. Det som da er litt rart er at alt har funket fint i 1 år med de driverne jeg hadde. Har som tidligere nevnt at jeg har oppdater driverne etter at jeg fikk problemet, men det hjalp ikke. Var også noen som sa noe om at ATI kort ikke gikk sammen med VIA Chipset, kan det stemme? Edit 3: f) Make sure you have an adequate power supply. Hvordan finner jeg ut av det? Aner ikke hvor stor strømforsyningen er og hvis jeg husker rett så står det heller ikke i brosjyren som vi bestilte fra. Jeg kan heller ikke åpne kabinettet for da ryker garantien. Edit 4: Fant heller ikke noe i BIOS som kunne ligne på det som sto i den guiden som zjulik postet. Endret 25. juni 2005 av CurSe Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) Legger ved et nytt vedlegg hvor det står litt av hvert om datamaskinen, en Scaleo800. Sånn som jeg tolket dette skjemaet så står det at jeg har en 300w strømforsyning. Er ikke det en anelse lite? Edit: Vet ikke om dette er viktig, men jeg poster det uansett: ActiveX-Version: 3.0.0.6 Motherboard: D1607 Other components Other components Driver vendor: not available Driver version: not available Driver date: not available Driver vendor: not available Driver version: not available Driver date: not available Driver vendor: not available Driver version: not available Driver date: not available Diskettkontrollere Standard diskettkontroller Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Enheter for menneskelig grensesnitt USB-enhet for menneskelig grensesnitt Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 USB-enhet for menneskelig grensesnitt Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 USB-enhet for menneskelig grensesnitt Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 IDE ATA/ATAPI-kontrollere VIA Bus Master IDE-kontroller Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 IEEE 1394-bussvertskontrollere OHCI-kompatibel IEEE 1394-vertskontroller Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2535.0 Driver date: 7/1/2001 OHCI-kompatibel IEEE 1394-vertskontroller Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2535.0 Driver date: 7/1/2001 Lyd-, video- og spillkontrollere Creative Audigy Audio Processor (WDM) Driver vendor: Creative Driver version: 5.12.4.442 Driver date: 2/19/2004 Creative Game Port Driver vendor: Creative Driver version: 1.0.0.0 Driver date: 1/29/2003 Modemer Smart Link 56K Modem Driver vendor: Smart Link (www.smlink.com) Driver version: 3.40.3.410 Driver date: 8/20/2003 Nettverkskort ADMtek AN983 10/100Mbps PCI Adapter Driver vendor: ADMtek Incorporated Driver version: 2.21.418.2003 Driver date: 4/18/2003 Eicon Diva USB 2.01 S/T Driver vendor: Eicon Networks Driver version: 3.5.103.205 Driver date: 1/22/2003 Porter (COM og LPT) ECP-skriverport Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Kommunikasjonsport Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Prosessorer AMD Athlon64 Processor Driver vendor: Advanced Micro Devices Driver version: 1.1.0.0 Driver date: 10/16/2003 SCSI- og RAID-kontrollere VIA SATA RAID Controller Driver vendor: VIA Technologies, Inc. Driver version: 5.1.2600.430 Driver date: 4/8/2005 Skjermer Plug and Play-skjerm Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2001.0 Driver date: 6/6/2001 Skjermkort RADEON 9800 SERIES Driver vendor: ATI Technologies Inc. Driver version: 6.14.10.6542 Driver date: 5/12/2005 RADEON 9800 SERIES - Secondary Driver vendor: ATI Technologies Inc. Driver version: 6.14.10.6542 Driver date: 5/12/2005 Systemenheter Verts-CPU-bro av PCI-standard Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Verts-CPU-bro av PCI-standard Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Verts-CPU-bro av PCI-standard Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Verts-CPU-bro av PCI-standard Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 VIA Standard Host Bridge Driver vendor: VIA Technologies, Inc. Driver version: 5.1.0.240 Driver date: 10/2/2002 VIA Standard PCI to ISA Bridge Driver vendor: VIA Technologies, Inc. Driver version: 5.1.0.240 Driver date: 10/2/2002 VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller Driver vendor: VIA Technologies, Inc. Driver version: 5.1.0.3442 Driver date: 7/2/2003 ACPI-knapp for fast funksjon Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Programmerbar avbruddskontroller Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Tidtaker Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Kontroller for direkte minnetilgang (DMA) Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Systemhøyttaler Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 PCI-buss Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Standardbuss Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 CMOS/sanntidsklokke Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Ressurser på hovedkortet Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Matematikkprosessor Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 ACPI-strømforsyningsknapp Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Tastatur Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 Universal seriell busskontroller VIA versjon 5 eller senere USB universell vertskontroller Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 VIA versjon 5 eller senere USB universell vertskontroller Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 VIA versjon 5 eller senere USB universell vertskontroller Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 VIA versjon 5 eller senere USB universell vertskontroller Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 VIA USB 2.0 Enhanced Host Controller Driver vendor: VIA Technologies, Inc. Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 9/9/2002 USB rothub Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 USB rothub Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 USB rothub Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 USB rothub Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 USB-rothub Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.1106 Driver date: 7/1/2001 Støtte for USB-utskrift Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 USB-enhet (sammensatt) Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 USB-masselagringsenhet Driver vendor: Microsoft Driver version: 5.1.2600.0 Driver date: 7/1/2001 Endret 25. juni 2005 av CurSe Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Flyttes fra "Programvare" til "Skjermkort og TV-kort" etter ønske fra trådstarter. Lenke til kommentar
Crispin Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Hadde det same problemet med midt Ati Radeon 9800 pro kort. Etter ca 1år spilling, fikk jeg same feil mld. Prøvde reinstallasjon, forskjellige cpuer, psuer også videre. Fikk et tips av en kompiss, han hadde opplevd liknende, kjøpte ny vifte til radeon korte mitt, og vips, alt var i orden igjen Lenke til kommentar
BazeLaze Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Jepp, det så skummelt mye ut som et overopphetet skjermkort Har du garanti, send det inn. Har du ikke så kan du kjøpe en ny kjøler til det. Lenke til kommentar
kake_fredrik Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 har hatt samme problem! det du gjør er å deaktivere vpu! stikk inn på: --> kontrollpanel-->skjerm-->instillinger-->avansert-->vpu recover også tar du og deaktiverer det! du bare tar vekk haken som står der! Lenke til kommentar
Magic Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 har hatt samme problem! det du gjør er å deaktivere vpu! stikk inn på: --> kontrollpanel-->skjerm-->instillinger-->avansert-->vpu recover også tar du og deaktiverer det! du bare tar vekk haken som står der! vel å deaktivere vpu løser sjelden problemet. Det du sitter igjen med da er en pc som er "låst" og som krever en omstart for å fungere igjen. Heller løs det som EGENTLIG er problemet, nemlig drivere, bios, strømmangel, overoppheting etc. etc. etc. ikke selve VPU recovery funksjonen. Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 Har prøvd å deaktivere VPU Recover, men det endte bare med at alt låste seg. Hvordans sjekker man temperaturen på kortet? Lastet ned ATI Tray Tools, men jeg finner ikke ut hvordan man får fram temperatur. Kabinettet er beskyttet med et garantisegl så jeg kan ikke åpne kabinettet og kun sende inn skjermkortet. Pc'n er litt over 1 år gammel, har jeg fremdeles garanti? Brosjyrene for datamaskinen finner jeg ikke, så jeg vet ikke om jeg fremdeles har garanti på delene. Skal ringe support telefonen til Fujitsu Siemens i morgen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Pc'n er litt over 1 år gammel, har jeg fremdeles garanti? Garanti er en frivillig sak som produsenter som regel gir. Hvor lenge garantien gjelder og hvilke vilkår den inneholder er også helt opp til produsenten. Garantivilkårene skal følge med da du kjøpe PCen og krever som som regel kvittering for å dokumentere kjøpsdatoen, så du bør nok lete litt ekstra. Jeg anser i hvertfall det å ta vare på papirene som ganske viktig. En helt annen ting er reklamasjon. Dette er ikke noe frivillige saker fra produsenten, men er lovfestet for alle selgere innen norge. Reklamasjon på hele PCer er 5 år, så den gjelder absolutt fortsatt. Men om du har overklokket noe så vil den ikke gjelde de overklokkede delene. Siden dette er vanskelig/umulig å påvise og det er selgers ansvar å bevise at det er brukerfeil så er dette noe mange omgår. (Man bør selvfølgelig ikke svindle til seg uberettiget reklamasjon) Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 (endret) Ringte supporttelefonen nettopp og de ba meg bruke recovery cd'n som fulgte med datamaskinen. Hvis ikke det fikset problemet så kunne jeg sende inn hele greia, så garantien gjelder ennå . Før jeg gjør det så hadde det vært fint hvis noen forklarte meg hvordan jeg finner ut temperaturen på skjermkortet. Har lastet ned ATI Tray Tools, men jeg får ikke til å få fram temperaturgrafen. Har Radeon 9800PRO. Endret 27. juni 2005 av CurSe Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Har du prøvd å rengjøre vifta på skjermkortet. Det kan være så enkelt at det er for mye støv i kjøleren, så den ikkje virker godt nok lenger. Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Har oppdatert BIOS og installert de nyeste driverne til skjermkortet. Har også oppgradert til SP2 og andre diverse windowsoppdateringer, men alt er fremdeles feil. Det jeg ikke skjønner er at jeg har spilt problemfritt i nesten 1 år på pc'n, men for så å plutselig få opp den VPU Recover greia. Har ikke installert noe nytt som kan kludre dette til. Edit: Når jeg installerer de nye skjermkortdriverne så finner pc'n ny maskinvare. Den er "ukjent" og den finner ikke noe egnet programvare på driver cd'n som fulgte med datamaskinen eller når jeg ber den koble seg til internett for å se om den finner noe som egner seg. Kan det rett og slett være at kortet synger på siste verset? Edit2: Etter å ha trålet internett en god stund så sier mange at det er driverne som er problemet. Det som da er litt rart er at alt har funket fint i 1 år med de driverne jeg hadde. Har som tidligere nevnt at jeg har oppdater driverne etter at jeg fikk problemet, men det hjalp ikke. Var også noen som sa noe om at ATI kort ikke gikk sammen med VIA Chipset, kan det stemme? Edit 3: f) Make sure you have an adequate power supply. Hvordan finner jeg ut av det? Aner ikke hvor stor strømforsyningen er og hvis jeg husker rett så står det heller ikke i brosjyren som vi bestilte fra. Jeg kan heller ikke åpne kabinettet for da ryker garantien. Edit 4: Fant heller ikke noe i BIOS som kunne ligne på det som sto i den guiden som zjulik postet. hehe... det er lyse som har laggt opp fiberoptisk nettverk inne i spillet ditt Lenke til kommentar
H-Frame Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 neida... jeg har hatt de samme problemene som deg, du har samme chipset som meg og, og ATI skjermkort... to løsninger: 1:bytt skjermkort til GeForce (slik som jeg gjorde, til et 6800 kort) 2: last ned ATITool, og sett agp speeden til 4x Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 Har du prøvd å rengjøre vifta på skjermkortet. Det kan være så enkelt at det er for mye støv i kjøleren, så den ikkje virker godt nok lenger. Kan desverre ikke åpne kabinettet for da ryker garantien. Det er festet en strips lignende ting på kabinettet og den må man klippe av for å åpne kabinettet. Har prøvd å sette AGP til 4x, men det funket ikke det heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå