Gå til innhold

Undereksponering, Sigma EF-500 DG Super og D70

Anbefalte innlegg

Jeg syns bilder knipset med min D70 i kombinasjon med Sigma EF-500 DG Super blir undereksponerte. Histogrammet topper seg i den venstre 1/4, med noe liv i de to neste mens den høyre 1/4 er praktisk talt helt uten utslag. Dette virker unektelig noe merkelig, siden histogram av eksponeringer i naturlig lys stort sett beskriver en typisk "bjellekurve" med toppen mot midten.

Ved å taste inn +1ev i blitzen får jeg det jeg oppfatter som rikitgere eksponering, men det skal da for pokker ikke være nødvendig med eksponeringskompensasjon på et helt standard familiebilde? På den annen side gjør nemlig automatikken en helt perfekt jobb ved eksponeringskompensasjon i motlys, så det er ingen løsning å ha +1ev justering hele tiden.

Er det jeg, eller automatikken som er på tur? Hva bør jeg i tilfelle gjøre?

For ordens skyld: Kameraet står i Auto, kit objektiv og TTL BL på blitzen. Jeg er en helt vanlig amatørfotograf som tar i underkant av 5000 (familie)bilder i året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du må gjøre er å dobbelsjekke at du har korrekt blitz, du må ha en med Nikon i-TTL, det holder ikke med TTL i andre versjoner. Sigma selger flere versjoner av samme modell, tilpasset forskjellige vesjoner av TTL.

Jeg har lest om 2-3 andre som har problemer med undereksponerte bilder på Sigma EF-500 DG men jeg har ikke lest noe om årsakene. Bildet skal selvfølgelig bli korrekt eksponert utenom i de mest spesielle tilfellene. i-TTL er kjent for å gi veldig bra eksponerte bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...