Gå til innhold

"blurry" bilder tatt med DSC-P150

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et Sony Cybershot DSC-P150 som jeg tar endel bilder med.

Men jeg sliter litt med å ta bilder som blir virkelig skarpe.

I går tok jeg en 20-30 bilder, der 5-8 bilder ikke er skarpe.

Bildene jeg tok ble tatt i en stue på 4x5m i forholdsvis dårlig lys, men med blitz.

Instillingene jeg tok bilder på var:

F2.8

-2.0EV

ISO Auto

lukkertid på 1000 som er den korteste lukkertiden kameraet mitt tilbyr.. 1/1000 altså..

Men selv blir noen bilder uskarpe.. jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre, prøver jo å holde handa mi så rolig som mulig også da..

Endret av Nikern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor undereksponerer du to trinn? (-2EV)

Det virker ikke som om eksponeringstida er problemet, men heller fokuseringen. Alternativt at du opplever støy (pga høy ISO) som uskarphet.

Uansett, de innstillingene jeg heller ville brukt er:

- lav ISO (f.eks. ISO100)

- stor blender (f/2.8)

- riktig eksponering (0EV) og tilhørende lukkertid (kan typisk bli ca 1/60 sek med blitz)

Lenke til kommentar

Jeg har problemer med å finne ut hvordan jeg skal sette EV på 0 når jeg tar bilder i "M" eneste plassene jeg kan forandre på EV som jeg finner er på SCN og P, men der kan jeg ikke styre lukkertiden.. noen her som har en løsning på problemet mitt?

Altså jeg skal prøve å sette ISI på 100

EV på 0 og lukkertiden på 1/60, alt utennom EV kan jeg styre under "M".. hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

EV påvirkes av lukkertid, blenderåpning og ISO-verdi. Hvis du øker lukkertiden vil også EV øke, hvis du øker blenderåpningen vil EV øke.

Du kan altså sette ISO100 og f/2.8, deretter tilpasser du lukkertiden helt til det står EV0.

Det høres rart ut at du ikke kan justere lukkertiden i P mode, der er det mulig på de fleste kamera (trodde jeg). I P mode settes EV konstant og en økning i lukkertid vil gi mindre blenderåpning (og omvendt) hvis du ikke bruker ISO auto.

Hvis du lurer på hvilken lukkertid og blenderåpning du kan bruke, kan du sette kameraet på P eller Auto og se hva kameraet selv foreslår. Deretter kan du prøve disse verdiene i A/S/M-mode og tilpasse dem slik at bildet blir slik du ønsker.

Bonustips: Kjøp en bok eller lei en bok på biblioteket, med en god forklaring på lukkertider, blenderåpninger etc. Jeg anbefaler boka "Fotografering - slik blir du en kreativ fotograf" av Hedgecoe m.fl. Denne vil nok hjelpe veldig når du skal eksperimentere med kameraet. Den har også mange tips til motivet, fargebruk osv.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...