Dj Charlie Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Fikk en anbefaling på og bytte CPU’n min. Hvilken er å anbefale? Har dette hovedkorte: ASUS P4P800 Gold Og denne CPU’n: P4 2.6 GHz PC800 478 Tror jeg har en 512kb prosessor, men kan jeg kjøpe en 1 eller 2MB? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) =&techinfo_compare[19]=gt&techinfo_compare[20]=select&techinfo_value[19]=&techinfo_value[20][0]=118&sortering=min_price&ppp=25&submit=S%F8k&start=25&ppp=25]478 prosessorer Endret 23. juni 2005 av Slettet-uHVgFQ Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Så jeg kan kjøpe hvem prosessor jeg vil, bare det er 478? Lenke til kommentar
tbend Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Du kan kjøpe alle du vil.. Bare det må være 478! Ikke kjøp Celeron, da kan du heller ha den du har! :!: Vil anbefale 3Ghz P4 Prescott med E0 stepping! Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Du kan kjøpe alle du vil.. Bare det må være 478!Ikke kjøp Celeron, da kan du heller ha den du har! :!: Vil anbefale 3Ghz P4 Prescott med E0 stepping! E0 stepping... Hva er det? Men en 3GHz cpu, vil jeg tjene noe på det da? har en 2,6GHz fra før Og hva er egentlig forskjellen på 512kb, 1MB og 2MB utenom prisen. Mener jeg leste en gang at enkelte hovedkort støtter kun opp til et vis MHz, derfor er jeg litt skepiskt til om hovedkorte mitt ville støtte en eventuelt 3,4 eller 3,6GHz cpu. Årsak til jeg vil bytter er at en fyr fortalte med at prosessoren min ville fungere som en flaskehals opp mot mitt nye skjermkort (x850XT PE) Endret 23. juni 2005 av Dj Charlie Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Da bestilte jeg denne. Hvordan bytter jeg cpu? Skjønner jo at jeg må fjerne den gamle og sett inn den nye, men er det noe mer? Like lett som å koble til et tastatur??? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 (endret) Jeg anbefaler deg å prøve å overklokke den du har for å se hvor mye du kan få dratt ut av den, og om det i det hele tatt er vits i å bruke masse penger på noe du like godt kan overklokke deg til. Endret 24. juni 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2005 Men nå har jeg ingen peiling på overklokking... Vet ikke hva det innebærer utenom at man får cpu’n til og yte mer en den er laget for. Blir det ikke ustabilt da? For jeg prioriterer en stabil pc fremfor noe annet. Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Litt lite å hente på å bytte CPU. Den du har er allerede PC800 og da blir det ikke rare forskjellen mellom den og en Prescott 3.0. Blir egentlig ikke rare forskjellen selv om du bytta til cpu og HK til billig AMD64-system heller, northwood 2.6 er fortsatt i stand til å slå selv AMD64 3200+ på feks video-koding. For spill bør du heller vurdere AMD64 eller kanskje en P4 3.4ghz. Det blir dyrt... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Men nå har jeg ingen peiling på overklokking... Vet ikke hva det innebærer utenom at man får cpu’n til og yte mer en den er laget for. Blir det ikke ustabilt da? For jeg prioriterer en stabil pc fremfor noe annet. Om det blir ustabilt kommer an på hvor langt du overklokker. Jo lengre du overklokker, jo bedre kjøling trenger du for å holde det stabilt. Om det blir ustabilt er det bare til å klokke litt ned igjen og nyte tilværelsen med en stabil og rask CPU. En begynnelse er å lese overklokkingsguiden. Prinsippet er egentlig veldig enkelt. Du skrur FSB'en opp helt til det blir ustabilt (og skrur den litt ned igjen for stabilitet). Hvis temperaturen på CPU'en da er lav, kan du skru opp spenningen litt og fortsette å øke FSB til det blir ustabilt. Slik kan du fortsette til CPU-temperaturen når 50-55°C ved full belastning. Du har egentlig ingenting å tape på det, siden du allikevel vurderer ny CPU. Hvem anbefalte deg egentlig ny CPU? Og i hvilken sammenheng? Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 En ting overklokke-gutta "glemmer" å nevne. De som driver mye med slikt har sjeldent behov for stabile systemer over tid, siden de alltid endrer og tuner på et eller annet og kjøper nye kjølere og bytter og styrer og prøver andre klokke- og volt-innstillinger ganske ofte. Jeg har til gode å se et overklokket system holde seg stabilt over flere måneder, min erfaring har (nesten) alltid vært at det begynner å lage krøll før eller siden. Så klokker man ned litt og påstår at det er stabilt igjen, og slik går dagene. Ikke bli fornærmet noen, men overklokkere har en tendens til å prøve å lure seg selv, jeg har vært der selv. Utvilsomt at enkelte har mer positive erfaringer med slikt enn jeg har, men jeg må dessverre først og fremst legge mine egne erfaringer til grunn. Og man kan da ikke nekte for at enkelte overklokkingstester er latterlige, som feks Anandtechs test av overklokket X2 4200+: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=436201 Temmelig modig gjort å kalle slikt stabilt Lenke til kommentar
Dj Charlie Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) Hvem anbefalte deg egentlig ny CPU? Og i hvilken sammenheng? Som jeg skrev over. Har nettopp byttet skjermkort (x850XT) å en fra Gamer.no mente at dette skjermkorte jeg nå kjøpte var noe overkill opp mot cpu’n (P4 2,6), og skjermkorte ville da ikke oppnå potensialet sitt. Jeg har til gode å se et overklokket system holde seg stabilt over flere måneder. Er dette som har ligget i bakhodet mitt og som har ført til at jeg ikke har valgt å overklokke. Endret 25. juni 2005 av Dj Charlie Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) Jeg har til gode å se et overklokket system holde seg stabilt over flere måneder. Er dette som har ligget i bakhodet mitt og som har ført til at jeg ikke har valgt å overklokke. Så lenge man tester systemet skikkelig, og holder seg innenfor visse grenser, skal et system greie å holde seg stabilt så lenge som du lever. Til sammenlikning har mitt system (socket A) vært fjellstabilt på en grei overklokk (XP2500+ @ 2,1 GHz) i over 1,5 år nå. Jeg kan kjøre Prime95 i mange dager hvis jeg vil. Det handler om å kunne begrense seg. Ustabilitet kan også komme av at det ikke har blitt ryddet på disken på en stund. (full formatering hvert år er greit for å slippe et sirupsystem) Og hvis systemet mot formodning blir ustabilt over tid, vil jeg tro at dette vil ta så lang tid at det uansett er på tide med et nytt system på ny og bedre arkitektur (hvis du skal holde følge med spillene). Endret 25. juni 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
ADT Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) (full formatering annethvert år er greit for å slippe et sirupsystem) Haha! Tør jeg foreslå skrivleif? Man bør heller fullformatere hver 6 måned - hvert år, og defragmentere alle disker/stasjoner en gang i måneden. Dette er selvfølgelig en definisjonssak, men de fleste (unge av oss) har aldri den samme PC'en i mer enn to år. De få som kunne finne på å ta vare på PC'en i fire år, har altså bare formatert èn gang! Og man kan da ikke nekte for at enkelte overklokkingstester er latterlige, som feks Anandtechs test av overklokket X2 4200+: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=436201Temmelig modig gjort å kalle slikt stabilt Hva er galt med testen, hvorfor er det ikke stabilt nok? Endret 25. juni 2005 av ADT Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) Som sagt, mange som har mye bedre erfaringer enn meg, jeg har til gode å ha stabilt socket-A system både med og uten overklokking Nei, er nesten umulig å diskutere "stabilt". Hvis man må formattere og reinnstallere så synes jeg ikke det fortjener å bli kalt stabilt, det tyder på at noe er i ulage. Folk har forskjellige smertegrenser, noen er fornøyd hvis PC'en går 2-3 dager uten restart og krøll, mens andre (som meg) synes en restart i måneden er uholdbart. Og så var det dette med operativsystem da, virker som endel Linux-folk har påberopt seg enerett til stabilitet, de har iallfall lurt mange windows-brukere til å tro at det er normalt å måtte restarte Windows, derfor tror mange at de har en stabil PC, "windowsdrittenen som henger seg, helt normalt det". De fleste linuxoppsett er mindre følsomme for feil men det betyr ikke at man skal godta at windows må restartes, med mindre man har innstallert noe veldig "viktig" som krever det. Godt mulig at overklokk-forsøkene mine hadde blitt godkjent som stabile av enkelte andre OC'ere, PCene var ikke slik at de sto og hoppa på gulvet av lidelse heller da. En gradvis forverring vil jeg si, og jeg er ikke villig til å godta at man skal være nødt til å sveipe disken av og til for å holde PCen vedlike. Edit: Glemte vår venn Anand og hans overklokkede X2. Vet ikke hva som er galt jeg, men når de ikke er i stand til å få frem alle resultat i PCMark04 så er det noe som ikke stemmer, og da bør testen tillegges null troverdighet. "Det virker ikke men det er veldig stabilt" Edit 2: Det her med periodevis formattering blir å behandle symptonene istedet for årsaken. Det er veldig populært i flere sammenhenger det, men det løser ingenting i det lange løp. Greit med HIV og AIDS der de ikke kan behanle annet enn symptonene, men PC med AIDS? Endret 25. juni 2005 av th-3 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) (full formatering annethvert år er greit for å slippe et sirupsystem) Haha! Tør jeg foreslå skrivleif? Man bør heller fullformatere hver 6 måned - hvert år, og defragmentere alle disker/stasjoner en gang i måneden. Dette er selvfølgelig en definisjonssak, men de fleste (unge av oss) har aldri den samme PC'en i mer enn to år. De få som kunne finne på å ta vare på PC'en i fire år, har altså bare formatert èn gang! Ja, mulig at det kan være greit å gjøre det slik, men fullformatering én gang i året og defragmentering innimellom (annenhver eller hver tredje måned) holder for meg. Annethvert år var kanskje å ta litt i. Endret 25. juni 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
ADT Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Edit 2: Det her med periodevis formattering blir å behandle symptonene istedet for årsaken. Det er veldig populært i flere sammenhenger det, men det løser ingenting i det lange løp. Greit med HIV og AIDS der de ikke kan behanle annet enn symptonene, men PC med AIDS? Hehe, denne posten fikk meg nærmest til å rulle i latter på gulvet. Man trenger ikke vedlikeholde biler, man trenger ikke male huset, og man trenger iallefall ikke vaske klær! Vi har sendt mennesker til månen, hvorfor må jeg rengjøre gulvet? Fordi ting fylles med drit, enkelt og greit, man "vasker" PC'en av samme grunn man støvsuger teppet, og bytter batteri i bilen. Ingenting lever evig uten vedlikehold... Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) Syns synd på deg ADT, du har tydeligvis ikke opplevd gleden ved å ha stabil PC. Du ville nok fått kjempe-respons for det der som bedrifts-konsulent som reiser rundt og sier "hør nå her da, går da ikke an å ha samme installasjonen i mer enn 6mnd, la meg formattere alle serverne her". DA hadde det blitt rulling i latterkrampe på kontoret til admin. Det er så latterlig, jeg er skræmt. Hvis du ikke klare å holde orden på disken på en desktop uten å formattere da har du det trasig. Slikt går ikke AN for seriøs PC bruk, men sikkert ok for dem som sitter hjemme og leker seg. For meg er det et ikke-eksisterende problem som har en tilsvarende ikke-eksisterende løsning. Jeg har hatt windowsXp-installasjon som har blitt flytta 4 mellom forskjellige maskiner, det blir ikke noe rot som ikke kan fikses lett, og det virker smertefritt. Men du klarer ikke å få det til å virke på en maskin... Du får svare for din egen mangel til evne på dette området, men pls ikke overtal andre til slike drastiske unødige inngrep. Dessuten har du visst gått glipp av at man idag lett kan bli regnet som lettlurt hvis man snakker om måneferder. Edit: Du er så morsom at jeg kommer ikke over det. Snakker om å vedlikeholde bilen, hvorfor skifte batteri når du kan behandle symptomet ved å lade batteriet hver natt? Det er jo det du sitter å sier vi skal gjøre med PCen? Og du sier ikke "vaske gulvet", du vil jo skifte gulvet når det er skittent du. Pls skriv mer, selvmotsigelser er artig når det kommer fra skrå-sikker-ligaen. Endret 25. juni 2005 av th-3 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) Forskjellige folk, forskjellige behov. Enkelte synes det er greit å leve i nuet og heller formatere en rævkjørt disk en gang i halvåret og kanskje få til et bedre system neste gang, mens andre hele tiden går varsomt frem og tviholder på sin 3 år gamle innstallasjon fordi de kvir seg for å begynner å sette opp systemet på nytt. Å trekke inn erver-teorier her blir feil. En server skal være skikkelig satt opp med minst mulig annet enn hovedfunksjonen og gjerne ha en oppetid på mange år. Det er ikke tilfelle på en desktop. 90% av alle jeg kjenner slå PC'en av om natten, og innstallerer så mye crap at man ikke finner igjen Min Datamaskin på skrivebordet. Endret 25. juni 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
th-3 Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Har hørt om forskjellige oppryddningsprogrammer som man kan bruke når det blir mye rot. Vet ikke hvor bra de virker men sikkert mye bedre enn å formatere. Mht servere så er det slik idag at forholdsvis mange servere kjører Windows, og små bedrifter har tendenser til å bruke samme servern til "alt". Verdt å legge merke til hvor mange admin-hjelpeprogrammer MS har gitt ut for serverplattformene sine opp igjenom årene, det har nok litt å gjøre med at servere trenger masse vedlikehold. Novell-servere er litt mer vedlikeholdsfrie, tradisjonelt iallfall (har hørt om NW3-servere som har gått konstant siden tidlig på 90-tallet og går visstnok enda), men det har sine grunner at store bedrifter betaler feit lønn til dem som kan vedlikeholde dem på en tilfredsstillende måte. Finnes sikkert nok av dem som måtte ha reinstalla en NW-server hvert halvår å, men da tror jeg ikke de blir så veldig gamle i jobben . Nedetid er tapte penger, man har da ikke råd til å drive å formattere hverken arbeidsstasjoner eller servere i hytt og pine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå