endrebjo Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 I går greide lillebror å ta knekken på motoren vår, en Suzuki 9.9 -98 mod. Propellen er maltraktert og det er kommet en stor "bulk" med sprekk i undervannshuset, ellers ser motoren fin ut. Hvor mye koster da et slik nytt under vannshus? Propeller ligger vel rundt 1000,- ca. Vil det koste mer å skifte enn å kjøpe ny motor. Har litt lyst på ny motor, så jeg kan jo si at den er totalt ødelagt og få lillebror til å kjøpe helt ny motor. (typisk at sånt skjer rett før sommerferien er skikkelig i gang.) Lenke til kommentar
lloydsb Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 er girene ødelagt ? vis ikke bare sveis igjen sprekka å skifte propell..ellers så er undervanns hus dyr nytt men ikke så ikke brukt hvis du finner det ! Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) ja undervanshus er dyrt, beire og kjøpe ny motor.. Du har vel ikkje bilder? Endret 23. juni 2005 av alexsnader Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Jeg har ikke åpnet det enda, så jeg vet ikke hvordan girene er. All giroljen lakk ihvertfall ut. Edit: Har noen en ekstakt pris på nytt undervannshus? Endret 23. juni 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 meina det kosta en 7-8 tusen, har skada en suzuki 9,9 firetakter i 12 års alderen, då braut den finnen under utav, det blei til at det blei laga en ny finne som blei sveisa på.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 Jeg slipte godt rundt og i sprekkene (ca. 1 cm lange) samt vasket godt med rødsprit, og fylte deretter på med en god del ekstra sterk epoxy-lim beregnet på metall. Jeg satser på at den delen av undervannhuset (bittelitt på siden av tuppen på motsatt side av propellen) ikke får den store belastningen, og at det derfor holder. Propellen skal skiftes. Noen som kan finne en stålpropell til under 2000 kr. Den aluminiumspropellen (standard) som stod på hadde en størrelse på 9 1/4 x 9. (hva betyr de tallene?) Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Eurofritid har stålpropell til din motor.... se også http://www.baatportalen.net/baatportalen/viewtopic.php?t=22 ang propellen Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) Har stålpropell bedre virkningsgrad enn aluminiumspropell? Hvis jeg er nødt til å styre med å heve hekk/motor for å få noe ute av den, og det eneste jeg får ut av den er fart, så gidder jeg ikke. Jeg vil ha drag og kraft til å dra båten opp på plan med mange i, eller med en på vannski bak. Hva står tallene 9 1/4 x 9. Er det første eller det siste tallet diameteren på propellen i tommer? Hva er da det andre tallet? Edit: Fant ut det med tallene. Det første er diameter i tommer, og det andre er lengden (i tommer) på et perfekt skjær ved én omdreining. Endret 25. juni 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 hvis du vil ha drag vil eg anbefale deg og kjøpe en tomme mindre propell i diameter, men då må du og rekne med redusert toppfart. Ja eg syns stål har beidre virkningsgrad enn alu, merka at den kan svinge litt meir uten og "få lurt på" propellen... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 Ja eg syns stål har beidre virkningsgrad enn alu, merka at den kan svinge litt meir uten og "få lurt på" propellen... Hva mener du med det? Høyer virkningsgrad må vel resultere i større drag vel. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 (endret) åja! eg må gå og legge meg... men når eg gjer full gass og turtalle på motoren følge med opp heilt fint, tar det litt tid før båten kjem opp på vatnet, men når den fyst kjem hoppa den opp på vatnet og då har båten 25 knop me en gong! Deilig følelse. Men med alu propellen brukte den ikkje so long tid på og plane men då fikk eg ikkje samme suge på slutten som med stålpropellen.. sorry blei litt rotete ditta her.. Endret 25. juni 2005 av alexsnader Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 Har alu.- og stål-propellen din samme dimansjon? Og står motoren i samme posisjon som før? Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 begge propellane er like i diameter ja, men stål propellen har meir vridining ser det ut som... Etter eg fikk på stål propellen kan eg tilte motoren høgre opp uten og "få luft på" propellen, den får en høgare sprut.. men til vanlig står den på samme hakket som på alu propellen. I og me at det bare er en 9,9 so blir det jo ikkje noken store forandringa, hvis du er ute etter og spare penga kjøpe du deg bare en alu.propell Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 begge propellane er like i diameter ja, men stål propellen har meir vridining ser det ut som... Da er det ikke så rart at akselerasjon går tregere, mens toppfarten blir høyere. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 jepp.. akkurat sånn som eg vil ha det og.. Men du sa at du ville ha drag/kraft so du kunne få båten i plan med fleire i lenger oppe her.. og då ville en firblada propell vert midt i blinken for deg, en firblada propell har meir drakraft, og gir mindre vibrasjona.. einaste minusa et at du får noke mindre topp fart og det er vanskelig å få tak i en sånn propell til din motor.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2005 Satser på at en stålpropell drar litt mer effektivt på samme turtall som alu. uten å være nevneverdig tyngre å dra for motoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå