Gå til innhold

Hvordan trimme Jhonsen 9,9?


Anbefalte innlegg

Mercury yter ikke 9,9hk før den trimmes. Selv etter dne trimmes yter den kun 9,8hk...

Utav det jeg kan se på spesifikasjonene på Mercury totakt 9.9 og 15 hk er påstanden din feil. 15 hk og 9.9 hk er kliss like, så ved en eventuell avplombering eller skifte av forgasser, vil en 9.9 bli en fullverdig 15 hk'er.

 

Dette forutsetter at "trimmingen" blir utført riktig, og alle blokkerende/reduserende ledd blir fjernet.

 

Mercury totaktere er nydelige motorer med en deilig lyd. :love:

Jepp der sier du det. Ved å skifte ut deler kan man trimme den til mer. Listen jeg la fram her er basert på hva man kan få ut av en motor ved å gjøre endringer i motoren eller å fjerne deler, ikke ved å sette inn eller bytte ut deler...

 

Jeg vet også at Mariner og Mercury er samme motor, derfor lurte jeg også på denne påstanden. Jeg husker ikke hvor jeg fant kilden men det var gjennom en forhandler som solgte flere forskjellige merker, den hadde sitt opphav i et båtblad og kommer ut årlig. Listen jeg fikk se gjaldt for 2004...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mercury yter ikke 9,9hk før den trimmes. Selv etter dne trimmes yter den kun 9,8hk...

Utav det jeg kan se på spesifikasjonene på Mercury totakt 9.9 og 15 hk er påstanden din feil. 15 hk og 9.9 hk er kliss like, så ved en eventuell avplombering eller skifte av forgasser, vil en 9.9 bli en fullverdig 15 hk'er.

 

Dette forutsetter at "trimmingen" blir utført riktig, og alle blokkerende/reduserende ledd blir fjernet.

 

Mercury totaktere er nydelige motorer med en deilig lyd. :love:

Jepp der sier du det. Ved å skifte ut deler kan man trimme den til mer. Listen jeg la fram her er basert på hva man kan få ut av en motor ved å gjøre endringer i motoren eller å fjerne deler, ikke ved å sette inn eller bytte ut deler...

Hvis det er forklaringen, er tallet på Suzuki feil. Der har man i langt tid måttet skifte forgasser for å få mer gamp.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Mercury yter ikke 9,9hk før den trimmes. Selv etter dne trimmes yter den kun 9,8hk...

Utav det jeg kan se på spesifikasjonene på Mercury totakt 9.9 og 15 hk er påstanden din feil. 15 hk og 9.9 hk er kliss like, så ved en eventuell avplombering eller skifte av forgasser, vil en 9.9 bli en fullverdig 15 hk'er.

 

Dette forutsetter at "trimmingen" blir utført riktig, og alle blokkerende/reduserende ledd blir fjernet.

 

Mercury totaktere er nydelige motorer med en deilig lyd. :love:

Jepp der sier du det. Ved å skifte ut deler kan man trimme den til mer. Listen jeg la fram her er basert på hva man kan få ut av en motor ved å gjøre endringer i motoren eller å fjerne deler, ikke ved å sette inn eller bytte ut deler...

Hvis det er forklaringen, er tallet på Suzuki feil. Der har man i langt tid måttet skifte forgasser for å få mer gamp.

Nei, ikke i de seneste årene. Jeg lurte på å kjøpe Suzuki 9,9 i fjor. Forhandler sa at det kunne gjøres på få minutter uten arbeid, men det kostet 400kr da :p

Men, det var i hvert fall ikke nødvendig å skifte forgasser...

Lenke til kommentar
hvis du ikkje bytta forgasser får du en 12 -13 hk.. du er rimelig dom hvis du betaler noken for og skru på en skrue.. :whistle:

Hmmm. Jeg tror du kan få 14 hester ut av en Suzuki 04 mod eller nyere uten for mye tjas og mas :p Men det er jo små forskjeller, en hest fra elelr til er ikke mye...

 

Edit: Grunnen til å betale for å trimme er at garantien blir intakt, i hvert fall i følge forhandler...

Endret av jonas27389
Lenke til kommentar
hvis du ikkje bytta forgasser får du en 12 -13 hk.. du er rimelig dom hvis du betaler noken for og skru på en skrue.. :whistle:

Hmmm. Jeg tror du kan få 14 hester ut av en Suzuki 04 mod eller nyere uten for mye tjas og mas :p Men det er jo små forskjeller, en hest fra elelr til er ikke mye...

 

Edit: Grunnen til å betale for å trimme er at garantien blir intakt, i hvert fall i følge forhandler...

nei trur ikkje det, har den motoren sjøl, 04 mod tvila på at der e noke serlig mer enn 12 hk,har snakka me forhandleren om det, får ikkje 15 hk før eg bytta forgasseren..

Lenke til kommentar
hvis du ikkje bytta forgasser får du en 12 -13 hk.. du er rimelig dom hvis du betaler noken for og skru på en skrue.. :whistle:

Hmmm. Jeg tror du kan få 14 hester ut av en Suzuki 04 mod eller nyere uten for mye tjas og mas :p Men det er jo små forskjeller, en hest fra elelr til er ikke mye...

 

Edit: Grunnen til å betale for å trimme er at garantien blir intakt, i hvert fall i følge forhandler...

nei trur ikkje det, har den motoren sjøl, 04 mod tvila på at der e noke serlig mer enn 12 hk,har snakka me forhandleren om det, får ikkje 15 hk før eg bytta forgasseren..

Jaja, da vet jeg hvilken forhandler som lyger for meg.

 

:ikke handle der flere ganger:

Lenke til kommentar
Når du innleder listen din med ordet trimming, og ikke avplombering, gir det veldig feil signaler i forhold til innholdet.

Tja... Det kommer an på hva man legger i ordet trimming. Ved trimming av påhengsmotorer tenker jeg på enkle modifikasjoner for å frigjøre en del hester...

Men, det er jo mulig at du tenker annerledes. Uansett så har vi klarnet opp i det nå :p

Lenke til kommentar
på tohatsu må du sette inn dela for og få 17,8 hk..

Nei, der tar du feil min venn. Jeg har selv en Tohatsu 2004 mod. 9,9hk.

 

De fleste produsenter av påhengsmotorer velger å produsere 15-hestere og trimme disse ned til 9,9/10hk. Det er billigere å produsere 100 15-hestere å skfite ut forgasser enn å produsere 50 15-hestere pg 50 9,9hk. I bunn og grunn er altså de fleste 9,9hk en 15hk. Potensialet til trimming ligger der, men man må som regel skifte deler for å få full ytelse.

 

Det spesielle med Tohatsu er at de også har valgt å produsere 18hk, noe ikke andre produsenter gjør. De produserer altså 18hk og "trimmer" disse ned til 9,9hk og 15hk. På modeller fra før 2004 har 18hk og 9,9hk/15hk forskjellig forgasser, dermed må denne skiftes for å få full ytelse. Det spesielle med Thohatsu de to siste årene er ny forgasser, en såkalt hjerteforgasser. De har valgt å utstyre 9,9hk og 15hk med samme forgasser som 18hk. Dermed kan man enkelt trimme en Tohatsu 9,9hk til 17,8hk uten å skifte deler. Det er akkurat samme motor som 18hk.

Lenke til kommentar
Etter det jeg kan se på Tohatsu sine sider, produseres ikke 9.9'en lengre, kun 15 og 18 hk. 15 og 18-hesteren har som du sier likt slagvolum og er derfor samme motoren.

Men disse motorene er da 4-taktere, på 2-takt-siden har Tohatsu lite å stille med.

Thohatsu produserer både 9,9-, 15- og 18hk 2 -taktere... 9,9 og 15 kan enkelt modifiseres til å yte 17,8hk. Men, 18hk har litt større slagvolum og yter derfor ca. 1 hest mer...

Lenke til kommentar
Etter det jeg kan se på Tohatsu sine sider, produseres ikke 9.9'en lengre, kun 15 og 18 hk. 15 og 18-hesteren har som du sier likt slagvolum og er derfor samme motoren.

Men disse motorene er da 4-taktere, på 2-takt-siden har Tohatsu lite å stille med.

Thohatsu produserer både 9,9-, 15- og 18hk 2 -taktere... 9,9 og 15 kan enkelt modifiseres til å yte 17,8hk. Men, 18hk har litt større slagvolum og yter derfor ca. 1 hest mer...

Jeg så på den amerikanske siden. :blush:

Lenke til kommentar
Men, vet du hvordan man gjør det for å få 17,8hk i motoren?

Jeg vet ikke nøyaktig hvaman gjør. Men det er ikke noen stor operasjon. Hos forhandleren jeg kjøpte min motor tok det ca. 5 minutter. Jeg tror det er en sperre i forgasseren som fjernes. Men det kan være lurt å la en forhandler gjøre det slik at garantien blir inntakt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...