Gå til innhold

Slutt for SD-minnekortene?

Anbefalte innlegg

Min søster kjøpte seg Canon Ixus 30 her om dagen. Da kameraet ikke har mer enn 15 MB internminne, trenger hun også et minnekort. Ixus 30 leser først og fremst SD-kort og da vi så et godt tilbud i en reklameavis på et kort med 256 MB hos Elkjøp, ville hun benytte seg av dette tilbudet.

Da vi kom til Elkjøp (i Sandvika) fantes det ingen SD-minnekort i hyllene og heller ikke merkelapper i hyllene for SD-minnekort. Da vi omsider fikk hjelp av en selger, fortalte han oss at SD-kortene var ute av produksjon og at miniSD-kortene skulle ta over SD-kortenes plass. Jeg spurte han hvorfor andre butikker fortsatt selger vanlige SD-kort. På det svarte han at de bare tømte lagrene sine for de minnekortene de hadde igjen. Han var visstnok svært fasinert av adapteret for å gjøre at miniSD'ene får samme størrelse som SD-kortene, og snakket om dette hver gang jeg prøvde å si at det egentlig ikke var dette minnekortet kameraet støtter.

Jeg synes at påstanden var rar og kan ikke skjønne hvorfor Elkjøp annonserer for SD-kort hvis de ikke lenger selger dem. Jeg vil gjerne vite om det var jeg eller selgeren som tok feil. Dessuten hadde det vært fint om noen kunne forklare meg om det er noen stor forskjell på pris/ytelse (altså lese/skrivehastighet) mellom miniSD og SD og om det ville lønne seg å gå i en annen butikk og kjøpe et SD-minnekort.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørtes merkelig ut synes jeg :hrm:

Jeg har ikke hørt om at SD kort er på vei ut. Jeg kjøpte ett 256 SD kort på Elkjøp for noen uker siden, og de hadde godt utvalg der (alt fra 64 til 1GB SD kort).

Kjøpte også ett Lexar 512 SD kort fra Netshop forrige uke (395,- tror jeg betalte for det).

Nå følger ikke jeg med på nyheter o.l. om minnekort i noen stor grad, men jeg tror kanskje du fikk ett standard "bullshit-elkjøp-uvitende selger-svar"...

Har forøvrig ett Ixus 30 selv, og har i tillegg til 16MB kortet som fulgte med nå 1 stk 128 kort, 2 stk 256 kort og ett 512 kort. Kjøpte også 2 ekstra batterier til en billig penge nå (ca. 400 med frakt!).

Er godt fornøyd med kameraet forøvrig!

*EDIT* Burde det ikke stått her, hvis det er på vei ut? http://www.sdcard.org/WhatsNew.aspx

Endret av mjau
Lenke til kommentar

Tviler på at SD-kort "forsvinner" med det første. Det er ikke så utrolig lenge siden 2GB versjonene ble lansert, og det dukker stadig opp nye med raskere skive og lesehastighet. At fokus på å gjøre dem mindre og raskere ender opp med "overgang" til Mini SD-korter med tid og stunder er vel bare naturlig. Det meste blir jo mindre etter hvert..

Kanskje kommer vi til å se at ~halvering i størrelse ikke kommer til å hinde dobling og sikkert enda større forbedring av kapasiteten.. Og da er det kjekt å kunne benytte disse i vår "urgamle" utstyr med et adapter. Jeg har sett at det faktisk inngår slike adapter i prisen på enkelte (SanDisk) Mini SD-korter. Antageligvis fordi det ikke er så mye utstyr som støtter dem enda. Andre plasser koster de under en neve dollar (3-4 US$).

Lenke til kommentar

stemmer at noen leverandører faser ut vanlige sd kort, og prisen på vanlige i forhold til mini er den samme, og det følger med adapter til miniene så det blir like som et sd.

Kunne ikke i farten finne noen tall på lese/skrivehastighet, men sandisk skriver at mini sd tilbyr det samme som sd bare i mindre størrelse.

Så er vel ikke så rart at en så stor kjede som elkjøp dropper å ha sdkort i hyllene da det medfører en del mindre jobb for dem, de kan øke volumet på en type kort, og dermed presse prisene mer på dem

Lenke til kommentar
*EDIT* Burde det ikke stått her, hvis det er på vei ut? http://www.sdcard.org/WhatsNew.aspx

det gjør jo det hvis du bare gidder å se etter

http://www.sdcard.org/minisd/index.html

tipper nok at det dermed blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i sd da, da naturlig butikker heller har et kort som dekker 2 løsninger enn 1

så selgeren er vel ikke akkurat på bærtur, imotsetning til et par som har kommentert på denne tråden :p

Lenke til kommentar

Nå står det vel ikke på denne siden over at SD kortene er på vei ut akkurat, bare at mini SD kan benyttes i "jakke" som stort SD. Så påstanden til Elkjøps selger er fortsatt ikke bevist.

Lenke til kommentar

Ser fortsatt ikke noen sted at SD kort er på vei ut.

Har aldri sett et mini-SD kort i butikken der jeg jobber... det er hovedsaklig ment til bruk i mobiltelefoner. Sitat fra linken i forrige innlegg :

"The miniSDTM card was developed to meet industry demands for downsizing mobile phones"

Vanlig SD kort er like "hot" som det var for kort tid siden. Det skjærer meg i hjertet når jeg hører om selgere som denne her, som egentlig ikke har peiling, men som lar folk tro han har det. Det er rett og slett bare en dårlig unnskyldning for at de ikke har SD kort inne, og skaper mye rot, forvirring og feilkunnskap blant folk. Det er slik enkelte "myter" skapes, og det er opp til oss mer seriøse selgere å motbevise de. Det er ikke alltid like enkelt, når de har hørt noe annet først.

tipper nok at det dermed blir vanskeligere og vanskeligere å få tak i sd da, da naturlig butikker heller har et kort som dekker 2 løsninger enn 1

Mini-SD vil med sin lille størrelse og adapter være dyrere enn standard SD kort.

så selgeren er vel ikke akkurat på bærtur, imotsetning til et par som har kommentert på denne tråden :p
Og det vet du fordi...? Slik det ser ut på de to linkene som er nevnt i denne tråden, så skal SD og mini-SD leve side om side, ihvertfall noen år til.
Lenke til kommentar
Og det vet du fordi...? Slik det ser ut på de to linkene som er nevnt i denne tråden, så skal SD og mini-SD leve side om side, ihvertfall noen år til.

tenkte da på kommentarer som: "helt på bærtur", " Det må være ren svada" osv

det er jo 2 spm her egentlig som henger sammen:

1) vil leverandører ta inn begge kort da det ene (minisd) dekker begges bruk?

2) vil produsenten produsere begge kort da det ene (minisd) igjen dekker begges bruk?

det er vel en faktor her og det er pris

spm 1 vet jeg svaret på i henhold til en leverandør, spm 2 får vi vente og se

for orden skyld har jeg ikke sagt at han har helt rett, jeg bare misliker enkeltes bastante innspill på at han har feil uten å komme med en eneste begrunnelse.

for orden skyld så fant jeg denne:

Will the miniSD™ Card replace the current SD Memory Card?

No, not at all. The miniSD™ Card was designed to meet a special requirement from some of the mobile phone companies in Japan for the smallest possible memory card size.

på: http://www.sdcard.com/usa/TextPage.asp?Page=8

edit: og nå kommer Plus SD, phew :p

Endret av Grokster
Lenke til kommentar

Så på din siste link står det også litt om aktørene bak SD Assosiation og målet deres: "The association aims to establish the technical and specification standards for SD Memory Card applications, to continuously promote the SD memory card as the de-facto industry standard.." Fra Januar 2000 til dette ble lansert gikk det vel noe tid så det er ekstremt usannsynlig at man velger å avvikle det man satser på som "de facto standard" etter 3-4 år. Dessuten er det så mange produsenter som kniver om å selge at jeg tviler på at noen tør trekke seg først. Det blir ihvertfall ikke SanDisk eller Lexar.

Edit: Jeg har forespurt på world-wide fora uten at noen tror på dette. Tvert imot, når så mange kameraprodusenter satser på SD blir ikke dette droppet. For mange kroner står på spill.... ;)

Endret av Ib
Lenke til kommentar
1) vil leverandører ta inn begge kort da det ene (minisd) dekker begges bruk?

2) vil produsenten produsere begge kort da det ene (minisd) igjen dekker begges bruk?

det er vel en faktor her og det er pris

spm 1 vet jeg svaret på i henhold til en leverandør, spm 2 får vi vente og se

Saken er vel den at når et produkt gjøres mindre, og man i tillegg må legge med en adapter, så blir det dyrere. Det vil si at SD kort fortsatt vil være billigst for de som kun behøver det i digitalkameraene sine. SD kort er også små nok til at de ikke bygger unødvendig på digitalkamera som allerede i dag er meget små. Som du selv siterer, så er mini-SD ment til mobilmarkedet, og ikke digitalkameramarkedet.

Det vil derfor være skadelig for El-kjøp om de velger å kun ta inn den dyreste SD minnekorttypen, da ikke alle tror på det El-kjøpansatte sier. Så vidt jeg vet, er det også kun El-kjøp som bedriver denne noe merkelige taktikken. Det er en måte å føre kundene bak lyset, å tvinge de til å kjøpe et dyrere produkt enn det som er nødvendig for å få full utnyttelse av det de kjøper. Samtidig er det ofte leveringsproblemer med relativt nye produkter, da etterspørselen er vanskelig å forutsi på forhånd. De kan derfor fort og ofte gå tom for mini-SD, og hva gjør de da?

Så da blir det ENDA en ting vi som jobber i mer seriøse butikker må prøve å forklare de typiske El-kjøp kundene som kun stoler på El-kjøp, og ingen andre. De vil jo tro at vi prøver å svindle de når vi vil selge de vanlige SD kort (ja, det finnes de som tror at alle som mener noe annet enn El-kjøp, prøver å svindle de). Blir lettere irritert...

Lenke til kommentar

er vel ikke akkurat slik at mini sd er enorm mye dyrere enn sd, og med det volumet jeg tipper elkjøp handler hos sandisk så er det neppe noe problem for dem å få mini til samma pris som vanlige.

og ser man av prislista til mpx på sandisk kort så er det ikke mye forskjeller, faktisk er mini 2% dyrere, eller 505 istede for 495 for et 512 kort.

http://www.mpx.no/aspx/produkter.aspx?l=3&...2&g2=402&g3=235

en prisforskjell som gjør at jeg trur det er flere butikker som dropper vanlige sd kort, spesielt for butikker som også selger mobiler.

men om det er rett av selgeren å få sd kort til å virke som en gammel teknologi er jo noe annet..... men om en butikk heller vil selge mini sd til samme pris som sd så kan vi jo egentlig ikke annet enn å juble siden vi får et mer fleksibelt kort for pengene våre.

Lenke til kommentar

Tsk tsk... :nei:

Eksakt hvor står det der at SD kort skal gå ut og bli helt erstattet av miniSD?

Jeg leste både det som sto der + ganske mye annet inne på siden, og ikke ett sted står det at SD kort er ute av produksjon!

Det var det som var utgangspunktet for denne tråden - her er en reminder for de som trenger det;

Da vi omsider fikk hjelp av en selger, fortalte han oss at SD-kortene var ute av produksjon og at miniSD-kortene skulle ta over SD-kortenes plass. Jeg spurte han hvorfor andre butikker fortsatt selger vanlige SD-kort. På det svarte han at de bare tømte lagrene sine for de minnekortene de hadde igjen. Han var visstnok svært fasinert av adapteret for å gjøre at miniSD'ene får samme størrelse som SD-kortene, og snakket om dette hver gang jeg prøvde å si at det egentlig ikke var dette minnekortet kameraet støtter.

Så, skjerpings! Det skulle ikke overraske meg særlig hvis du jobber på Elkjøp selv... :hmm:

Lenke til kommentar

Tsk tsk... :nei:

Eksakt hvor står det der at SD kort skal gå ut og bli helt erstattet av miniSD?

Jeg leste både det som sto der + ganske mye annet inne på siden, og ikke ett sted står det at SD kort er ute av produksjon!

Det var det som var utgangspunktet for denne tråden - her er en reminder for de som trenger det;

Da vi omsider fikk hjelp av en selger, fortalte han oss at SD-kortene var ute av produksjon og at miniSD-kortene skulle ta over SD-kortenes plass. Jeg spurte han hvorfor andre butikker fortsatt selger vanlige SD-kort. På det svarte han at de bare tømte lagrene sine for de minnekortene de hadde igjen. Han var visstnok svært fasinert av adapteret for å gjøre at miniSD'ene får samme størrelse som SD-kortene, og snakket om dette hver gang jeg prøvde å si at det egentlig ikke var dette minnekortet kameraet støtter.

Så, skjerpings! Det skulle ikke overraske meg særlig hvis du jobber på Elkjøp selv... :hmm:

tåpelig innlegg :thumbdown:

hvor på denne siden står det at de i er i produksjon?

det halvparten her ikke skjønner er at sd teknologien ikke er avlegs men at det har nå da kommet 2 kort som er mindre enn de opprinnelige kortene, som også begge 2 har utvidet funksjonalitet, dermed så er skriften på veggen for disse kortene ikke sd teknologien

hvorvidt det skjer idag eller om et år er ikke akkurat poenget her.

Som da Afset sier vil nok vanlige sd kort kunne være billigere og dermed bli produsert en stund til, men det må vi nok bare vente å se

så en liten digresjon, hvis en kommer med en påstand og du er uenig så underbygg påstanden din, ikke vis din uvitenhet med å komme med:

" Hørtes merkelig ut synes jeg"

"Jeg har ikke hørt om at SD kort er på vei ut"

"du fikk ett standard "bullshit-elkjøp-uvitende selger-svar""

osv

Lenke til kommentar

Mange Elkjøp-butikker har SD kort (alle Elkjøp i distriktet her har iallefall!). Men skal man dømme utifra siden til Elkjøp satser de kanskje sterkere på miniSD - SD kort finnes kun i 64/128/256 versjoner mens miniSD finnes opptil 1024 (men som sagt; alle butikker her oppe har SD kort i alle varianter inntil 1024). Hva som er strategien til Elkjøp når det gjelder SD/miniSD vet ikke jeg, men selv om de vil satse mest på miniSD så kan de ikke servere kundene sine usannheter - that's the bottom line!

Om situasjonen i Sandvika er at Elkjøp ikke hadde inne akkurat da, og at selgeren bare ville få solgt ett kort uansett... vel det vites ikke (men jeg har mine mistanker). Det kan være at Elkjøp butikker vil tømme lagrene sine for SD kort og kun gå over til å selge miniSD (etter indikasjoner fra websiden til Elkjøp), men de kan alikevel ikke si at SD kort ikke lages lengere og at alle butikker tømmer sine lagre!

Hadde jeg bare hatt en krone for hver gang jeg har overhørt eller snakket med selgere på Elkjøp som forteller noe som er direkte usant eller generelt er på bærtur... noen selgere vet nok hva de driver med, men de er dessverre i mindretall basert på mine egne erfaringer. Jeg vet mer om selgerkulturen på Elkjøp enn jeg egentlig vil vite...

Poenget er at SD kort ikke er ute av produksjon enda, og butikkene ikke tømmer sine lagre enda - så selgeren på Elkjøp i Sandvika dro en spansk en. Enten for å absolutt selge ett kort der og da... eller fordi han ikke visste hva han snakket om/blitt instruert av sjefen sin til å si det.

Om da vanlige SD kort vil gå ut av produksjon i den nærmeste fremtid eller ei er uvesentlig for denne diskusjonen akkurat nå. Poenget er og blir at SD kort fortsatt produseres - og at det trådstarter ble fortalt på Elkjøp ikke stemmer 100%.

MiniSD kort med adapter er ikke avskrekkende dyrt hos Elkjøp, men så lenge jeg kun har bruk for SD kort til ett digitalkamera vil jeg ha ett vanlig SD kort. Jeg tror neppe jeg er alene om det?

Så, Grokster; jobber du på Elkjøp? Eller er du bare nok en kverulant som ikke er tørr bak ørene enda? Dette er ett diskusjonsforum, ikke en faktaside. Så at jeg kom med utsagn som "Hørtes merkelig ut synes jeg" og "Jeg har ikke hørt om at SD kort er på vei ut" helt til å begynne med før jeg sjekket litt rundt, ser jeg på som vanlig talemåte på ett forum som dette. Jeg syntes det hørtes merkelig ut første gangen jeg leste det og jeg hadde ikke hørt om at SD kort var ute av produksjon. Men hvis du mener at absolutt alle innlegg/meninger i dette forumet må underbygges og bevises først, så beklager jeg på det dypeste at jeg snakket/skrev før jeg tenkte meg om minst en gang. Neste gang jeg skal svare på ett innlegg, skal jeg ta en ukes faktainnsamlingsrunde for å underbygge mine uvitende påstander - så slipper vi at du blir opprørt over at sånne som meg skriver tåpelige innlegg.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Afseth og Mjau over.

Det er ikke synliggjort fnugg av bevis noe sted for at SD kort er på vei ut. Så når det først skal underbygges påstander, må noen gjøre hjemmeleksa si bedre: Jeg anser det fortsatt som ren svada fra Elkjøp, så lenge bevis for at de er på vei ut, ikke legges frem.

Lenke til kommentar
Men hvis du mener at absolutt alle innlegg/meninger i dette forumet må underbygges og bevises først, så beklager jeg på det dypeste at jeg snakket/skrev før jeg tenkte meg om minst en gang. Neste gang jeg skal svare på ett innlegg, skal jeg ta en ukes faktainnsamlingsrunde for å underbygge mine uvitende påstander - så slipper vi at du blir opprørt over at sånne som meg skriver tåpelige innlegg.

kjempeinnlegg :thumbup:

selv om du er rimelig ironisk på slutten her, alt jeg ber om underbygg påstander litt som du gjør i dette innlegget, kvaliteten stiger da og vi beveger oss videre i en diskusjon.

ang. spm så får vel Afseth finne ut dette, da han vel er den eneste her som jobber i en fotobutikk og kan gjøre annet med saken enn å synse :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...