Gå til innhold

RAM TIL SOKET 939! HVA ER KRAFTIGST?

RamGuy

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg skal oppgradere PC-en min i August/September.

Da trenger jeg RAM, mye RAM, kraftig RAM!

Ikke tenk noe særlig på prisen. Jeg skal ha totalt 2048MB med DDR-DIMM RAM!

Ønsker en hastighet på minst 550MHz!

Jeg vet ikke om jeg skal ta dual channel kort, burde jeg det?

For øyeblikket ser det ut som det blir 4x 512MB RAM kort, er det lurt? Når det bare er plass til fire kort på hovedkortet?

Jeg ser på to kort nå:

Det ene er et:

http://www.ocztechnology.com/products/memo...nf4_special-eol OCZ PC5000 Platinum Dual Channel 2x512MB kort

Det andre er et:

http://www.ocztechnology.com/products/memo...hannel_platinum OCZ PC4800 Platinum Dual Channel 2x512MB kort

Også lurer jeg på hva dette er: (Er det noe man burde ha?)

http://www.ocztechnology.com/products/powe...agnostic_device OCZ DDR BOOSTER?

Jeg finner ingen priser på de kortene jeg har skrevet ovenfor! Er det en grunn for det? Har de ikke kommet ut enda? Eller hva er det? Kan noen prøve å finne prisene til meg. Please...

Skal bruke kortene på et http://www.dfi.com.tw/Product/xx_product_s...TYPE=LP&SITE=UK DFI LandParty nForce 4 SLI-DR kort, MSI K8N Diamond kort eller et ASUS A8N SLI - Platinum kort! Har ikke helt bestemt meg enda.

Så har dere noen andre DDR-DIMM kort å anbefale? Ta gjerne med linken til kortet!

Og hva syntes dere om kortene jeg vurderer? Og hvem av dem er best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OCZ 1024 MB E.L. Platinum Dual Channel Rev.2 er det råeste du får til socket 939, og den har scoret høyest i alle testene den har gått gjennom (de greier over DDR600 med greie timings).

Men siden du nevner DFI nF4 kan det være verdt å ta en kikk på OCZ 1024 MB Gold VX PC-3200 eller OCZ 1024 MB Gold VX PC-4000 siden de yter enda bedre enn Rev.2-brikkene hvis de får nok spenning. Nok spenning vil si rundt 3,5-3,6 V, noe som kun DFI nF4 kan levere.

(de greier DDR500 på 2-2-2-5 timings)

Men jeg er litt usikker på hvor bra det går an å overklokke med 4x512 MB-brikker. Tidligere har minnet måtte kjørt med 2T Command Rate ved bruk av 4 brikker, men med Venice skal visst dette være løst. Allikevel er det tungt for prosessor/spenningsregulatorer å drive 4 brikker, ihvertfall på 3,5-3,6 V.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Man må fremdeles bruke 2T med venice/san-diego

med 4 moduler populert (8 banks totalt) .

Men man kan garantert unngå å bli droppet tilbake til DDR333 .

Så to moduler av 1024MB ville vært mitt valg hvis jeg skulle ha

2GB minne .

Anbefaler:

OCZ:

OCZ4002048ELDCPE-K

Corsair :

Twinx2048-3200c2

Holder en knapp på

OCZ EL DDR PC-3200 Dual Channel Platinum

2GB-kit : OCZ4002048ELDCPE-K

Cas 2-3-2-5

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte disse billige, raske(2.3.2.5) og 2x1Gb brikkene. Til ca 2000,-

http://www.mpx.no/aspx/login.aspx?ReturnUr...2102&plid=52102

Greit nok og kjøpe bra ram, men det ekke vits å betale mer enn du må for det samme.

CL 2.3.2.5 er det raskeste jeg har funnet for DDR400/PC3200 1GB chiper.

Kjøper du 4x512 brikker får du CL 2.2.2.5 brikker.

Det som man skal være obs på ved nForce4, etter hva jeg har hørt, er at det "støtter ikke" 4GB. Jeg er klar over at det står at the støtter opp til 4GB, men det stemmer ikke ,har jeg blitt fortalt. Med 4x1024 Mb uansett CL og hastighet får du bare ca3300 MB ram i en hastighet på 330mhz. Det er i allefall det jeg har blitt fortalt, men det er mulig noen andre kan forklare det bedre, hvorfor eller korrigere meg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det som man skal være obs på ved nForce4, etter hva jeg har hørt, er at det "støtter ikke" 4GB. Jeg er klar over at det står at the støtter opp til 4GB, men det stemmer ikke ,har jeg blitt fortalt.

Tja, dette kommer jo mye an på hvilken CPU-revisjon man har, ettersom minnekontrollerne er et er de områdene som nok er blitt mest utbedret i løpet av levetiden til K8-arkitekturen. Det kan også variere litt fra ett hovedkort til ett annet hvilke sloter som funker best, hvor bra BIOSen er, strømstabilitet, osv.

4GB er nok fortsatt i meste laget, både av hensyn til minnekontrollerens last og hovedkortets strømkrets, så jeg vil ikke utelukke at man vil få problemer med 4GB - i form av stabilitetsproblemer og at man må bruke lav klokke og slakke timings.

Det finnes flere eksempler på minnemengder som en plattform støtter "på papiret" - som at nForce2 støtter 2GB uten divider, og med 1T command rate. Tror ikke det finnes mange eksempler på folk som har klart det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...