blackbrrd Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 1stk 7800gtx = 5695kr2st 6800ultra = 7990kr Du får 7800 GTX fra 4300 og oppover. Og på den dagen når R520 kommer så tipper jeg fra ca. 3600,- og oppover.... Nå får man Geforce 4 ti4600 for 250kr, nytt kosta det 4000kr. Tilfeldig? Ikke det nei? Det koster å ha max ytelse idag. Å kjøpe det som var max ytelse for 3 måneder siden blir naturlig nok billigere. Jeg legger merke til at du sier fra 3600 og oppover... Jeg tipper at ati sitt kort som yter ca likt som 7800gtx vil kostet +/- 200kr av hva 7800gtx koster på det tidspunktet. Yter ati sitt beste kort vesentlig bedre enn nvidia sitt beste kort vil det også koste vesentlig mer. Det er ihvertfall det normale. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 En ting jeg _kan_ være enig i, er at det ikke er noe revolusjonerende med kortet, slik som hoppene fra GeForce ->GeForce2 ->Geforce3, på de årene skjedde det veldig mye med shading, anti-aliasing, alpha-effekter etc, noe sånt er ikke tilstede i hoppet mellom 6800 -> 7800. SM 3.0 har liksom ikke blitt det store, de nye Parallax-mappinga så spennede ut, det gjorde Transparency SSAA også, men det er ikke så store kvantesptrang som tidligere. Er lov å håpe på at det komer noe som bringer oss nermere fotorealisme, men det er på ingen måte noe man må forvente av et generasjonsskifte. S-ata Hva har det med saken å gjøre? Nåja, jeg synes www.hardocp.com har noen veldig illustrerende bilder: http://www.hardocp.com/article.html?art=Nzg0LDEz Legg merke til hvor mye bedre skyggene ser ut... Soft shadows er fine saker. Jeg har ikke klart å bestemme meg for om jeg synes HDR ser bra ut eller ikke, tror jeg må spille med og uten for å kunne bestemme meg. Poenget med HDR er at du kan ha veldig lyse partier i et bilde uten at hele scenen blir utvasket. Etter hva jeg har forstått krever både HDR og soft shadows for mye av all tidligere hardware til å bli brukt. PS. jeg sitter med geforce4 ti4200 i min stasjonære og radeon 9600 i min bærbare - mao, jeg sier ikke LØP OG KJØP, men at jeg synes at nvidia har tatt et godt steg videre i å gjøre 3d grafikk på pc'n bedre. Om 1-2 år vil ytelsen av 7800gtx være mainstream. Lenke til kommentar
Plasmaboy Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Skjønner ikke helt hva du mener med halvhjerta påstander uten backing og slikt, kan du komme med noen eksempler, gi meg også noen eksempler på at jeg har vært usaklig. Dette er jeg ikke enig i. Det er vel omtrent her problemet ligger. Hvis du skumleser denne tråden så burde de fleste plukke opp at mange er enige i at du opptrer litt usaklig og bastant. Kanskje litt dreid tittel på tråden, men eller så er det vel ikke jeg som har vært usaklig. Kanskje dette er noe du kommer med for å selv framstå som mer seriøs, ikke vet jeg. ..og omtrent der gikk jeg tom for tålmodighet. Om du ikke klarer å holde deg til temaet og faktisk produsere en argumentasjon basért på fakta og fornuft er ikke jeg interessert i å diskutere videre. Det virker uansett som de mange av de som har lest tråden har gått lei av at du tydeligvis ikke tar hintet. Om ikke annet har jeg i alle fall vært med å produsere en tråd som resten av folka på jobben nå sitter og humrer godt av - noe godt kom det derfor ut av den. Ja ja, men ikke gi opp så lett da, hvis du faktisk mener at jeg har kommet med usaklige innlegg så er det veldig enkelt å vise til noe, så kom igjen. At folk kaller en for usaklig for de en ikke er enig, det er jaggu utrolig, men det viser jo litt hva slags nivå end del forumister ligger på. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Jeg legger merke til at du sier fra 3600 og oppover... Jeg tipper at ati sitt kort som yter ca likt som 7800gtx vil kostet +/- 200kr av hva 7800gtx koster på det tidspunktet. Yter ati sitt beste kort vesentlig bedre enn nvidia sitt beste kort vil det også koste vesentlig mer. Det er ihvertfall det normale. Du har nok helt rett som vanlig, ser faktisk ikke helt bort i fra at 7800gtx vil bli enda billigare den dagen Kan bare konstatere at nVidia har lagt press på ATI ang. prising av nye kortene siden de var først ute med et "nytt" kort(serie). Nå rekker nV. å ta inn en vesentlig del av utviklingskostnader innen et par mnd. i forhold til ATI, dvs. et lite økonomisk overtak hva gjelder markedsandeler og salg fra nå av og frem til R520 kommer ut. Lenke til kommentar
jarex Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 nå må dere høre på PlasmaBoy der er faktisk endel i det mannen sier da, gikk fra 9800pro til x850xt selv liten forskjell der altså, kunne kjøre høyere oppløsning. med litt mere detaljer men så liten forskjell i fks BF2 Lenke til kommentar
Plasmaboy Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 Bare for å illustrere hva jeg mener så bare les denne artiklen fra IT avisen i dag http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306450 Og så sitat: Ett 7800-kort skal til og med være raskere enn to stk. SLI-sammenkoblete 6800-kort. Hvis en sjekker 3D Mark 2003 testen hos feks Toms Hardware så er det vel ingen som tror på dette. Her får 2 stk 6800kort 21817 poeng mens 1stk 7800 kort får 16083 poeng. Sjekk link: http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...tml#3dmark_2003 Lenke til kommentar
Plasmaboy Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 En ting jeg _kan_ være enig i, er at det ikke er noe revolusjonerende med kortet, slik som hoppene fra GeForce ->GeForce2 ->Geforce3, på de årene skjedde det veldig mye med shading, anti-aliasing, alpha-effekter etc, noe sånt er ikke tilstede i hoppet mellom 6800 -> 7800. SM 3.0 har liksom ikke blitt det store, de nye Parallax-mappinga så spennede ut, det gjorde Transparency SSAA også, men det er ikke så store kvantesptrang som tidligere. Er lov å håpe på at det komer noe som bringer oss nermere fotorealisme, men det er på ingen måte noe man må forvente av et generasjonsskifte. S-ata Hva har det med saken å gjøre? Nåja, jeg synes www.hardocp.com har noen veldig illustrerende bilder: http://www.hardocp.com/article.html?art=Nzg0LDEz Legg merke til hvor mye bedre skyggene ser ut... Soft shadows er fine saker. Jeg har ikke klart å bestemme meg for om jeg synes HDR ser bra ut eller ikke, tror jeg må spille med og uten for å kunne bestemme meg. Poenget med HDR er at du kan ha veldig lyse partier i et bilde uten at hele scenen blir utvasket. Etter hva jeg har forstått krever både HDR og soft shadows for mye av all tidligere hardware til å bli brukt. PS. jeg sitter med geforce4 ti4200 i min stasjonære og radeon 9600 i min bærbare - mao, jeg sier ikke LØP OG KJØP, men at jeg synes at nvidia har tatt et godt steg videre i å gjøre 3d grafikk på pc'n bedre. Om 1-2 år vil ytelsen av 7800gtx være mainstream. Jeg syntes nå faktisk her at ATI kortet så mest naturtro. Virker som om det er altfor høy kontrast på nVidiakortet. Lenke til kommentar
jarex Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Noen som vil ha en KOS? vi kan jo alle være venner liksom Endret 23. juni 2005 av jarex Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Og så sitat: Ett 7800-kort skal til og med være raskere enn to stk. SLI-sammenkoblete 6800-kort. Stemmer det i 1600x1200 4xAA og 8xAF Lenke til kommentar
Plasmaboy Skrevet 23. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2005 En ting jeg _kan_ være enig i, er at det ikke er noe revolusjonerende med kortet, slik som hoppene fra GeForce ->GeForce2 ->Geforce3, på de årene skjedde det veldig mye med shading, anti-aliasing, alpha-effekter etc, noe sånt er ikke tilstede i hoppet mellom 6800 -> 7800. SM 3.0 har liksom ikke blitt det store, de nye Parallax-mappinga så spennede ut, det gjorde Transparency SSAA også, men det er ikke så store kvantesptrang som tidligere. Er lov å håpe på at det komer noe som bringer oss nermere fotorealisme, men det er på ingen måte noe man må forvente av et generasjonsskifte. S-ata Hva har det med saken å gjøre? Nåja, jeg synes www.hardocp.com har noen veldig illustrerende bilder: http://www.hardocp.com/article.html?art=Nzg0LDEz Legg merke til hvor mye bedre skyggene ser ut... Soft shadows er fine saker. Jeg har ikke klart å bestemme meg for om jeg synes HDR ser bra ut eller ikke, tror jeg må spille med og uten for å kunne bestemme meg. Poenget med HDR er at du kan ha veldig lyse partier i et bilde uten at hele scenen blir utvasket. Etter hva jeg har forstått krever både HDR og soft shadows for mye av all tidligere hardware til å bli brukt. PS. jeg sitter med geforce4 ti4200 i min stasjonære og radeon 9600 i min bærbare - mao, jeg sier ikke LØP OG KJØP, men at jeg synes at nvidia har tatt et godt steg videre i å gjøre 3d grafikk på pc'n bedre. Om 1-2 år vil ytelsen av 7800gtx være mainstream. Jeg syntes nå faktisk her at ATI kortet så mest naturtro. Virker som om det er altfor høy kontrast på nVidiakortet. OK, det er litt bedre sortnivå på nVidia sitt bilde Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Bare for å illustrere hva jeg mener så bare les denne artiklen fra IT avisen i dag http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306450 Og så sitat: Ett 7800-kort skal til og med være raskere enn to stk. SLI-sammenkoblete 6800-kort. Hvis en sjekker 3D Mark 2003 testen hos feks Toms Hardware så er det vel ingen som tror på dette. Her får 2 stk 6800kort 21817 poeng mens 1stk 7800 kort får 16083 poeng. Sjekk link: http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...tml#3dmark_2003 Dette skal gjelde i enkelte situasjoner i Unreal Engine 3 og Battlefield 2. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2451&p=8 Lenke til kommentar
jarex Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Plasmaboy har ikke du en jobb og passe isteden for og sitte og surre her inne kanskje? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 For min del så synest eg det er veldig interresant at 7800GTX bruker 20w mindre enn 6800 Ultra. Når eg leste det ble det plutselig mye mere interresant å sette ett sånt kort i den nye PCen eg skal bygge i August Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Dette skal gjelde i enkelte situasjoner i Unreal Engine 3 og Battlefield 2. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2451&p=8 Dette er jo rett og slett imponerende. Bare synd LCD'en min bare er 1280x1024. Men, men..er vel på tide å skifte ut Ti4600 kortet med ett 7800GTX. Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Uten å ha sjekket noe mer mener jeg fremdeles at RSX er "unified shader" og 32 pipelines... det er fullt mulig at jeg tar feil, men uansett bruker de ikke den samme grafikkbrikken i en maskin med kanskje 15 ganger raskere prosessor til grafikkrelaterte oppgaver. http://www.hardspell.com/newsimage/2005-6-...4-654986702.gif But actually I do think they (nVidia) will have a unified shader architecture by the time WGF2 comes around. This time around, they don’t have the architecture and we do, so they have to knock it and say it isn’t worthwhile.- http://www.bit-tech.net/bits/2005/06/10/ri...uddy_ati/3.html :!: , jeg gir meg. Les diskusjonen etter artikkelen hos bit-tech. Det antydes visst at gode separerte pipelines er bedre enn "unified shader architecture", men at Microsoft og ATI samarbeider om å påstå noe annet. Kanskje dette er begynnelsen på en krig mellom Microsoft og ATI på den ene siden og IBM (det er forresten PowerPC i Xbox 360, så kanskje ikke), Sony, nVidia og OpenSource-bevegelsen på den andre ... Nå sier de jo at PS3 får Linux med Cedega og sånt innebygget (var det ikke noe sånt?), og man kan koble til mus og tastatur via USB. Det som mangler da er enmanns HDTV-skjermer på 19-20".. (ja, ja, bare spekulasjon) Endret 23. juni 2005 av ehasl Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Plasmaboy har ikke du en jobb og passe isteden for og sitte og surre her inne kanskje? Slike kommentarer kan du holde for deg selv, kroppen har en del saklige meninger også, så det så.... Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 TAA utgjør faktisk store forskjeller på det området dagens generasjon skjermkkort sliter litt, nemlig når man kommer veldig nære alpha-textures.. Man trenger heller ikke å komme veldig nære, på avstand vil aliasing også bli et problem i form av shimmering. Det er også et problem ja, men det er ikke relatert til alpha-textures alene. Dessuten er dette flisespikkeri, du skjønner godt hva jeg mener. Det det faktisk dreier seg om er nVidia sin utvidede/rekonstruerte bumpmapping, som de kaller "Parallax mapping" (som egentlig "bare" er en avansert form for displacement mapping). Heller en fake form for displacement mapping da det ikke er noe ekstra geometri innvolvert. Hvor har du forresen ifra at det er nVidia som har funnet opp denne teknikken? Dette er forøvrig også mulig med SM2.0. Jeg har ikke sagt noe om at det var nVidia som fant opp teknikken, kun at denne måten å gjøre det på er en av de nye tingene i 7800-serien. Lenke til kommentar
T-Bomb Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 En ting jeg _kan_ være enig i, er at det ikke er noe revolusjonerende med kortet, slik som hoppene fra GeForce ->GeForce2 ->Geforce3, på de årene skjedde det veldig mye med shading, anti-aliasing, alpha-effekter etc, noe sånt er ikke tilstede i hoppet mellom 6800 -> 7800. SM 3.0 har liksom ikke blitt det store, de nye Parallax-mappinga så spennede ut, det gjorde Transparency SSAA også, men det er ikke så store kvantesptrang som tidligere. Er lov å håpe på at det komer noe som bringer oss nermere fotorealisme, men det er på ingen måte noe man må forvente av et generasjonsskifte. S-ata Hva har det med saken å gjøre? Nåja, jeg synes www.hardocp.com har noen veldig illustrerende bilder: http://www.hardocp.com/article.html?art=Nzg0LDEz Legg merke til hvor mye bedre skyggene ser ut... Soft shadows er fine saker. Jeg har ikke klart å bestemme meg for om jeg synes HDR ser bra ut eller ikke, tror jeg må spille med og uten for å kunne bestemme meg. Poenget med HDR er at du kan ha veldig lyse partier i et bilde uten at hele scenen blir utvasket. Etter hva jeg har forstått krever både HDR og soft shadows for mye av all tidligere hardware til å bli brukt. PS. jeg sitter med geforce4 ti4200 i min stasjonære og radeon 9600 i min bærbare - mao, jeg sier ikke LØP OG KJØP, men at jeg synes at nvidia har tatt et godt steg videre i å gjøre 3d grafikk på pc'n bedre. Om 1-2 år vil ytelsen av 7800gtx være mainstream. Hei, Har akkurat gått fra et GF4 TI4600 til 6800LE, personlig synes jeg ikke det var fantastisk. Joda kortet er mye kraftigere, mange flere finesser. Kan selvfølgelig skru opp grafikken som jeg vil omtrent med masse aa af. (Kortet yter ca som et stock Ultra kort etter litt modding). Men spillene mine ble ikke mye gøyere/bedre spill fordi det kom mer og bevegelig gress og natur i Farcry, eller at i Doom 3 begynnte gulvet å skinne mer på grunn av lyset i taket.. Men det hjalp ok på. Er det bare meg? Det som jeg vil kommentere litt på de bildene fra HC er at det virker en del overdrevet med lys og skyggebruk. Det jeg mener er at lyset blir for blendende, og skyggene er for eller for lite blurret. Jeg testet med en arbeidslampe (500w) og fjernlysene på en bil, på en kasse i nytre på et mørkt sted. Klarte ikke å få den "flotte?" blendingen som i screenshotsene på HC. Samme med det sikkert ikke helt så nymonterte (Her går jeg da ut i fra at det er litt gammelt, for meg ser det slik ut) metalgulvet på den utendørsscenen. Det jeg vil si om skyggene er at de er for mye blurret der det som kaster skygge er nært det som skyggen treffer (skarpere), og ikke forandrer seg der som avstanden fra det som kaster skyggen til der den treffer blir større (mer blurret).. Du kan selv teste dette fort på rommet hjemme ved å holde noe nærmt veggen/langt fra lyskilden og omvendt så skjønner dere muligens hva jeg mener. Dette testet jeg litt med forskjellige lamper og lysettinger. No vet jeg seff ikke hva lyskildene på de spillene er, men den sjangse får jeg ta Så min mening er at dette muligens er en smule overdrevet på bildene fra HC. (hvordan er det tenkt at det skal se ut fra spillutviklerenes side?) Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 bildekvaliteten ser bedre ut med et 7800kort, men jeg er skuffet over så lavt fps hopp. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 (endret) Ja ja, men ikke gi opp så lett da, hvis du faktisk mener at jeg har kommet med usaklige innlegg så er det veldig enkelt å vise til noe, så kom igjen. Jeg har sagt at du er usakelig i det jeg quoter - om du ikke klarer å lese det du selv har skrevet så er det ærlig talt ikke mitt problem. Men, for å illustrere så kan jeg jo for eksempel ta den første posten din, som faktisk var utgangspunktet for at jeg begynte å engasjere meg i denne tråden: På papiret kan det se ut som at 24 vs 16 PIPELINES OG 80MILLIONER EKSTRA TRANSISTORER!! er fantastisk bra. Men hva gir det deg som bruker? Ihvertfall ikke en WOW opplevelse. Hva i all verden tror du bransjen handler om? Tro det eller ei, men de store framskrittene er bak oss - vi kan nå aksellerere tegningen av polygoner og triangler. Det neste naturlige skrittet er å gjøre det raskere og penere. That's the way it is - live with it. Det som nVidia fronter er jo også litt skremmende, nemlig at den laveste frameraten skal øke. Det er jo forsåvidt en fin tanke, men det må jo være lov å forvente seg noe mer når en ny grafikk generasjon lanseres. Jaha? Så når en av de tingene gamere hater mest er når man får speed congestion i et spill (altså at FPS'en dropper fra et høyt til et lavt nivå) når man f.eks. får mange karakterer i skjermbildet eller at spillet bruker veldig kompliserte shader-programmer for å få bildet til å se pent ut eller å fremheve en spesiell effekt.. når nVidia sier at de skal gjøre så godt de kan for å eliminere disse veldig irriterende tingene og sørge for høy, stabil, framerate - det synes ikke du er noe spesielt å rope hurra for? Vel, your choice, men jeg mener det helt klart er en veldig viktig ting å fokusere på. Jeg må le når jeg leste tesen på Toms Hardware hvor de omtaler Transparent Supersample. Jeg slet noe sinnsykt med å se forskjell. Se selv: http://graphics.tomshardware.com/graphic/2...800_gtx-08.html Så når du skal sammenligne skjermbilder som demonstrerer mangelen på kantete pixels titter du på to downsampla bilder over hverandre? Imponerende. Jeg, derimot, tar en titt på de faktiske skjermbildene - for eksempel her: http://www.beyond3d.com/previews/nvidia/g7.../taa_4xmsaa.png (uten TSS) http://www.beyond3d.com/previews/nvidia/g7...xmsaa_tssaa.png (med TSS) Skip frem og tilbake i browseren, eller flip mellom begge bildene i hver sin tab, så ser du vel fort forskjell. Eller så kan du jo flytte musa fram og tilbake over bilde fire fra toppen her: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2451&p=19 Det bør vel være eksempler nok for de fleste, men hvis du fortsatt ikke skjønner hva jeg mener .. vel. Trist. Jeg vil igjen også påpeke det jeg har gjort flere ganger nå (som du selvsagt ser ut til å ignorere pent) at jeg faktisk er ENIG i at grafikkort-markedet er basért mye på hype (velkommen til markedsføringsverden) og at det ikke nødvendigvis er noe behov for folk å hoppe på oppgraderingsvogna ennå. Utenom det mener jeg at du, ved å opprette denne tråden, ganske enkelt trollet og i ettertid ble bare mer og mer usaklig. At folk kaller en for usaklig for de en ikke er enig, det er jaggu utrolig, men det viser jo litt hva slags nivå end del forumister ligger på. Jeg kaller deg ikke usakelig fordi jeg ikke er enig i det du sier, men fordi du sier det på en utrolig dårlig måte og i tillegg prøve å få det ut til å høres ut som om du gjør dette for å hjelpe folk når du egentlig bare kommer med bastante påstander uten noen form for backing. Det at du personlig synes at de som lager og selger skjermkort kan styre unna å skryte av deres siste kreasjon er selvsagt ene og alene ditt privilegie, men vær så vennlig å være saklig i stedet for bare å slenge med leppa og sippe fordi verden ikke er akkurat slik du ønsker at den skal være. Når du i tillegg blir bare mer og mer usaklig og ikke klarer å backe opp de opprinnelige påstandene dine blir du bare enda mer usaklig og bare beviser det jeg opprinnelig sa - at threaden var en trolle-thread og at du ikke har noe som helst å komme med. I tillegg bør du kanskje lese litt om HDR(I) istedet for bare å basere din (meget akademiske) uttalelse "ok, så nvidia har litt bedre sortnivå" på noe litt annet enn et screenshot pastet i et forum-innlegg. Google og tålmodighet er din venn. (Jeg burde selvsagt vite bedre - å diskutere på dette (eller hvilket som helst annet) forum er jo idioti. Uansett om man vinner har man uansett tapt.) Endret 23. juni 2005 av transistorbass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå