Gå til innhold

7800GT Bløff eller?

Anbefalte innlegg

Er vel ikke helt det store salgsargumentet at det kortet du kjøper hjelper til å lage bedre spill i framtiden!!!

Det tror jeg kanskje markedsføringsbransjen er bedre til å argumentere for og i mot. Det fungerer jo tydeligvis, siden alle nye skjermkort fra både nVidia og ATI ofte blir revet bort.

Blir irritert er vel et understatement, Når dette gjentar seg nok mange ganger så kan du jo velge å lukke øynene og bli revet med. Jeg gjør det ikke.

Ikke jeg heller, men det er forskjell på å si "DETTE ER JO BARE BLØFF! DET ER JO INGEN FORSKJELL FRA 6800 JO!" og å si "Joda, kortet er sikkert raskt det, men jeg ser ingen grunn til å oppgradere om man allerede sitter på et forrige-generasjons grafikkort.. som vel var det du prøvde å komme frem til, tolker jeg deg rett.

Jeg har fulgt Toms Hardware fra starten og de har god kredibilitet, men den linken jeg la ut med forskjellen på Transparency effekten så mener jeg at ord som enorm og stor, og revolusjonerende er ord som ikke gir noen mening.

Igjen; jeg har ennå tilgode å se de uttrykkene bli brukt i noen utstrakt grad, men jeg er faktisk uenig med deg her også - TAA utgjør faktisk store forskjeller på det området dagens generasjon skjermkkort sliter litt, nemlig når man kommer veldig nære alpha-textures.

Jeg har glemt påde brukernavn og passord.

Da blir det litt vanskeligere ja. Jeg er dog sikker på at forumansvarlige nok ville ha hjulpet deg med å finne frem til brukernavnet ditt om du vet hvilken email-adresse du brukte da du registrerte deg.

Å si at jeg trolle må jo være at du selv har sluppet opp for argumenter.

Har jeg det? Jeg synes jeg klarer meg relativt greit. Du, derimot, ser ut til å komme med de samme halvhjerta utsagnene (uten backing) som du gjorde da du startet denne tråden.

Jeg har startet denne tråden fordi jeg atter en gang ser en masse skryt og når jeg selv monterer kortet så vet jeg selv at jeg blir skuffet. Nok en gang!!! Skal det ikke være lov å kaste lys over dette, så er vel det ikke noen vits i det hele tatt med dette forumet.

Om du virkelig ønsker å kaste lys på det du oppfatter som et problem så lønner det seg å oppføre seg saklig og med litt faktisk bakgrunnsinformasjon. På den måten blir man tatt litt mer seriøst.

It`s called marketing ja. Det skal være sikkert. Du bekrefter jo selv egentlig med dette alt jeg sier. Skjønner ikke helt hvorfor folk ikke kan nyansere seg til dette.

I så fall tror jeg vi har satt oss fast. :)

Er jo helt utrolig at folk plutselig begynner å ta opp at jeg skal rakke ned på alt av Nvidia fordi jeg er ATI fan, eller for den saks skyld bringe på banen at jeg nettopp har registrert meg. Hva har dette med saken å gjøre??

Tro det eller ei, men når man ser at en bruker nettopp har registrert seg så er man litt mer kritisk til dem og hva de kommer med. Se f.eks. alle trådene som er startet som first post av folk som skal skryte av et eller annet produkt eller en nettbutikk. Relativt kjent oppførsel for de fleste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei trådstarter les denne

Og med dette mener du at jeg ikke har livets rett med mine meninger. Jeg forsøker da og sette litt lys på hypen. De som kjøper grafikkort er ikke like oppegående som endel forumister her og min jobb er å rettlede dem i jungelen av varianter. Jeg mener sterk at HW forumet gjør forrvirringen stor for en del mennesker når de skal velge hardware, og da spesiellt grafikkort. Ord som enorm og fantastisk forskjell betyr ikke det samme for en normal bruker som en ekstrem bruker. Men det virker ikke helt som om jeg når igjennom med dette til en del her på forumet. Det regnet jeg ikke med heller.

Jeg må ærlig talt innrømme at du forvirrer mer en du oppklarer. Skjønner ikke hva du sier når du snakker om alt den "hypen" rundt 7800serien, har jeg godt glipp av noe, er det bare jeg som ikke følger med? Jo og jeg mener at du har rett å komme med dine egne meninger, men det er måten de er formulert på som jeg ikke er eing, virker på meg som en heske jakt på nvidia. Hadde vær morsomt om ATI kortene som kommer i juli hadde vært dårligere enn de kortene som nvidia akkurat har lansert. Regner med at nvidia har et ess oppi ermet nemlig 7800 Ultra – 32 Pipes - 512MB.

Da har vi det på det rene. Du er nVidia fan. Jeg snakker grafikk barnsjen generelt

Feil, jeg er ATI boy(asus x800XT i maskinen). Men jeg prøver å forholde meg nøytral for jeg liker å ha det beste i maskinen min til en hver tid.

Lenke til kommentar
Da har vi det på det rene. Du er nVidia fan. Jeg snakker grafikk barnsjen generelt

:hmm:

Det er iallefall ekstremt mye hype rundt R520... Tviler på at det blir flere funksjoner der enn hva som allerede er implementert i 7800GTX

Sinnsykt mange her som tror at R520 er "den store frelseren"... :p

Lenke til kommentar

Må slenge meg på her jeg også :!: .

Ok, først av alt, leste noe veldig morsomt i artikkelen gitt ut i nest første post.

Det er også mulig å lage flere og mer detaljerte strukturer - som for eksempel at murvegger nå ikke lenger trenger å være "flate," og lyset reflekteres etter bulkene i dem.

Demonstrasjonen av disse teknologiene i Paris viste at dette faktisk gir betraktelig bedre bildekvalitet og innlevelse i spillene. GeForce 6800 støtter også dette - men med stort ytelsestap.

WOW BUMPMAPPING ER HELT NYTT!!!! :lol::lol:

blablabla...Joda - det er litt bedre detaljrikdom ved bruk av X800 XT- kortet, men jeg sier også at hvem i all verden er det som i et FPS spill laffer rundt i korridorer eller bygninger og titter på vegger og tak? I FPS spill tror jeg nok de fleste er nok opptatt med å "stay alive", ihvertfall er det slik for min del. Jeg gir "a rats ass" om jeg ser årringene i stammer, hårrørsårer i bladverk og dårlig fugearbeid i murvegger...blablabla
Så du kunne like gjerne spilt Castle Wolfenstein? :dontgetit: :!:

Og ellers må jeg jo si meg enig i hypen rundt dette G70 kortet til nVidia (ikke glem R520 folkens!). Gidder ikke nevne eks her, men for de som lurer gewgle it. Ser på testene at 7800GTX til tider slår 6800U, men ikke i nærheten av så mye som jeg trodde (bare min mening :p ). Setter min lit til 7800U (selv om jeg tviler sterkt på at den kommer med 550MHz core :lol::lol: ), og tipper denne først vil vise hva 7800 serien er god for.

Edit: bare for å poengtere lenger opp :p .

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Er vel ikke helt det store salgsargumentet at det kortet du kjøper hjelper til å lage bedre spill i framtiden!!!

Det tror jeg kanskje markedsføringsbransjen er bedre til å argumentere for og i mot. Det fungerer jo tydeligvis, siden alle nye skjermkort fra både nVidia og ATI ofte blir revet bort.

Blir irritert er vel et understatement, Når dette gjentar seg nok mange ganger så kan du jo velge å lukke øynene og bli revet med. Jeg gjør det ikke.

Ikke jeg heller, men det er forskjell på å si "DETTE ER JO BARE BLØFF! DET ER JO INGEN FORSKJELL FRA 6800 JO!" og å si "Joda, kortet er sikkert raskt det, men jeg ser ingen grunn til å oppgradere om man allerede sitter på et forrige-generasjons grafikkort.. som vel var det du prøvde å komme frem til, tolker jeg deg rett.

Jeg har fulgt Toms Hardware fra starten og de har god kredibilitet, men den linken jeg la ut med forskjellen på Transparency effekten så mener jeg at ord som enorm og stor, og revolusjonerende er ord som ikke gir noen mening.

Igjen; jeg har ennå tilgode å se de uttrykkene bli brukt i noen utstrakt grad, men jeg er faktisk uenig med deg her også - TAA utgjør faktisk store forskjeller på det området dagens generasjon skjermkkort sliter litt, nemlig når man kommer veldig nære alpha-textures.

Jeg har glemt påde brukernavn og passord.

Da blir det litt vanskeligere ja. Jeg er dog sikker på at forumansvarlige nok ville ha hjulpet deg med å finne frem til brukernavnet ditt om du vet hvilken email-adresse du brukte da du registrerte deg.

Å si at jeg trolle må jo være at du selv har sluppet opp for argumenter.

Har jeg det? Jeg synes jeg klarer meg relativt greit. Du, derimot, ser ut til å komme med de samme halvhjerta utsagnene (uten backing) som du gjorde da du startet denne tråden.

Jeg har startet denne tråden fordi jeg atter en gang ser en masse skryt og når jeg selv monterer kortet så vet jeg selv at jeg blir skuffet. Nok en gang!!! Skal det ikke være lov å kaste lys over dette, så er vel det ikke noen vits i det hele tatt med dette forumet.

Om du virkelig ønsker å kaste lys på det du oppfatter som et problem så lønner det seg å oppføre seg saklig og med litt faktisk bakgrunnsinformasjon. På den måten blir man tatt litt mer seriøst.

It`s called marketing ja. Det skal være sikkert. Du bekrefter jo selv egentlig med dette alt jeg sier. Skjønner ikke helt hvorfor folk ikke kan nyansere seg til dette.

I så fall tror jeg vi har satt oss fast. :)

Er jo helt utrolig at folk plutselig begynner å ta opp at jeg skal rakke ned på alt av Nvidia fordi jeg er ATI fan, eller for den saks skyld bringe på banen at jeg nettopp har registrert meg. Hva har dette med saken å gjøre??

Tro det eller ei, men når man ser at en bruker nettopp har registrert seg så er man litt mer kritisk til dem og hva de kommer med. Se f.eks. alle trådene som er startet som first post av folk som skal skryte av et eller annet produkt eller en nettbutikk. Relativt kjent oppførsel for de fleste.

Skjønner ikke helt hva du mener med halvhjerta påstander uten backing og slikt, kan du komme med noen eksempler, gi meg også noen eksempler på at jeg har vært usaklig. Dette er jeg ikke enig i. Kanskje litt dreid tittel på tråden, men eller så er det vel ikke jeg som har vært usaklig. Kanskje dette er noe du kommer med for å selv framstå som mer seriøs, ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Ok, først av alt, leste noe veldig morsomt i artikkelen gitt ut i nest første post.
Det er også mulig å lage flere og mer detaljerte strukturer - som for eksempel at murvegger nå ikke lenger trenger å være "flate," og lyset reflekteres etter bulkene i dem.

Demonstrasjonen av disse teknologiene i Paris viste at dette faktisk gir betraktelig bedre bildekvalitet og innlevelse i spillene. GeForce 6800 støtter også dette - men med stort ytelsestap.

WOW BUMPMAPPING ER HELT NYTT!!!! :lol::lol:

Hehe - det at en eller annen norsk udugelig nettavis ikke klarer å skrive av korrekt fra en faktisk artikkel hos en annen nettavis er vel neppe nVidia sin feil. :)

Det det faktisk dreier seg om er nVidia sin utvidede/rekonstruerte bumpmapping, som de kaller "Parallax mapping" (som egentlig "bare" er en avansert form for displacement mapping).

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva du mener med halvhjerta påstander uten backing og slikt, kan du komme med noen eksempler, gi meg også noen eksempler på at jeg har vært usaklig. Dette er jeg ikke enig i.

Det er vel omtrent her problemet ligger. Hvis du skumleser denne tråden så burde de fleste plukke opp at mange er enige i at du opptrer litt usaklig og bastant.

Kanskje litt dreid tittel på tråden, men eller så er det vel ikke jeg som har vært usaklig. Kanskje dette er noe du kommer med for å selv framstå som mer seriøs, ikke vet jeg.

..og omtrent der gikk jeg tom for tålmodighet. Om du ikke klarer å holde deg til temaet og faktisk produsere en argumentasjon basért på fakta og fornuft er ikke jeg interessert i å diskutere videre. Det virker uansett som de mange av de som har lest tråden har gått lei av at du tydeligvis ikke tar hintet.

Om ikke annet har jeg i alle fall vært med å produsere en tråd som resten av folka på jobben nå sitter og humrer godt av - noe godt kom det derfor ut av den. :)

Endret av transistorbass
Lenke til kommentar
Raptor' date='23/06/2005 : 12:36'] Det er iallefall ekstremt mye hype rundt R520... Tviler på at det blir flere funksjoner der enn hva som allerede er implementert i 7800GTX

Sinnsykt mange her som tror at R520 er "den store frelseren"... :p

Jeg har tenkt det en stund. Det er fordi R520 liksom skal ha alt den forrige generasjonen hadde tilsammen (PS 3.0 etc.), "mindre" produsjonsprosess, bedre spesifikasjoner, "fire ganger bedre ytelse" og velklingende navn (ikke "Fudo", men "Raptor" og R520). :blush:

Men nå kommer Nvidia med ny AA-teknologi som visstnok skal bedre billedkvaliteten betraktelig, spørsmålet er om ATI har noe tilsvarende på gang. :yes:

Uten å ha sjekket noe mer mener jeg fremdeles at RSX er "unified shader" og 32 pipelines... det er fullt mulig at jeg tar feil, men uansett bruker de ikke den samme grafikkbrikken i en maskin med kanskje 15 ganger raskere prosessor til grafikkrelaterte oppgaver.

Lenke til kommentar
Hehe - det at en eller annen norsk udugelig nettavis ikke klarer å skrive av korrekt fra en faktisk artikkel hos en annen nettavis er vel neppe nVidia sin feil. :)

Det det faktisk dreier seg om er nVidia sin utvidede/rekonstruerte bumpmapping, som de kaller "Parallax mapping" (som egentlig "bare" er en avansert form for displacement mapping).

Tenker du da som at det (bumbmapping) er "blenda" med ala HDR-lightning type? Altså at de utnytter lyset i mye større grad..?

Jeg har tenkt det en stund. Det er fordi R520 liksom skal ha alt den forrige generasjonen hadde tilsammen (PS 3.0 etc.), "mindre" produsjonsprosess, bedre spesifikasjoner, "fire ganger bedre ytelse" og velklingende navn (ikke "Fudo", men "Raptor" og R520). blush.gif

Tror dette har mye med at hele forrige serien bygde på gamle strukturer, mens det nye, vel... er helt nytt, fra ATI. Veldig enig i all hypen rundt "Raptor", men ærlig talt litt velfortjent ettersom dette er første grafikkkortet ATI lager basert på SM3.0 (som alle 14-årige-nVidia-fans har brukt som motargument). Vi venter i spenning på hvordan dette kortet blir. :yes:

Edit: Fikk en idè om hva navnet kan være, "Rxxx" serien (siden de alle har navn som starter på "R", Raptor R520 :p )

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Herregud for en diskusjon... og ganske utrolig at ikke flere skjønner hva trådstarter mener. nVidia skal tjene penger. Mest mulig, og da må de lansere produkter jevnlig, som de selvfølgelig hyper mest mulig. Samme greia gjelder overalt i elektronikk/data/lyd og bilde verdenen. Som oftest koster siste nytt mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

En ting jeg _kan_ være enig i, er at det ikke er noe revolusjonerende med kortet, slik som hoppene fra GeForce ->GeForce2 ->Geforce3, på de årene skjedde det veldig mye med shading, anti-aliasing, alpha-effekter etc, noe sånt er ikke tilstede i hoppet mellom 6800 -> 7800. SM 3.0 har liksom ikke blitt det store, de nye Parallax-mappinga så spennede ut, det gjorde Transparency SSAA også, men det er ikke så store kvantesptrang som tidligere. Er lov å håpe på at det komer noe som bringer oss nermere fotorealisme, men det er på ingen måte noe man må forvente av et generasjonsskifte.

S-ata

Hva har det med saken å gjøre? :p

Lenke til kommentar
Herregud for en diskusjon... og ganske utrolig at ikke flere skjønner hva trådstarter mener. nVidia skal tjene penger. Mest mulig, og da må de lansere produkter jevnlig, som de selvfølgelig hyper mest mulig. Samme greia gjelder overalt i elektronikk/data/lyd og bilde verdenen. Som oftest koster siste nytt mer enn det smaker.

Det er jo nettopp det trådstarter ikke forstår, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
TAA utgjør faktisk store forskjeller på det området dagens generasjon skjermkkort sliter litt, nemlig når man kommer veldig nære alpha-textures..

Man trenger heller ikke å komme veldig nære, på avstand vil aliasing også bli et problem i form av shimmering.

Heller en fake form for displacement mapping da det ikke er noe ekstra geometri innvolvert. Hvor har du forresen ifra at det er nVidia som har funnet opp denne teknikken? Dette er forøvrig også mulig med SM2.0.

Lenke til kommentar
Uten å ha sjekket noe mer mener jeg fremdeles at RSX er "unified shader" og 32 pipelines... det er fullt mulig at jeg tar feil, men uansett bruker de ikke den samme grafikkbrikken i en maskin med kanskje 15 ganger raskere prosessor til grafikkrelaterte oppgaver.

http://www.hardspell.com/newsimage/2005-6-...4-654986702.gif

But actually I do think they (nVidia) will have a unified shader architecture by the time WGF2 comes around. This time around, they don’t have the architecture and we do, so they have to knock it and say it isn’t worthwhile.

- http://www.bit-tech.net/bits/2005/06/10/ri...uddy_ati/3.html

Lenke til kommentar

Utrolig mye usaklige innlegg i denne tråden. Etter min mening har det ikke vært på langt nær like mye "hype" over 7xxx som "den revlusjonerende R520" her på forumet. Nå har det jo vært sagt at GTX ikke er flaggskipet i 7xxx serien heller. Blir selfølgelig speklulasjoner, men de modellene som nå er lansert skulle vel utkonkururere ATI sine nåværende modeller og konkurere mot ATI's "ikke toppkort". Det er godt mulig det ligger noe i at Nvidia lar vente på seg med å lansere ett eventuelt flaggskip før etter toppkortet til ATI kommer. Det vil Nvidia tjene på strategisk og økonomisk, noe de har brent seg på før.

Lenke til kommentar
Tenker du da som at det (bumbmapping) er "blenda" med ala HDR-lightning type? Altså at de utnytter lyset i mye større grad..?

Parallax mapping eller offset mapping som det også blir kalt setter enkelt forklart (og sikkert feilaktig) et map høyere ut for å gi en bedre illusjon av dybde i teksturene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...