Gå til innhold

Dialektord for fylker/steder i Norge


play`ern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fredrikstad:

Pælær = gummistøvler

Tælle = gå

Kæll = mann

Tællekæll = walkman

Hællæ = hallo/hei

Lere = leire

 

Blant annet... Bruker ikke mange av de "verste" dialektuttrykkene selv, men har a-endinger på alt mulig, tjukk l, og aldri ei-lyd der det er mulig å unngå (sten, ben, lere).

Lenke til kommentar
Du e no jaggu meg ein strinne haobodlajakadl tao ain travalake. Mao passa deg elde so ska eg kappa tao deg inste deln tao kåddapåsn og vrengja bodlahonki øve foi pao deg.

Haha, hadde fan meg nesten problemer med å skjønne noe jeg også.. :D

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

kommer fra helgeland, nermere bestemt Nesna :p (der Nesna lobbene kommer fra!) hoho :p

 

Kopptvoga: sånn klut man har ved vasken :p

 

løyle: morsomt

 

brok: bukse

 

hosslæst: ullsokk

 

oppuinne: under

 

kaill: mann

 

jeintfæsja: jente

 

gluint: gutt

 

russel: gå

 

 

 

hmm.. sliter litt med å komme på flere ord, forde om at jeg vet at det finnes drøssevis :)

Endret av ViPeR
Lenke til kommentar
Du e no jaggu meg ein strinne haobodlajakadl tao ain travalake. Mao passa deg elde so ska eg kappa tao deg inste deln tao kåddapåsn og vrengja bodlahonki øve foi pao deg.

Sogningsdialekta er så kul. :wee: Muttern har bodd der, så hu kan en del som hun har lært meg. Jeg kan spesielt ordet "bodladritau", som betyr diarè, og "ilt i knitti" betyr "vondt i kneet".

 

"Eg bodla på broki og tørka da opp med tvågo" (elns) :p

 

 

Kommer selv fra Groruddalen og bor på Skjetten nå. (Akershus, Romerike, Skedsmo for de som ikke vet) Tja, veit ikke jeg, går vel en del i hakke, skakke, vikke, ække og sånt, vet ikke om noen spesielle ord vi sier. :shrug:

Lenke til kommentar

Bergensk:

Å belite seg - vanskelig å forklare, men det brukes ofte blandt barn i leker der du altså får beskjed om å belite deg om du ikke gjør som reglene tilsier at du burde gjøre. For eksempel om du nekter å godta at du har tapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...