Gå til innhold

Hjelp til bios

Anbefalte innlegg

Har ikke funnet en kategori hvor jeg kan poste dette, så jeg tok sjansen min her.

Problemet er at min datamaskin ikke vil inn i bios når jeg starter opp pc'n. Eneste måten er å ta ut minnebrikken, starte pc'n, sette inn brikken igjen og dermed komme inn i bios.

Dette er veldig stress å ta inn og ut brikken hele tiden, kanskje jeg må installere bios ? ja ... Hvordan ?

Alt jeg finner er filer som heter 'driver.awd'

Hva skal jeg gjøre med denne .awd filen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket hovedkort har du?

Avhengig av dette kan det variere fra : del, F1, F10, F11 ..........noen kan sågar bruke tab tasten.

Det er mulig du skal bruke kald start (lukke helt ned) før du får lov til å komme i bios.

Men du har kanskje prøvd alt dette?

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har prøvd alle disse knappene men kommer fremdeles ikke inn i bios'n.

Står i User Guide at jeg skal trykke <alt> + <F2> får å komme inn i EZ FLASH eller noe sånt.

Kommer fremdeles ikke inn og jeg finner ikke Support cd'n. Er det fremdeles noe håp for bios'n min ? :ermm:

Lenke til kommentar
Hei.

Jeg har prøvd alle disse knappene men kommer fremdeles ikke inn i bios'n.

Står i User Guide at jeg skal trykke <alt> + <F2> får å komme inn i EZ FLASH eller noe sånt.

Kommer fremdeles ikke inn og jeg finner ikke Support cd'n. Er det fremdeles noe håp for bios'n min ? :ermm:

Hm...Bios er jo innebygd.

Kansje du må oppdatere BIos(flashe) den=?

Lenke til kommentar
<alt> + <F2> får å komme inn i EZ FLASH

Dette er ikke BIOS. Det er det du skal bruke når du "flasher" bios. D.v.s når du vil oppdatere den.

Hvis du kan opplyse om hvilket hovedkort du har, så ville det hjelpe.

Synes ikke du skal prøve å oppdatere BIOS, fordi du ikke kan komme inn i bios. Det kan da vist kun gå galt. Er det noe galt med bios eller hovedkortet, så mister du all garanti, hvis det ikke lykkes Etter min mening, skal være sikker på du kan komme inn, før du går i gang med oppdatering.

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Asus har også et liveupdate program for å oppdatere bios på sine hovedkort. LiveUpdate kan du laste ned f. eks. her. Jeg har aldri brukt dette programmet før, så jeg vet ikke om det fungerer med ditt hovedkort. Selv har jeg et hovedkort fra MSI, og deres Liveupdate programvare har fungert plettfritt frem til nå så Asus sitt tilsvarende program fungerer sikker det og.

Lenke til kommentar

Hej igjen.

Det hovedkortet du har, skal du kunne trykke "delete" under oppstart for å komme inn i BIOs.

Hovedkortet har en "CrashFree BIOS 2" som sikrer deg hvis BIOS skulle bli corruptet, som det er noe som tyder på, i og med du ikke kan komme inn.

Her er beskrivelsen:

CrashFree BIOS 2

The CrashFree BIOS 2 feature now includes the BIOS auto-recovery function in a support CD.

Users can reboot their system through the support CD when a bootable disk is not available,

and go through the simple BIOS auto-recovery process. A7V600-X now enables users to enjoy

this protection feature without the need to pay for an optional ROM.

Det vil si, at det fulgte med en CD rom da du kjøpte hovedkortet eller computeren, som skal kunne brukes nå.

Her kan du downloade hele manualen til hovedkortet:

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socka/...73_a7v600-x.pdf

På side 41 (2-7) står det en utførlig beskrivelse av hele proceduren.

Håper det kan hjelpe deg litt videre, og ellers må du skrive igjen.

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...